Chamaerops humilis stekken

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis stekken

Berichtdoor trabbart op 24 feb 2021 16:05

nu de winter voorbij lijkt en de ch humilis probleemloos de strenge vorst heeft doorstaan toch maar eens geprobeert om er een kleine stek van uit te graven. een kleine stek is het niet geworden, deze trok ik kapot , ze komen van heel diep en heel dicht naast de hoofdstam. die zijn quasi ongrijpbaar. het is met bloed en tranen een dikke stek geworden die al meerdere jaren mee groeide. ondanks -14 is er zelfs geen bladschade,
een beetje graven , een bijl en een stalen baar om kasseien mee uit te breken en wat bloed. die naalden zijn vlijmscherp en de stammen taai. kheb een mooi gewortelde stek kunnen nemen , en ook een 10tal zaden die ik gewoon in de gron heb gestopt, ook de vanzelf opgekomen zaailingen van de trachycarpus staan nog fris groen, zelfs die van vorig jaar nog,
Afbeelding
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Chamaerops humilis stekken

Berichtdoor trabbart op 13 mei 2021 09:02

probleemloos de vorst doorstaan bleek te vroeg gejuichd,,,
de humilis zen schade is pas na een hele tijd na de winter zichtbaar geworden in de vorm van langzaam bruin wordende bladeren, echter de speren zijn allemaal nog groen, er komen ook bloemen tevoorschijn, dus met flink wat snoeiwerk komen ze er net weer door. ik heb hier toch wel eens -14 a -15 kunnen zien op thermometer, dus er is wel degelijk schade bij deze palm die overigens hier al 10 jaar staat.
de stek die ik genomen heb ziet er helemaal slecht uit, of dit gaat goedkomen is af te wachten.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: Chamaerops humilis stekken

Berichtdoor Mate op 13 mei 2021 12:11

Ja soms duurt het even voor je de schade echt ziet. De humilis hier heeft het zp te zien goed overleefd. Is weer aan de groei en nog mooi groen. Heeft alleen een zeil over zich heen gehad dus ik kneep hem wel. Alleen nog geen spoor van nieuwe bloemen.

Sterkte met de gewonde.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatiƫ in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten