Palmen worden wel echt prijzig!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Rob op 07 maart 2021 23:44

Ach, wat is rijk he...
Een man heeft weinig nodig Johny - een lapje tuin en wat tijd, en ik kom een heel eind op de happy schaal. :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor pampie op 13 apr 2021 16:28

pampie schreef:Ik schrok eerlijk gezegd ook van de prijzen van mypalmshop.nl bijvoorbeeld. Van de T.Fortunei bijvoorbeeld ook geen exemplaren meer van €5.95 €6.95 etc. Eind 2019 heb ik daar exemplaren gekocht van zo'n €23.95. Die zijn nu €34.95 zie ik net. Bij de bekende bouwmarkten staan ze volop evenals de gewilde olijf maar ook daar schrik ik nu van de prijzen. Die zijn duidelijk ook zo'n 30% hoger dan een jaar eerder.


Ik quote mezelf nog eens.

Het zijn niet alleen de prijzen. Mypalmshop heb ik de laatste tijd erg slechte ervaringen mee. Ze sturen niet de bestelde maten op als ik een Yucca Rigada stam20cm+ bestel. Dan krijg je stam 12cm, een goedkopere categorie en zo hebben ze me ook al eens met 4 T.Fortunei's gefopt door een veel lagere stamhoogte te sturen. Ik had er 5 nodig en als test 1 besteld. Hartstikke mooi exemplaar met ''fat trunk'' zoals hun het noemen. Dus ik deacht, die wil ik wel 4 stuks erbij hebben. Sturen ze gewoon veel kleinere op daarna. Dit is toen met een hoop ellende (terugsturen 4 palmen) wel goed gekomen.

Maar goed, die Yucca Rigida die ik nu heb komt ook duidelijk uit de categorie 5-15 cm stamhoogte. Best triest en met die lengte's kun je wel zoveel sjoemelen. Pak dus ook meestal de kleinste maar nu bij de Rigida niet want ik wilde een degelijke stam en meteen alweer spijt. Hij is namelijk ook zwaar beschadigd zonder ook maar 1 fatsoenlijk blad. verzendgewicht zou rond de 29,5 kg liggen maar hij is gescand op 18,8 door DPD inclusief een Yucca Gloriosa. :evil:

Jammer van de ene kant dat dit een bedrijf is die goed aangeschreven staat bij palmvrienden. De negatieve reviews bij Trustpilot bijv. zijn zo herkenbaar. En zelfs zo herkenbaar dat ik niet eens zin heb om te bellen en m terug te sturen als ze dat al accepteren.

Bij de deze bestelling zat ook de kleinste maat Yucca Gloriosa variegeta. Echt een heel mini ding, maar de verzendkosten stegen daardoor van 9,95 naar 18,90. Dat kan gewoon niet maar ik accepteerde het. Jullie lezen al, dit was nu de laatste keer dat ik hier nog bestel.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor draco op 13 apr 2021 21:18

---
Laatst bijgewerkt door draco op 14 apr 2021 00:55, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Tim123 op 13 apr 2021 22:22

pampie schreef:
pampie schreef:Ik schrok eerlijk gezegd ook van de prijzen van mypalmshop.nl bijvoorbeeld. Van de T.Fortunei bijvoorbeeld ook geen exemplaren meer van €5.95 €6.95 etc. Eind 2019 heb ik daar exemplaren gekocht van zo'n €23.95. Die zijn nu €34.95 zie ik net. Bij de bekende bouwmarkten staan ze volop evenals de gewilde olijf maar ook daar schrik ik nu van de prijzen. Die zijn duidelijk ook zo'n 30% hoger dan een jaar eerder.


Ik quote mezelf nog eens.

Het zijn niet alleen de prijzen. Mypalmshop heb ik de laatste tijd erg slechte ervaringen mee. Ze sturen niet de bestelde maten op als ik een Yucca Rigada stam20cm+ bestel. Dan krijg je stam 12cm, een goedkopere categorie en zo hebben ze me ook al eens met 4 T.Fortunei's gefopt door een veel lagere stamhoogte te sturen. Ik had er 5 nodig en als test 1 besteld. Hartstikke mooi exemplaar met ''fat trunk'' zoals hun het noemen. Dus ik deacht, die wil ik wel 4 stuks erbij hebben. Sturen ze gewoon veel kleinere op daarna. Dit is toen met een hoop ellende (terugsturen 4 palmen) wel goed gekomen.

Maar goed, die Yucca Rigida die ik nu heb komt ook duidelijk uit de categorie 5-15 cm stamhoogte. Best triest en met die lengte's kun je wel zoveel sjoemelen. Pak dus ook meestal de kleinste maar nu bij de Rigida niet want ik wilde een degelijke stam en meteen alweer spijt. Hij is namelijk ook zwaar beschadigd zonder ook maar 1 fatsoenlijk blad. verzendgewicht zou rond de 29,5 kg liggen maar hij is gescand op 18,8 door DPD inclusief een Yucca Gloriosa. :evil:

Jammer van de ene kant dat dit een bedrijf is die goed aangeschreven staat bij palmvrienden. De negatieve reviews bij Trustpilot bijv. zijn zo herkenbaar. En zelfs zo herkenbaar dat ik niet eens zin heb om te bellen en m terug te sturen als ze dat al accepteren.

Bij de deze bestelling zat ook de kleinste maat Yucca Gloriosa variegeta. Echt een heel mini ding, maar de verzendkosten stegen daardoor van 9,95 naar 18,90. Dat kan gewoon niet maar ik accepteerde het. Jullie lezen al, dit was nu de laatste keer dat ik hier nog bestel.


Ik heb daar ook meerdere keren besteld.
De ene keer is alles keurig verpakt en zijn de planten van een prima formaat, de andere keer ben ik over de planten iets minder tevreden. Ik heb daar niet lang geleden een Princeps besteld en deze kwam redelijk gehavend binnen. Mijn vermoeden is dat dit aan de bezorger heeft gelegen, maar ik vond wel dat de palm vreemd in de pot stond en ben nooit gelukkig als deze in een soort rode kleigrond staat. Ook viel me op dat (hoewel de plant een net formaat heeft) deze wel een heel karig wortelgestel had. Planten komen denk ik uit Zuid Europa en worden zo snel mogelijk tot een bepaald formaat gekweekt. Maar goed de prijs was dan wel weer netjes. Ik heb meteen na uitpakken foto's gemaakt en ga er verder vanuit dat de plant het goed gaat doen, mocht dit niet zo zijn dan koppel ik dit uiteraard met de foto's terug. :)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Rob op 14 apr 2021 00:09

De negatieve reviews bij Trustpilot bijv. zijn zo herkenbaar. En zelfs zo herkenbaar dat ik niet eens zin heb om te bellen en m terug te sturen als ze dat al accepteren.


Serious???
Vergeet Trustpilot, Yelp en al die andere wauwel; ze bevestigen wat je al dacht of wilde horen, en in veel gevallen worden die sites gevoed door puur onkunde, onwetendheid, onwil, en chronische ontevredenheid.
Als je dan ook nog eens aangeeft dat je 'geen zin hebt om er iets aan te doen', en vervolgens een post maakt van een halve pagina, dan snap ik het ff niet meer...

Als je van maning bent dat je tekort bent gedaan met 12 vs 20 cm stam yucca of een te kleine Trachy, dan is bellen de beste actie. Normaliter is Herbert zijn team goed benaderbaar en is er altijd een oplossing. Het forum is hiervoor iig geen goede plek. Een slechte ervaring delen mag, maar het geschil/probleem los je er niet mee op.
Nog beter: rijd er ff naar toe, dan kun je plant eerst zien, voor te kopen, en je krijgt er meestal een bakje koffie en een praatje bij (als men tijd heeft), en met een beetje mazzel zelfs een freebie.
:thumb_up: :thumb_up:

PS: Die palmen van de bouwmarkt komen soms ook vanuit GP.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor johny op 14 apr 2021 00:31

heb de laatste tijd wel heel wat besteld ,bij mypalmshop van zaailingen tot middelgroot palmen ok T princeps 2x (was zelfs in promo en zeker zijn geld waard net als T nova goed verpakt aangekomen en zeer tevreden prijs kwaliteit verhouding :thumb_up:
Maar er kan al eens iets mis gaan met verzenden heb ik al voor gehad met andere ook.
Meestal worden ze bij mij toch verplant.
Die rode klei heb ik ook al mee gemaakt bij verschillende handelaren , zijn planten meestal van Spaanse groothandel daar kan die klei niet zo kwaad door het drogere klimaat denk ik, maar als ze deze verwijderen en dan om potten op cocopiet is ook niet alles vb voor een yucca rostrata die daar goed in geworteld zit.
Dan ben je de klei kwijt :mrgreen:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor pampie op 14 apr 2021 03:46

Ja heren, mijn excuses maar ik moest ff mijn frustratie kwijt. Ik heb daar nu namelijk 6 keer iets besteld en 3 keer viel het wat of erg tegen. Vind ik aan de vrij hoge kant maar ik heb dan ook (nog) geen ervaring met andere webshops. Dus ik weet niet hoe zij dat doen.

Planten online bestellen blijft natuurlijk ook wel een dingetje. Je hebt geen keuze en het is levend materiaal. En voor die 18,90 verzendkosten had ik best eigenlijk zelf kunnen rijden bedenk ik me nu. :happy_thai:
Ik zei toch al dat ik er niks meer bestel maar dat wil niet zeggen dat ik er niet heenrij. :lol: Ik denk dat ik dat de volgende keer gewoon doe. Een hobby mag geld kosten en je bent dan zeker van een mooi exemplaar die naar je keuze is.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Tropicals op 14 apr 2021 07:01

pampie schreef:Ja heren, mijn excuses maar ik moest ff mijn frustratie kwijt. Ik heb daar nu namelijk 6 keer iets besteld en 3 keer viel het wat of erg tegen. Vind ik aan de vrij hoge kant maar ik heb dan ook (nog) geen ervaring met andere webshops. Dus ik weet niet hoe zij dat doen.

Planten online bestellen blijft natuurlijk ook wel een dingetje. Je hebt geen keuze en het is levend materiaal. En voor die 18,90 verzendkosten had ik best eigenlijk zelf kunnen rijden bedenk ik me nu. :happy_thai:
Ik zei toch al dat ik er niks meer bestel maar dat wil niet zeggen dat ik er niet heenrij. :lol: Ik denk dat ik dat de volgende keer gewoon doe. Een hobby mag geld kosten en je bent dan zeker van een mooi exemplaar die naar je keuze is.

Mee eens, bestellen doe ik bijna nooit.
Meeste koop ik particulier, gewoon bij mensen uit de tuin en moet dan soms wel 3 uur rijden.
Als ik iets bijzonders zoek dan ga ik naar een handelaar, vaak ga ik dan naar palm expert in Giethmen
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor johny op 14 apr 2021 12:17

ja die prijzen ?
Ben nog niet zo lang bezig met palmen maar heb al in de gaten dat het heel lang duurt voor je maar iets plant hebt na zaaien als het al uit komt.
Dat vraagt natuurlijk energie of en arbeid vandaar, we willen alle natuurlijk mooie grote planten maar beseffen soms te weinig wat daar aan vooraf gaat.
De afgelopen winter zullen de handelaren ook wel wat schade hebben geleden deze geld voor ons zowel voor hun denk ik.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Exotic Life op 14 apr 2021 15:25

Over het algemeen, niet alleen in het exotisch spul, maar in veel groepen is er een tekort aan plantmateriaal binnen Europa, en een schaarste laat prijzen stijgen. Dit heeft o.a. nog steeds te maken met Covid omstandigheden/restricties in veel landen. Daarnaast zijn ook de transportkosten gestegen voor de hele keten, wat ook niet helemaal los staat van Covid. Ook niet onbelangrijk is dat de vraag van de consument enorm hoog is sinds afgelopen jaar de maand Mei/Juni. Dit tezamen met de schaarste aan de ene kant/hoge vraag aan de andere kant en alles daartussen in maakt de prijzen hoe ze momenteel zijn.

Gouden tijden voor de kwekers, en dat is ook wel eens anders geweest.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten