gedroogde koemest bij m'n palmen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor rinoceros54 op 25 feb 2021 11:45

Al een aantal jaren geef ik 2x per jaar een flinke gift gedroogde koemestkorrels aan de palmen die buiten staan. Ook op het forum hier wordt aangegeven dat dit bevorderlijk is voor de groei en een gezonde ontwikkeling van de palmen . Aangezien ik ze moet gaan kopen en ik i.v.m de coronamaatregelen niet zomaar een winkel in kan lopen,ben ik dus es gaan googlen op 'gedroogde koemestkorrels'. En dan kom ik dit artikeltje tegen:

Koemest? Of mest? Veel mensen denken dat zij hun tuin bemesten met gedroogde koemest. Koemest is echter eerder een bodemverbeteraar qua structuur dan een toevoeger van voedingsstoffen. Koemest is immers verteerde grasresten (voedsel van de koe) en bevat veel organische stoffen maar weinig voeding. Wilt u dus werkelijk bemesten kies dan voor een complete (organische) mest.

Dit zet me nu toch aan het twijfelen of ik eens ga kiezen voor een andere meststof. Slecht zal het niet zijn, maar als je het puur als meststof gebruikt dan zijn er natuurlijk ook alternatieven.
Wat denken/vinden de kenners :onzeker: hiervan?
Laatst bijgewerkt door rinoceros54 op 06 maart 2021 08:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor mathias op 25 feb 2021 12:15

Ik dacht dat koemest een NPK had van 2-1-2, dat staat onder andere hier: https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Pu ... toffen.pdf
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor Rob op 25 feb 2021 16:11

Rino,

je quote is correct: koemest heeft typisch een laag gehalte ana voeding, maar het verbeterd je structuur zo veel dat het echt effect heeft.

Als je echt andere bemesting wilt doen, check dan best ook even dit oude topic, zeker vwb de ratios NPK etc.
http://www.palmvrienden.net/forums/view ... 80&start=0

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor trabbart op 25 feb 2021 22:38

ik gaf dat in het begin ook omdat mijn tuin werd afgegraven , de bodem was ooit een dikke laag klimop van honderd jaar oud , eigenlijk was er teveel vruchtbare grond weggegraven en zat ik met slechte grond. dus ben ik wat gaan bemesten met koeiekorrel, het is voer voor de regenwormen en micro organismen en miniem wat bemesting. nu geef ik al vele jaren niets aan mijn palmbomen en ze groeien als kool , bloeien en geven kilo's zaad. je kan je palmboom beter niets geven dan te veel. als je hem iets overbemest is het veel erger dan te weinig bemesting. de groei wordt erg geremd bij overbemesting dus , koeiekorrel is het beste wat je hem kan geven omdat je bijna niet zal overbemesten met dit type meststof.
trabbart
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 01 jul 2020 15:43
Woonplaats: Lede
3 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor alex1994 op 26 feb 2021 22:41

Ik persoonlijk zou een koemestkorrel eerder onder de bodemverbeteraars indelen dan onder bemesting omdat de bemestingswaarde nihil is. Het heeft een positieve werking. Ik zou alleen eerder kiezen voor een humus voor de bodem te verbeteren en gewoon kunstmest als meststof. Indien in pot gecoat zodat de wortels niet verbranden.
Van meer kalium zullen de palmen gedrongener en harder worden. Met stikstof jaag je ze op. dus hardere en meer gestrekte groei. Waarschijnlijk ook minder hard. Gevoeliger door kou en ziektes.

Maar dat is mijn ervaring en gedachte ;)

Nog een kleine toevoeging. Soms kunnen bodemverbeteraars ook zorgen voor een betere pH. Vaak wordt het wat zuurder. Dat zorgt ervoor dat de planten elementen die al aanwezig zijn in de bodem beter op kunnen nemen.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor rinoceros54 op 01 maart 2021 17:04

Inmiddels de reacties gelezen, evenals de berichtjes mbt de link van Rob over fertilizers. Ik gebruik al jaren Palm booster en Palm focus van My Palmshop voor de palmen in potten.En, zoals gezegd, koemestkorrels in de tuin. Die flesjes zijn inmiddels bijna leeg dus zag toen dat er een heleboel meststoffen zijn bijgekomen op hun website. Ik ga me er toch es wat verder in verdiepen.Met de grond in de tuin is niks mis gezien de groei en bloei elk jaar. Maar de planten in potten zit echt verschil in, wat groei betreft. Dank voor de reacties.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor draco op 01 maart 2021 17:21

Ik geef de kuipplanten met name palmen al jaren DCM minigran mix 5 aan het begin van het groeiseizoen en meng deze organische mest ook door de nieuwe potgrond. Daarnaast krijgen de kuipplanten in de zomer elke 4 weken oplosbare kunstmest (mypalmshop). Om uit te proberen heb ik deze langwerkende meststof besteld voor kuipplanten die te groot zijn geworden om nog te verpotten. https://www.palmaverde.nl/en/fertilizza ... lizer.html
Laatst bijgewerkt door draco op 02 maart 2021 16:50, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor johny op 01 maart 2021 23:14

@ draco als je nieuwe organische meststof toe voegt ligt deze boven op pot :?: of werk je deze in dan beschadigd je toch de bovenliggende wortels of niet
DCM minigran mix 5 vind ik ook zeer goed, maar weet niet goed hoeveel per pot (volume).
Nog een ander vraag is met de nieuwe potgrond doe je dan steeds een grotere pot of doe je oude grond gedeeltelijk weg of plaats maken door wortel snoei :?: daar heb ik altijd probleem mee om mest stof in potten te brengen, steeds groter is ook lastig he
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor draco op 02 maart 2021 01:49

De DCM mest verdeel ik in een dunne laag bovenop op de kuipen. Als de aarde los genoeg is, werk ik het er zoveel mogelijk doorheen zonder wortels te beschadigen. Ook als het er bovenop ligt wordt het tenslotte wel opgenomen met het gietwater. Palmen die nieuw arriveren, moeten in eerste instantie bijna altijd worden verpot. Zonodig worden ze dan na een aantal jaren nogmaals verpot, bijvoorbeeld om praktische redenen als de wortels de plant omhoogdrukken. Houdt daar alvast rekening mee bij het verkuipen met een royale gietrand.
Oudere exemplaren kunnen tenslotte wel 10 jaar of langer in dezelfde kuip blijven. De groei zal dan wel wat vertragen maar met de juiste bemesting blijft de conditie behouden. Ik ben geen voorstander van wortelsnoei omdat het resultaat niet goed voorspelbaar is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor johny op 02 maart 2021 02:01

bedankt draco dat uit de pot duwen heb ik al ervaren met een phoenix canari dat op een jaar tijd bij aankoop al verplant naar pot + 25% volume na een jaar al vol
Is precies geen kandidaats voor pot tenzij je een stevige rug hebt voor verplaatsen :?
Welke had je in gedachte die het 10 jaar uithouden in pot dat nog te doen valt ?
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: keesvl en 28 gasten