Palm doet niks

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palm doet niks

Berichtdoor tonic op 07 jun 2020 16:21

Ik heb hier een palm in een pot onder de veranda staan. Hij staat er nu 2,5 jaar en heeft het een tijd goed gedaan. Geregeld kwamen er mooie nieuwe bladeren aan. Vorig jaar kwamen er een soort kleine witte schilfertjes op het blad (beestjes??). Op die plaatsen kwamen gele/bruine vlekjes. Die bladeren heb ik verwijderd. Maar nu staat de palm al een hele tijd stil. Er zijn wel 2 speren te zien maar deze willen helemaal niet uitkomen. Dus hij groeit helemaal niet ik heb hem al op een andere plek gezet en heb een tijdje wat meer en een tijdje wat minder water gegeven. Maar geen resultaat hij doet gewoon niks meer.
Wat doe ik verkeerd? hoe kan ik hem redden?
Bijlagen
palm1 aangepast2.png
palm1 aangepast2.png (658.56 KiB) 3998 keer bekeken
palm 2 aangepast.png
palm 2 aangepast.png (382.36 KiB) 3998 keer bekeken
palm 3 aangepast.png
palm 3 aangepast.png (563.9 KiB) 3998 keer bekeken
tonic
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 13:29
0 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor Rob op 08 jun 2020 00:34

Lijkt op schildluis Tonic.
geen paniek, eea is te behandelen. Afnemen met natte lap, eventueel inspuiten met mengsel spiritus/zeep.

belangrijker: Meestal betekent schildluis dat de palm het niet zo naar zijn zin heeft en/of kwetsbaar is.
In jouw geval vermoed ik dat de pot, zijn bewaterings regime en/of de grond niet optimaal zijn.
Moeilijk te zien op de foto's

Als de pot gesloten is van onderen (=geen gat) dan is dat mijn eerste verandering: verpotten in pot met afwateringsgaten, wortels inspecteren en in grotere pot ermee.
Streepje zetten op speer - ik nl dat ie wel groeit maar heel langzaam.

vwb grond: zie om naar fatsoenlijke grond. palmengrond, maar ook mediterraan is gemakkelijk te krijgen.

Water geven zou geen issue moeten zijn indien je een pot met gaten hebt. als het onderuit loopt dan is dat prima (in de zomer; in de winter mag het minimaal...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor tonic op 08 jun 2020 10:34

Bedankt voor de reactie. ik ga hem verpotten met goede palm grond en ga kijken of hij weer wil groeien.
tonic
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 13:29
0 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor Stefanvds op 08 jun 2020 13:48

Deze staan trouwens liever buiten.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor tonic op 08 jun 2020 17:57

Ik heb hem vandaag meteen verpot, wat opviel de kluit had nog steeds de vorm van de bak waarin hij geleverd was. Had dus de vorm van een emmer maar was een bonk van heel vette klei. Ik durfde dat niet los te maken. Wel staken er een paar witte worteltjes uit maar zeker niet veel.
Hij staat nu in 90 liter verse mediteraanse aarde met wat kleikorrels onderin en wat extra gaten geboord.
Dus we zullen zien!
tonic
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 13:29
0 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor derfske op 09 jun 2020 15:53

tonic schreef:Had dus de vorm van een emmer maar was een bonk van heel vette klei.

dan neemt het water dus de makkelijkste route en dat is langs de kluit af naar onder
daarom houden we hier niet van kleikluit palmen..

heb je hem zelf zo kaal geknipt omdat alle bladeren lelijk werden? dan kan het goed zijn dat hij al die tijd moeite had met water opnemen..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor tonic op 09 jun 2020 18:04

Ja ik heb de bladeren verwijderd welke lelijk werden. maar wat zou ik aan die kleikluit moeten of kunnen doen?
Gewoon hopen dat het goedkomt of die kluit proberen schoon te spoelen??
tonic
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 13:29
0 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor derfske op 10 jun 2020 13:13

nou.. ik heb een het zelf eens gedaan.. alles met een tuinslang daar uit spuiten en opnieuw potten. verwacht wel dat je palmpje 1 tot 4 jaar moet bijkomen daarvan. waarvan 1 jaar heel optimistische is en 4 jaar erg lang.. maar goed om je vraag te beantwoorden: niks doen is zo als je al gemerkt hebt ook geen optie..

edit: je moet het eigenlijk zo zien: klei in klei werkt en aarde in aarde werkt. klei in aarde-> al het water druipt daar langs, en aarde in klei -> de klei is een bakje voor de aarde waardoor de kluit constant in water staat. dus woon je op pure klei grond. dan zou het het goed doen als je hem zo plant..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor tonic op 10 jun 2020 17:37

Dus dan zou ik hem ook in die pot kunnen houden maar dan moet ik deze vullen met klei. En dus niet met luchtige grond?
tonic
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 jun 2020 13:29
0 bedankjes

Re: Palm doet niks

Berichtdoor draco op 10 jun 2020 17:50

Kleikluit weken in een bak water en dan voorzichtig de zachte klei zoveel mogelijk verwijderen/uitspoelen. Ik heb dat vaak gedaan met palmen in mediterrane rode klei uit Zuid Europa. Daarna de palm oppotten in luchtige potgrond en de aarde goed om de wortels voegen. Potgrond op veen of kokosvezel basis scheelt je een rug bij het verplaatsen van de kuip. ;) Water geef je pas als de aarde droger aanvoelt en een lichtere kleur krijgt, totdat het onderuit de kuip loopt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten