Wennen aan zonlicht

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wennen aan zonlicht

Berichtdoor MrSinister op 13 jun 2020 21:19

Dag allen,

sinds een jaar heb ik zaailingen van diverse soorten.
Trachycarpus, Sabal minor, Phoenix.
Ze zijn ongeveer 20 cm hoog.
Ze hebben altijd binnen gestaan.
Mogen deze gewoon naar de serre? of moeten ze ook wennen?
ik heb gelezen dat ze moeten wennen aan direct zonlicht (buiten) maar de serre filtert toch de UV stralen (en is dus geen direct zonlicht?) of ben ik hier mis?

Met vriendelijke groeten,
Kevin
MrSinister
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 dec 2019 21:43
0 bedankjes

Re: Wennen aan zonlicht

Berichtdoor Gouden HandPalm op 13 jun 2020 21:52

De soorten die je noemt verbranden niet zo snel. Kun je gerust zo in de zon zetten. Ze hoeven niet te wennen.

Een palm die bij mij altijd de narigheid geeft van verbranding is de Rhapidostylis sapida. Als die al de zon ruikt dan verbrandt hij al. Heb daarom maar een andere plek voor hem gezocht dit jaar, in de schaduw.

Jonge cycaden willen ook nog wel eens verbranden. Maar de meeste palmen niet en zeker de Phoenix, de Trachy en de Sabal niet.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Wennen aan zonlicht

Berichtdoor Tim123 op 13 jun 2020 23:12

Toch heb ik 3 keer "brand" schade van de zon meegemaakt bij zaailingen van T. Wagnerianus, Phoenix T. en een Butia van redelijk formaat. Deze 3 planten zijn allemaal gekochte planten dus ik weet de voorgeschiedenis niet, van de Butia weet ik dat deze al een hele tijd in een loods stond toen ik hem kocht.

Verschillende palm soorten die ik zelf kweek lijken stukken sterker te zijn en hebben hier nooit last van gehad.
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten