Palmen worden wel echt prijzig!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Hitch op 18 dec 2020 12:10

Waarschijnlijk is het te wijten aan het feit dat we nu al 10 jaar weer zachte winters hebben maar als je op het aanbod kijkt van palmverkopers blijkt ineens weer alles zogenaamd winterhard en de prijzen liegen er ook niet om. Ben nu 20 jaar bezig met exoten en houd alles netjes bij wat ik waar koop en voor welke prijs. Als je de verkoopprijzen van nu ziet moet ik zowat een fortuin in mijn tuin hebben staan aan planten ondertussen. Zou niet graag net met de hobby moeten starten! Je weet niet waar je aan begint tegenwoordig.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Eduard op 18 dec 2020 14:48

In onze tijd had je de palmkwekers nog niet op die schaal zoals tegenwoordig, vind toch wel dat hele mooie soorten tegen aannemelijke prijzen worden aangeboden ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor StefanH op 19 dec 2020 22:02

Ik vind vooral de Fatsia's enorm prijzig geworden. Tien jaar geleden kocht je die op de kamerplantenafdeling voor 3 à 4 euro, nu betaal je al snel 9 à 12 euro voor dezelfde maat. Cordylines zijn ook wel duurder geworden. Eerst betaalde je 9 euro voor een jonge plant, nu al snel 16 à 18 euro. Palmen (Trachy's en Chamaeropsen) zijn niet echt veel duurder geworden? In Middelburg stonden laatst Trachy's van 2,5 à 3 meter hoog voor 75 euro (incl. 50% eindejaarskorting).
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor lhartog op 20 dec 2020 09:13

Trachy's van die maat voor 75!!??? Dat kom ik verdorie nou nooit tegen! :lol:
Avatar gebruiker
lhartog
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 18 mei 2020 08:45
Woonplaats: Bunschoten
17 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Greener op 21 dec 2020 14:09

StefanH schreef:Ik vind vooral de Fatsia's enorm prijzig geworden. Tien jaar geleden kocht je die op de kamerplantenafdeling voor 3 à 4 euro, nu betaal je al snel 9 à 12 euro voor dezelfde maat. Cordylines zijn ook wel duurder geworden. Eerst betaalde je 9 euro voor een jonge plant, nu al snel 16 à 18 euro. Palmen (Trachy's en Chamaeropsen) zijn niet echt veel duurder geworden? In Middelburg stonden laatst Trachy's van 2,5 à 3 meter hoog voor 75 euro (incl. 50% eindejaarskorting).


Bij de plantenhal zie ik vaak genoeg Fatsia’s (50 cm) voor €1,95.
Heb daar zelfs een paar jaar geleden een Y. Rostrata met 40 cm stam voor €9,95 gekocht :D
Of de oude druivenranken met beendikke stammen die bij de Intratuin voor €99,95 weg gaan koop je daar voor €12,50.
Olijven? Twee meter hoog voor 15 piek.
En in het voorjaar vind je daar dus ook de Trachy’s met een kleine meter stam voor rond de 2 tientjes.

Ooit eens mijn vader mee naar toe genomen (wonen in Frankrijk en daar betaal je voor 6 Geraniums minimaal 12 euro en die zei alleen maar: Dit is onmogelijk, waar doen ze het voor :lol:
De Plantenhal is dus echt een bedrijf wat alle overschotten en B keuze opkoopt.
Vaak identieke assortiment als de Intratuin met soms zelfs eerder de nieuwe plantjes.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Jos Mannaart op 22 dec 2020 14:40

Soms is het zoeken en een moment kiezen. Laatst bij intratuin ook flinke opruiming omdat ze ruimte moesten maken voor de kerstbomen. Taxusbollen van € 25,- voor € 2,50 en zo. Koop er eigenlijk nooit iets maar had nu een volle kar voor € 38,- Bij de hornbach laatst ook bamboe met 50% en meer korting ook ivm ruimte maken voor de kerstbomen. De plantenhal kun je vaak voor weinig leuke dingen halen inderdaad.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor derfske op 23 dec 2020 00:27

je zou maar net een nieuw huis gekocht hebben.. ik merk het ook.. dacht even wat koopjes te kunnen inslaan deze winter maar nee.. nog niks tegen gekomen
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Hitch op 23 dec 2020 12:21

Ik betaalde in de beginjaren van mijn hobby 2004/2005 +/- 1€ per cm stam voor een fortunei. Als je dan de prijzen ziet die er nu voor gevraagd worden?! Om nog maar te zwijgen wat je voor een Dicksonia antarctica moet neertellen tegenwoordig. In mijn beginjaren ook 1€/cm stam... Prijzen zijn ondertussen verdubbeld tot verviervoudigt! Mijn loon heus niet! Word dit een hobby voor de yuppies? Denk dat er word geprofiteerd van het feit dat er na de horrorwinters 2008/2009 vele verkopers van de markt zijn verdwenen. Je denkt nu wel 2 x na voor je met een palm gaat experimenteren wat erg jammer is want zij die experimenteren maken de weg vrij voor de anderen, afgaande op hun ervaringen. Daar dient een forum als dit toch voor? Ervaringen delen. Ik heb al zowat elke palm geprobeerd voor ons klimaat. De eerste paar jaren met bescherming en bijwarming, daarna zonder. Al wat nog overschiet in mijn tuin zijn Butia capitata, Jubeae chilensis, Sabala minor var 'Louisiana', Trachycarpus fortunei, Chamaerops humilis en een Trachycarpus manipur. Al de rest is hemelen gegaan en ik verzeker je dat er dat een heleboel waren waarmee ik geëxperimeerd heb. Om een simpel voorbeeld te geven, in 2005 plantte ik 65 zaailingen aan van de modale T. fortunei. Nu, 15 jaar later leven daar nog 25 stuks van. Die hebben hier in 2008/2009 -22°C gehad en hebben dat overleefd. Dit zijn rakkers die elke winter kunnen overleven. Evenals mijn Sabal minor 'Louisiana'! Deze was toen ook uitgeplant en heeft het overleefd. Butia capitata en Jubeae chilensis zijn later toegevoegd maar hebben onbeschermd toch ook al -15°C gehad zonder schade. Chamaerops humilis was compleet teruggevroren maar herpakte met nieuwe zijscheuten. Stam wil hij niet meer aanmaken maar hij overleefd wel elke winter. Ik breng al 5 jaar niets meer aan van bescherming dus ze zijn echt op zichzelf aangewezen. Geld voor elke plant in mijn tuin.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor Eduard op 23 dec 2020 13:43

Hitch schreef:Ik betaalde in de beginjaren van mijn hobby 2004/2005 +/- 1€ per cm stam voor een fortunei. Als je dan de prijzen ziet die er nu voor gevraagd worden?! Om nog maar te zwijgen wat je voor een Dicksonia antarctica moet neertellen tegenwoordig. . Ik breng al 5 jaar niets meer aan van bescherming dus ze zijn echt op zichzelf aangewezen. Geld voor elke plant in mijn tuin.


Vind je het dan gek dat er planten sneuvelen :shock: wat mij betreft mogen ze alle boomvarens die nog steeds uit de natuur geroofd worden verbieden, snap ook niet dat dit nog niet gebeurd, gelukkig komt er bijna niets meer uit N.Z. Een land met een goede regering met oog voor de natuur, In Australië helaas nog niet, wordt tijd dat ze daar ook ontwaken.
En Ja Michael wie niet wil beschermen zal zal de consequenties moeten dragen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Palmen worden wel echt prijzig!

Berichtdoor draco op 23 dec 2020 15:43

Eduard schreef:
Hitch schreef:Ik betaalde in de beginjaren van mijn hobby 2004/2005 +/- 1€ per cm stam voor een fortunei. Als je dan de prijzen ziet die er nu voor gevraagd worden?! Om nog maar te zwijgen wat je voor een Dicksonia antarctica moet neertellen tegenwoordig. . Ik breng al 5 jaar niets meer aan van bescherming dus ze zijn echt op zichzelf aangewezen. Geld voor elke plant in mijn tuin.


Vind je het dan gek dat er planten sneuvelen :shock: wat mij betreft mogen ze alle boomvarens die nog steeds uit de natuur geroofd worden verbieden, snap ook niet dat dit nog niet gebeurd, gelukkig komt er bijna niets meer uit N.Z. Een land met een goede regering met oog voor de natuur, In Australië helaas nog niet, wordt tijd dat ze daar ook ontwaken.
En Ja Michael wie niet wil beschermen zal zal de consequenties moeten dragen :fluiten:


De eerste in Nederland geïmporteerde stammen van Dicksonia antarctica waren allesbehalve goedkoop. Kwekerij Hoogendoorn in Lopik introduceerde de boomvaren met het label Ausfern in 1996. Ik betaalde 400 gulden voor een stam van 90 cm. Een afbeelding van de varen onder een flink pak sneeuw illustreerde de vermeende winterhardheid van de boomvaren. Voor de winter zou een vuilniszak over de kop voldoende bescherming bieden. De elfstedenwinter van 1997 met -17°C betekende al meteen het einde van de pret.
Ik had destijds contacten met een aantal horti. Een container met Dicksonia stammen was door de NVWA in beslag genomen en de levende inhoud werd zolang ondergebracht bij de botanische tuinen. Die wisten er ook niet zo goed raad mee en een flink aantal van de varenstammen 'raakte zoek'. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten