Chamaerops Humilis zijscheuten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops Humilis zijscheuten

Berichtdoor walterdw op 28 apr 2023 10:48

Ik heb een Chamaerops humilis met een stam van ongeveer 20cm hoog met heel veel zijscheuten, 20 a 21.
Persoonlijk vind ik dat veel. De stam zie je bijna niet door de vele zijscheuten. Zou ik er enkele verwijderen? Waarschijnlijk gaat hij ook sneller groeien ?
walterdw
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 06 nov 2022 11:17
0 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis zijscheuten

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2023 11:39

Sneller groeien niet per se maar het zal wel mooier zijn.
Ik doe het zelf ook. Ze blijven overigens wel terugkomen dus jaarlijks even wegknippen is aan te raden. :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis zijscheuten

Berichtdoor draco op 28 apr 2023 11:44

Ik verwijder jaarlijks alle zijscheuten op enkele geselecteerden na. Is een kwestie van smaak. Wil je een solitaire stam kweken of het karakter van de clusterpalm behouden door bv. 3 satellieten te selecteren. Vermindering van het aantal zijscheuten komt waarschijnlijk ten gunste van de overblijvers, i.i.g. komen beter zichtbaar. Dat je bij Chamaerops in de vrije natuur zelden exemplaren met stam ziet, komt naar verluid door loslopende geiten. In reactie op vraat wordt de clustergroei bevoordeeld.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis zijscheuten

Berichtdoor marcorietveld op 28 apr 2023 21:59

Wat tijdens een koude winter meestal als eerste verloren gaat bij mijn Chamaeropsen zijn de stamgedeeltes. Uiteindelijk kan een Chamaerops volledig terugkomen uit zijscheuten die zich meestal helemaal onderaan de palm bevinden.

Ik verwijder daarom bij voorkeur geen zijscheuten van mijn Chamaeropsen. Ik ben toch een beetje bang dat ik de overlevingskansen verlaag door dit te doen.

In het Middellandse Zeegebied zie je Chamaerops palmen met metershoge stammen maar daar is zware vorst onbekend.
marcorietveld
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis zijscheuten

Berichtdoor Folium op 29 apr 2023 09:25

Mijn chamaeropsen en werden te groot buiten in volle grond om nog bescherming te voorzien , de voorgaande jaren was dat door er een big bag overheen te trekken en dat is goed gegaan sinds 2019.
Ze groeien echter hard en door de zijscheuten ook in de breedte.
Dit jaar dus niet beschermd en de speren zien er erg toegetakeld uit , de basis van de speren zijn zwart en slap, ik hoop op herstel maar vrees het ergste.
Ik vraag me nu af of de palm - indien de stam en zijscheuten dood zijn - bij wijze van overlevingsdrang nog nieuwe zijscheuten zou aanmaken onderaan de stam ?
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marcorietveld en 34 gasten

cron