Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Berichtdoor TMCThomas op 25 mei 2020 20:10

Hai allemaal, heb 2 maanden geleden voor het eerst een palmboom laten bezorgen (Trachycarpus Fortunei) en ben helemaal nieuw wat betreft deze bomen. een paar weken geleden heb ik er nog een besteld (wat grotere) En zat nu nog met een paar vragen.

Dit is hem (de grote):

Afbeelding

allereerst had ik een vraag over welke van de bladeren nu eigenlijk het oudst is:

Afbeelding

Het lijkt mij persoonlijk namelijk dat de buitenste stengel is aangezien die meer naar buiten staat en ook een stuk langer is (Zie hieronder), maar het viel me wel op dat de binnenste stengel er geler uit ziet, betekent dat dan dat die ouder is?

Afbeelding

De reden dat ik dat graag wil weten is omdat ik hem misschien later weg wil knippen aangezien het blad zelf aardig beschadigd is door wind/transport.

zoals je hier kan zien:

Afbeelding

dan het ik nog een tweede vraag, is er een reden waarom de steel van de bladeren zo lang zijn? en worden indien de bladeren aan de binnenkant inderdaad jonger zijn deze ook net zo lang? Is dit normaal voor een palm, of heeft ie misschien in het donker gestaan? Of doen ze dit als ze jong zijn (deze is 20cm) Ik heb geen idee namelijk, heb ook nog een andere kleine palm besteld (10 cm stam) en die heeft wel normale proporties namelijk.

Mochten jullie benieuwd zijn naar de wat kleinere dit is hem:

Afbeelding

dat is technische gezien de eerste (maandje eerder) deze groeit overigens best goed, heeft al een blad geproduceerd en is de hard opweg naar zijn 2e. (sinds begin april) :)
TMCThomas
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 mei 2020 19:44
0 bedankjes

Re: Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Berichtdoor Kweker73 op 27 mei 2020 18:21

Hoi, de nieuwe speren komen van binnenuit en zijn soms wat geler omdat ze nog niet veel zonlicht hebben gezien. Hoe lager de bladeren hoe ouder bij deze soort.

Wel opletten met snoeien, kan altijd, maar voor een paar vlekken op de bladeren moet je ze niet wegsnijden want het is zijn bron van energie.

De plant laat vazelf zien wanneer ze gesnoeid mogen worden, dan worden ze 1 lelijk en 2 gaan ze wat hangen. Dus goed blad en minimaal zoveel stuks aan de plant laten zitten!
To seed or not to seed, that is the question
Avatar gebruiker
Kweker73
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 24 aug 2018 19:42
Woonplaats: Roosendaal
3 bedankjes

Re: Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Berichtdoor Rob op 28 mei 2020 00:10

Welkom Thomas.
Wat een mooie post om binnen te komen - je hebt 2 prachtige Trachys!

Wind schade is min of meer onvermijdbaar in ons klimaat (in jouw geval kan het ook schade zijn van het opbinden van de stelen tijdens transport!).
Vwb de stevigheid van bladeren en de lengte van stelen: doorgaans blijft de palm in ons klimaat absoluut meer gedrongen vergeleken bij klimaten waar het iets warmer is (denk Spanje, Italië). Somd zie je dan de eerste nieuwe groei in NL iets korter worden dan de voorgaande bladeren. De stammen zijn bij 100% NL/België gegroeide palmen doorgaans dan juist weer iets dikker!

Ik laat ouder blad in de regel hangen, totdat bladeren doorhangen beneden een 90° hoek of echt bruin verkleuren. Groen wegnemen is zoals Kweker73 al zei, het wegnemen van bladgroen en dus groei. Bedenk dat we in ons buitenklimaat geen showmodelletjes mogen verwachten, dus ga er maar van uit dat vlekjes, kringen, scheuren etc er een beetje bij horen ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Berichtdoor TMCThomas op 28 mei 2020 15:18

Bedankt beide :) ! Ik laat het blad dan gewoon lekker zitten, hij ziet er ook met het wat meer gehavende blad prima uit.
TMCThomas
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 mei 2020 19:44
0 bedankjes

Re: Paar vraagjes over palm (Trachycarpus Fortunei)

Berichtdoor ChristianTr op 30 mei 2020 15:16

AC3BFC2D-E7DF-41E8-AD8D-A648808ABAD2.jpeg
AC3BFC2D-E7DF-41E8-AD8D-A648808ABAD2.jpeg (147.28 KiB) 2451 keer bekeken
Goedemiddag allemaal,

Ik heb dit jaar voor het eerst bloemen gekregen aan mijn palmbomen (zie foto) nadat ik ze vorig jaar uit bakken heb gehaald en in de grond gezet. Weet er iemand wanneer ik de takken van de bloemen moet/kan verwijderen? De zaden zijn al allemaal op de grond gevallen nu.
ChristianTr
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 29 mei 2020 17:09
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slavi en 27 gasten