Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor Eduard op 02 feb 2021 15:50

Hydrokorrels houden vocht vast maar goede potaarde ook daar kan het niet aan liggen! Wel als het een gesloten pot zou zijn maar deze heeft gaten onderin, nu droger zetten kan zeker geen kwaad de zon is nu te verwaarlozen en bovendien groeien Trachy's in de schaduw ook goed!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor draco op 02 feb 2021 16:41

Ter illustratie van de opmerking van Eduard dat Trachycarpus prima in de schaduw groeit. Dit exemplaar waar ik destijds geen goede plek voor had, wordt overschaduwd door Taxodium distichum 'Cascade Falls'. In de zomer wordt de palm daardoor bijna geheel aan het zicht onttrokken.
Bijlagen
DSCN4610.jpeg
DSCN4610.jpeg (341.99 KiB) 5625 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 05 feb 2021 00:48, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor johny op 02 feb 2021 23:18

wat is nu eigenlijk de remedie ? enkel wat droger zetten ?
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor mathias op 03 feb 2021 08:16

Droger zetten kan alvast geen kwaad en hetzelfde geldt voor ijzer toevoegen. Kijk wel even na even het product dat je wil gebruiken toch geen extra meststof (NPK) bevat.

Als je trouwens merkt dat de buitenkant (ver van de nerf) van de bladeren geel ziet, maar de binnenkant (dicht bij de nerf) niet, kan dat wijzen op een magnesium gebrek. Een beetje epsomzout kan daarbij ook hulpvol zijn.

Ik weet niet of je bladeren gaan herstellen, maar het zou in ieder geval toch niet erger mogen worden.
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor AR8485 op 03 feb 2021 23:32

Ik denk niet dat ijzergebrek de oorzaak is (omdat dit gebrek de jongste bladeren als eerst doet vergelen in tegenstelling tot bijv. stikstofgebrek).

Er zijn naar mijn idee meerdere scenario's denkbaar waarin nu voeding geven geen goed idee is.
1.Zowel ijzergebrek als stikstofgebrek kan in de hand gewerkt worden door bijv. drassige grond.
Mocht dit de oorzaak zijn is de kluit droger houden de oplossing, ga je meststoffen toedienen maak je de kluit NOG natter, ook zit je dan straks wellicht met een overschot aan zelf toegediende meststof...
Dit geldt ook voor bijv. een te hoge pH → voeding toedienen verlaagd de pH niet en lost het probleem niet op.

Maar wat als het gebrek aan voeding de werkelijke oorzaak is?
2.De plant is midden in de winter niet in actieve groei (dit wil je ook niet stimuleren).
Zoals Draco aangaf is de verdamping (dus opname van voeding) zeer beperkt dus de meststof die je gaat toedienen wordt slecht opgenomen en wellicht door de regen weer uitgespoeld.

Ik zou de plant droog, licht en koel wegzetten (stress beperken) en in het voorjaar de plant verpotten (ontdoen van zoveel mogelijk oude grond).
Gebruik nieuwe geschikte grond zodat je ervan verzekerd bent dat de zuurgraad en het voedingsgehalte in orde zijn.
Water geven, paar weken laten staan en dan pas starten met bijvoeren (normale verzorging oppakken).
Hydrokorrels inderdaad weglaten en iets grotere pot of volle grond (zoals anderen al aangaven).

Hoe graag we ook iets willen doen, soms is iets laten een betere keuze.
Succes!
AR8485
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 25 okt 2018 20:24
1 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor Greener op 04 feb 2021 01:26

In mijn optiek een te natte wortelkluit waardoor ijzer niet kan worden opgenomen.
Oplossing zou zijn om de plant droog te zetten en ijzer toe te dienen middels bladbesproeiing.
Zoeken op ijzerchelaat dan vindt je genoeg producten.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor johny op 04 feb 2021 19:15

greener brengt mij op het idee - bladvoeding -
is ook een optie om voeding toe te dienen zonder de kluit natter te maken, maar werkt enkel als hij in groei modus komt (warm en licht).
met goede oplosvoeding werkt een tekort direct bij = tijdelijke op pepper of herstellende .
dan oorzaak zoeken (volle grond maakt veel goed ipv zoeken met pot)
johny
 
Berichten: 818
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor TMCThomas op 05 feb 2021 02:01

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden! De pot is groter dan hij lijkt op de foto hoor. Het is relatief hoge pot (las dat dat belangrijk was), zit bijvoorbeeld veel meer in als de pot van de kleine palm die er naast staat. Ik kan me haast niet voorstellen dat ie al tegen de randen aan zit. De grond zelf is nog geen jaar oud en is mediterraanse potgrond zie: https://www.tuinplantenwinkel.nl/medite ... liter.html
Heb er een beetje van die potgrond die ik nog over had erbij gedaan en een klein beetje pokon palmvoeding (deze had ik nog staan van een kleine palm die ik ooit binnen heb gehad). Ga hem zeker met de vorst en sneeuw droog in de schuur zetten. We gaan het zien.
TMCThomas
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 25 mei 2020 19:44
0 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor Greener op 05 feb 2021 19:46

Als de grond is ingeklonken,nat en weinig lucht bevat kan alle voeding van de wereld er in zitten maar kunnen de wortels het niet opnemen.
Vandaar mijn advies om gericht bij te voeden middels bladbemesting.
De plant geeft duidelijk aan dat er een tekort is ;)
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei krijgt gele gloed

Berichtdoor trabbart op 09 feb 2021 19:46

in februari moet je geen voeding aan een palm geven, die plant neemt nu niets op, die gaat zeker niet ineens groen worden , planten zijn nu in rust, je gaat u toch ook geen gazon bemesten, , geef deze gewoon eens een paar keer een groene kamerplantbemesting in zijn gietwater ergens half april als de zon de pot al goed kan opwarmen en de palm dorst krijgt , neem de halve dosering van wat er op de fles staat , beter te weinig dan te veel !! als je hem overbemest en verbrand ben je verder weg van een groene palm. dit en zon en warmte en je palm zal snel weer groen zijn.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten