Brahea armata in pot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 23 mei 2020 22:24

Hoi Han,

De holtes zijn inderdaad goed opgevuld.
De pot waarin de Brahea nu staat is kleiner dan waar de plant in stond, maar wel iets hoger. Het liefst zou ik nog een iets hogere pot gehad willen hebben, maar iets in dezelfde diameter en veel hoger kon ik niet echt vinden.
De arm is overigens van mijn bijna 4 jarige dochter... dus de pot grootte valt wel mee.

Kunnen de reeds gevormde wortels van palmen eigenlijk niet verder uitgroeien? (en zo de pot verder vullen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor draco op 24 mei 2020 01:28

yme schreef:Kunnen de reeds gevormde wortels van palmen eigenlijk niet verder uitgroeien? (en zo de pot verder vullen?


Dan zou dat in de vorige kuip toch ook al gebeurd zijn? Dat lijkt niet het geval te zijn. Palmen maken voortdurend nieuwe wortels en ik denk dat de uitgroei op enig moment stagneert door een obstakel of een andere ongunstige conditie. Als je zo'n blokkade opheft, is het de vraag of de groei dan nog wordt hervat? Omdat palmwortels geen diktegroei hebben door de afwezigheid van een meristeemlaag lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat er zijwortels zullen ontstaan. De wortels van deze armata zien er overigens vitaal uit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor MooiePalm op 24 mei 2020 10:01

Deze planten staan er toch om bekend dat ze niet graag verplant worden of word dat overdreven?
MooiePalm
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 05 mei 2012 16:49
Woonplaats: Harderwijk
6 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor draco op 24 mei 2020 10:37

Potplanten worden vaak in een te kleine pot verkocht of de gebruikte grond is van slechte kwaliteit of ongeschikt voor ons klimaat. Als de plant een dichte wortelkluit heeft is verpotten naar een grotere potmaat meestal geen probleem. Dat wordt kritischer als de gebruikte grond erg los van structuur is en bij het verpotten de wortels dit substraat niet vasthouden. Het oppotten van ontblote wortels (bare roots) brengt altijd meer risico met zich mee.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 24 mei 2020 15:49

Deze planten staan er toch om bekend dat ze niet graag verplant worden of word dat overdreven?


dat heb ik ook gelezen. Draco heeft het allemaal al geschreven denk ik.

We zullen we zien.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor yme op 03 jul 2020 20:17

ook hier maar even een update: volgens mij is er geen probleem of groeistilstand opgetreden. Direct na verpotting had ik een streepje geplaatst:

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Brahea armata in pot

Berichtdoor Jos Mannaart op 05 jul 2020 21:55

Groeit lekker door zo te zien. Ideaal weer gehad na het verplanten met die regen van de laatste weken.
3 weken geleden ook een verwaarloosd exemplaar gekocht bij een tuincentrum voor € 15,- Grotere pot gegeven en ondertussen nieuwe speer van een kleine 20 cm.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten