advies

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

advies

Berichtdoor perry op 18 mei 2020 22:18

Beste mensen,

Wij gaan woensdag kijken voor een palmboom het zal waarschijnlijk de Trachycarpus fortunei worden.
Ik wil hiervoor een bloembak maken waar die dan in komt te staan.
Of beter in de volle grond zetten?
wat raden jullie aan qua hoogte? klein beginnen en laten groeien of een wat grotere nemen en misschien over een jaar een kleintje erbij?
Ik hoor graag van jullie.
Avatar gebruiker
perry
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 mei 2020 22:03
Woonplaats: Wanroij
0 bedankjes

Re: advies

Berichtdoor Greener op 18 mei 2020 22:58

Welkom Perry,

Een Trachy kan zowel in pot als in de volle grond.
In de volle grond zal de Trachycarpus het vaak beter doen omdat de wortels zelf op zoek gaan.

Betreffende je vraag of je een kleine of een grote Palm moet kopen kan ik kort zijn, dat is een kwestie van gemak. (En een beetje smaak)
Je kunt vaak zien of een Trachycarpus al met stam is aangeplant. Dat wil zeggen, “dun” bij de grond en de nieuwe groei zie je alsmaar dikker worden.
Persoonlijk plant ik ze jong aan met Max 30 cm stam.
Je krijgt in mijn optiek een natuurlijker ogende boom. (Dik bij de grond en tapser naar boven)

Hoe dan ook, veel plezier met de toekomstige boom!
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: advies

Berichtdoor Rob op 19 mei 2020 00:07

Hi Perry!
Welkom op forum!

Absoluut volle grond - als je kan. Ze gaan veel harder maar ze zien er ook mooier uit, eenmaal aangeslagen. Ik heb sterk de indruk dat ze in pot maar wat aantobben, maar niet echt floreren.
Ze kunnen genoeg hebben, dus zelfs in Wanroij hoef je daar niet bezorgt om te zijn. Als je kan, houd dan de oostenwind eraf (zuid/west kant huis is beter).
De dikkere stam is een bonus die ik zelf ook graag heb.
Ik heb er hier meer dan 30 in volle grond. Voorkeur aanplanten max 60 cm stam, voor reden zoals al door Greener aangegeven. kleinere exemplaren slaan gemakkelijker aan, en halen ion de regel de achterstand in.

Succes/geniet van je nieuwe palm :thumb_up:

PS: als je gaat aanschaffen - en dit is nog belangrijker dan de standplaat, pot bak, voeding etc: Let goed op de kluit! Til de pot op, haal desnoods uit de pot, en check voor voldoende gezonde wortels. Mocht je iets tegenkomen wat we hier een klei-kluit noemen, laat hem dan zeker staan, en zoek liefst een andere leverancier die je investering wel weet te waarderen met een redelijk goede kwaliteit!! Mocht je twijfelen - laten staan, of een fotootje...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: advies

Berichtdoor Kweker73 op 19 mei 2020 21:14

Iets kleiner eginnen dan gewenst, ze worden toch steeds groter dus zullen na 2/3 jaar al je doel bereikt hebben en dat is de mooiste fase.

Het mooiste worden ze als ze vaste grond beteiken en voldoende voeding en vocht kunnen pakken.

Dan blijven ze gaan.
Ik heb er een semi in bak staan en die kan onderaan doir de open bodem doorgroeien in de volle grond, gaat zowel in winter als zomer als een knetter, top!

Chin. Waaierpalm is niet de allermooiste maar wel een van de bestendigste
To seed or not to seed, that is the question
Avatar gebruiker
Kweker73
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 24 aug 2018 19:42
Woonplaats: Roosendaal
3 bedankjes

Re: advies

Berichtdoor Guidonno op 20 mei 2020 09:11

Ik zou voor een trachycarpus wagnerianus gaan. Met een minimnale stam van 20+ cm. Met 20+CM heb je een mooie afstand van de grond en is hij minder kwetsbaar met vocht en schimmels (oa. Speerrot)

Deze palm zie je minder veel en blijft veel mooier door de winter heen!

* Wat betreft de bloembak. Zijkanten direct isoleren met isolatieplaten en ervoor zorgen dat de pot goed aansluit met de grond. Hierdoor heb je minder last van vorstschade.

https://www.hornbach.nl/shop/Polystyree ... tikel.html
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten