Planten van een Fortunei palm in.....

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Guygabite op 30 jun 2020 15:54

Wie helpt mij verder?
In een betonnen bak van 1x1 meter, 50 cm diep zou ik graag een winterharde palm (fortunei) planten (zie bijgevoegde foto’s). Er stonden vroeger 2 zilverberken in die inmiddels gekapt zijn maar waarvan de resten van de stam & wortels nog aanwezig zijn. Kan dit de palm schaden (eventueel opkomend sap in de grond) en is er voldoende ruimte. Met welke grond dien ik de bak dan te vullen?
Alvast bedankt voor jouw (jullie) antwoorden.
Bijlagen
Probleem!.jpg
Probleem!.jpg (244.41 KiB) 4400 keer bekeken
Guygabite
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 jun 2020 15:36
0 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor draco op 30 jun 2020 16:27

In principe is de ruimte in de kuip (500 liter) voldoende. De berkenstronk zal ( in het voorjaar) leegbloeden en vrij spoedig wegrotten. In hoeverre dit bijdraagt aan het welslagen van de aanplant is lastig te zeggen. Een goede kwaliteit potgrond eventueel vermengd met wat tuingrond (zand) is hiervoor bruikbaar. Vergeet niet de palm te schoren afhankelijk van de grootte bij aanschaf en voorzie deze voor de winter van een laag (organisch) afdekmateriaal om de wortels tegen de vorst te beschermen
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Guygabite op 01 jul 2020 12:53

Bedankt voor je nuttig advies.
Grtjs
Guy
Guygabite
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 jun 2020 15:36
0 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Greener op 01 jul 2020 15:29

Berk rot erg snel weg en zal zelfs na rotting de Palm van gunstige stoffen voorzien.
Normaal zou ik het niet adviseren maar in de hierboven situatie ben ik het helemaal met @draco eens.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Guygabite op 03 jul 2020 16:01

Greener, Bedankt voor je reactie.
Grtjs
Guy
Guygabite
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 jun 2020 15:36
0 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2020 10:20

Probleem is misschien de 50 cm diepte en het feit dat de berkenwortels/stam niet 1 2 3 zijn weggerot. Dat brengt misschien het gevaar met zich mee dat de bak kletsnat komt te staan van het water en dat de wortels van je nieuwe fortunei daar last van krijgen (rotten).

Ook moeten de wortels van de palm door en tussen de berkenresten zien heen te groeien. Misschien is dat met de beperkte ruimte van de kuip wat lastig. Dat zou je even moeten bekijken, of de wortels van je palm voldoende de ruimte hebben om naar beneden te groeien. Foto 4 doet het ergste vermoeden.

Het kan zijn dat de wortels verder geen last hebben van de wegrottende berkenresten en dat het juist organisch materiaal oplevert waar de palm profijt van heeft (zoals hier boven gesuggereerd). Maar het kan ook zijn dat de wortels van je palm het rotten van de berk overnemen. Een fungus besmetting ligt op de loer.

Dan zijn de rapen gaar en kun je je palm wel weggooien.

Ik zou dus toch proberen om zoveel mogelijk van de berkenresten te verwijderen, ook al is dat zwaar werk. Je palm moet wel de ruimte hebben om naar beneden te groeien, immers. En je voorkomt er rotting van de wortels mee.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Greener op 04 jul 2020 17:53

@Gouden Handpalm,

Berken breken extreem snel af in de natuur.
Dat is de reden dat men hout van de Berk zo kan waarderen bij Hugelkultur.
Met je verhaal ben ik het dus absoluut niet eens en ik (en vele anderen) zien het dus als een meerwaarde dat je die stompen in de grond laat zitten.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 jul 2020 18:37

Ik help het je hopen, ook voor de man in kwestie. Maar ik vrees dat die berkenstronken helemaal niet dood zijn als je ze afzaagt. Die blijven nog een paar jaar leven en krijgen nieuwe uitlopers vanuit de stronk en ook nieuw wortelopschot.

Kijk maar in een bos of in tuinen in de omgeving als daar een boom is omgezaagd. Stronken blijven nog jaren lang leven. Ik heb naast mij een eik die jaren geleden tot de grond toe is afgezaagd. Die blijft het ieder jaar weer proberen om aan de grond uit te lopen met twijgen. Pas nu ik na het vierde jaar alle twijgen steeds heb verwijderd denkt hij: bekijk het maar; ik geef het op. Nu, na een jaartje of tien omgezaagd te zijn geweest, is ie eindelijk echt dood.

Bomen zijn enorm sterk. Je moet echt de hele stronk verwijderen en een groot deel van het wortelstelsel om ze voorgoed uit je tuin te krijgen. Iedereen die werkt met bomen weet dat ze niet meteen gaan wegrotten. Als bomen gerooid worden komen daar ook altijd graafmachines aan te pas.

Best kans dus dat er naast de fortunei berkentakken naar boven komen (als de fortunei al niet eerder geneuveld is vanwege rotting en gebrek aan plek om zijn wortels te ontvouwen).
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor Eduard op 04 jul 2020 18:55

Bomen die in weilanden gerooid worden en waar de stronken nog staan worden tot wel 60cm diepte weg gefreesd .
Zelf heb ik 10 jaar geleden ook een dikke berk weggehaald de berk bleef 2 jaar bloeden, een smurrie om de afgezaagde stam, heb toen ook een diep gat gegraven en de stomp weggezaagd toen grond erover :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10317
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Planten van een Fortunei palm in.....

Berichtdoor draco op 04 jul 2020 19:17

@Eduard - Freezen is waarschijnlijk het beste wanneer er iets anders geplant wordt maar dat lijkt me hier lastig vanwege het beton.

@ GoudenhandPalm - Wortelopslag bij een berkenboom? Ik heb dat nog nooit gezien. Misschien zijn het zaailingen? https://bomenwerk.com/bomen-snoeien/wat ... pslag.html

Guy weet met de tegenstrijdige adviezen niet meer wat het beste is. Gewoon je idee uitvoeren en daar ervaring mee opdoen of het plan loslaten? Ik heb in een internetloos tijdperk met vallen en opstaan kennis en kunde verworven. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten