Trachycarpus fortunei te droog of te nat?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei te droog of te nat?

Berichtdoor Striki1990 op 19 aug 2020 00:23

Hi Allen,

Ik ben nieuw op het forum en hoop hier veel ideeën uit te wisselen en bij te leren.

Ik zit al meteen met een probleem.
Een 3-tal maanden geleden kochten we een Trachycarpus Fortunei en plaatsten hem in een half wijnvat met onderaan 5 gaten, een laagje hydrokorrel en de rest aangevuld met mediterraanse potgrond en dan een eerste keer goed water geven.

We hebben zelden veel water moeten bijgeven, want als we met onze vochtigheidsmeter maten, gaf het op bijna alle plaatsen “Wet” aan (10/10). Nu zijn we net terug van 2,5 week vakantie en ziet onze Palm er plots heel slecht uit. Hij heeft altijd wel in de volle zon gestaan (dus ook tijdens de hittegolf waarbij het meerdere dagen boven de 35 graden is geweest. Alle onderste bladeren hangen naar beneden. Ik heb de potgrond wat weggedaan om de wortels te zien en tussen het wortel gestel ziet het er vrij droog uit en meet ik ook “Dry” (1/10). De potgrond rondom is echter heel nat (10/10). Ik heb onderaan de pot nu veel meer gaten bijgemaakt en hij staat nu achteraan onder het afdak. Nu vraag ik me dus af of hij te droog of te nat staat en wat ik best doe om hem te redden...

Hier kan je de foto’s en een video terugvinden: https://www.dropbox.com/sh/2y2jx789zhm5 ... e7v5a?dl=0
Striki1990
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 aug 2020 00:13
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei te droog of te nat?

Berichtdoor draco op 19 aug 2020 00:55

Je palm is inderdaad verdroogd en dat is geen wonder als die tijdens een hittegolf 2,5 week aan z 'n lot over laat. De palm die pas enkele maanden in de kuip staat, heeft nog te weinig tijd gehad om nieuwe wortels te vormen. De grond kan dan wel nat zijn maar de wortelkluit kan het vocht maar beperkt daaruit opnemen. Zorg dat vanaf nu de palm genoeg water beschikbaar heeft door gericht om de stam te gieten. Dagelijks gieten heeft nu geen zin meer omdat het verdroogde blad geen water meer verdampt. Een paar keer per week moet genoeg zijn. Het opstaande blad zal waarschijnlijk verdorren maar misschien herstelt de palm als de groeipunt nog goed is en er voldoende vitale wortels over zijn om water te kunnen opnemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei te droog of te nat?

Berichtdoor Striki1990 op 19 aug 2020 10:34

Beginnersfout vrees ik :( doordat we altijd “wet” hebben gemeten gingen we ervan uit dat hij nat genoeg stond, te nat zelfs dachten we. Ondanks dat we geen water bijgaven, bleef het altijd “wet”. We hebben daarom onze tuin oppassers de raad gegeven deze niet te veel water te geven :( maar had dus niet door dat de kluit gewoon niet tot aan het water geraakte. Ik heb deze ochtend goed water gegeven vlak rond de stam. Hopelijk redt hij het. Eventueel nog verdere tips?
Striki1990
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 aug 2020 00:13
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten