meststof invloed tijdens bloei ?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Jo... op 17 jun 2020 11:12

Hoi Palmvrienden,

Ik vroeg me even het volgende af..
heeft meststof toevoegen aan palm invloed op de ontwikkeling van de bevruchte zaden ?
heb al even rondgesnuffeld op het forum maar vond hier zo niet direct iets van terug
correct me if i'am wrong.. :roll:
heb mijn vrouwelijke trachycarpus onlangs bestoven met stuifmeel van een mannelijke plant van een vriend..
deze palm staat hier nu een 14 tal jaar in de volle grond en heeft het al die jaren zeer goed gedaan..
nu heb ik opgemerkt dat de bolletjes stilletjes groen aan het worden zijn en wat groeien..
toch vind ik dat er elke dag meer en meer zaden afvallen, dit zal wss de normale ruif zijn denk ik dan maar zie ook dat er zaden afvallen die al meer groen zijn dan de meer gele bolletjes..
is dit normaal of zou dit te maken kunnen hebben door het toedienen van messtof tijdens deze periode ?
geef palm wel eens vloeibare meststof van dcm bij..
zag er enorm naar uit om volgend jaar eens eigen zaden te kunnen zaaien maar betreur een beetje of dit gaat lukken nu :?
mochten jullie hier wat meer over weten.. let me know..
Grtz Jo
Jo...
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 mei 2020 07:53
0 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor draco op 17 jun 2020 21:07

Of jouw palm baat heeft bij een extra mestgift, hangt af van de bodemgesteldheid. Op arme zandgrond kan het nut hebben om in het voorjaar organische bemesting te geven. De palmen hier krijgen geen mest, de voormalige zeebodem is al zeer vruchtbaar. Als je alvast het zaaien wilt oefenen, kan ik je wel wat Trachycarpus zaden bezorgen. Ik heb hybride zaad fortunei x wagnerianus en van wagnerianus van dit voorjaar. De fortunei moeder heeft 360° blad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Jo... op 18 jun 2020 10:29

Hoi Draco

Bedankt voor de info..
De grond zou normaal gezien goed moeten zijn, de palm is eind vorig jaar van plaats veranderd, kluit van 1.5m rondom en er onderdoor gegraven om hem te verplaatsen naar een nieuw plantgat, dit heb ik voorzien van mengeling van bemeste zwarte zandgrond, potgrond..
maar mss is dit ook een beetje de reden van alles (verplaatsing/recupereren)
ik was al verwonderd dat hij toch ging bloeien dit jaar, ben van plan om me een mannelijk exemplaar aan te schaffen en deze op een afstand van een 3m van het vrouwtje te plaatsen, dan zou het zeker moeten lukken normaal :D
leuk om te horen dat je nog zaden ter beschikking hebt, deze zijn natuurlijk altijd welkom, wat bedoel je met hybride ? is dit een mengeling dan van de 2 soorten ? en zijn deze dan ook bestand tegen -18°
mocht je zaden hebben van trachycarpus fortunei heb ik hier wel interesse in, zo kan ik idd al een beetje gaan experimenteren :lol:
had al gelezen dat je ze best ook in volle grond kan zaaien, klopt dit of raad je aan in potjes ? heb namelijk een serre thuis, hier staan wel wat tomaten in enz, maar heb nog wel wat plaats over eventueel als dat een optie is in kas zaaien..

Grtz Jo
Jo...
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 mei 2020 07:53
0 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Greener op 18 jun 2020 10:55

Mogelijk dat PK 13/14 hier baat bij kan hebben. (Bv van het merk Canna)
Ik gebruik het vaak om planten en knollen af te harden met goed resultaat.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor draco op 18 jun 2020 11:32

Jo... schreef:Hoi Draco

Bedankt voor de info..
leuk om te horen dat je nog zaden ter beschikking hebt, deze zijn natuurlijk altijd welkom, wat bedoel je met hybride ? is dit een mengeling dan van de 2 soorten ? en zijn deze dan ook bestand tegen -18°
mocht je zaden hebben van trachycarpus fortunei heb ik hier wel interesse in, zo kan ik idd al een beetje gaan experimenteren :lol:
Grtz Jo


Je hebt een persoonlijk bericht (pb)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Jo... op 18 jun 2020 11:44

Thnx Draco :thai:

Hoi greener, bedoel je dan dat dit de zaden zou stimuleren tijdens de bloei ?
en dit best bij begin bloei of nog tijdens de bloei ?
merci voor de reacties heren

Grtz Jo
Jo...
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 mei 2020 07:53
0 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Greener op 18 jun 2020 14:54

De extra fosfaat en kalium zorgt voor extra bloem en vruchtvorming. (En dus ook zaadvorming)
Daarnaast helpt het bij het afharden van planten in het najaar.
Ik heb er in ieder geval positieve resultaten mee behaald.
(Mijn citrussen in pot haal ik al jaren niet meer binnen en staan zonder dak in de openlucht, Canna’s hou ik in volle grond makkelijker over, meer en grotere vrucht op allerlei planten etc)
Het kan in mijn optiek zeker geen kwaad al betwijfel ik of planten die in goede grond staan het echt nodig hebben.
Op schrale zandgrond is een goede bodem en bemesting in ieder geval belangrijker.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: meststof invloed tijdens bloei ?

Berichtdoor Jo... op 18 jun 2020 22:10

ah zozo
dat is een leuk weetje , ga ik zeker uitproberen, morgen eens even bellen met de lokale boerenbond hier in de buurt :D
dat afharden is ook zeker een voordeel volgens mij
alvast super bedank voor al de nuttige info, denk dat ik hier nog veel zal bijleren :thai:
nog een prettige avond heren
grtz Jo
Jo...
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 mei 2020 07:53
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten