gedroogde koemest bij m'n palmen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor alex1994 op 06 maart 2021 01:25

draco schreef:Ik geef de kuipplanten met name palmen al jaren DCM minigran mix 5 aan het begin van het groeiseizoen en meng deze organische mest ook door de nieuwe potgrond. Daarnaast krijgen de kuipplanten in de zomer elke 4 weken oplosbare kunstmest (mypalmshop). Om uit te proberen heb ik deze langwerkende meststof besteld voor kuipplanten die te groot zijn geworden om nog te verpotten. https://www.palmaverde.nl/en/fertilizza ... lizer.html



Een vraagje.
Wat is je gedachte erachter om voor een meststof met een hoog stikstofgehalte te kiezen? Als de kuipplanten te groot zijn zou ik namelijk kiezen voor een wat hoger fosfor en flink hoog kalium.
De verhoudingen van die palmaverde mest zijn namelijk:NPK 16 + 7 + 9 (+9 MgO).
Van meer kalium worden de planten ook wat steviger en worden ze weerbaarder tegen ziektes en plagen.

Ik ben gewoon benieuwd hoor!;-)
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor draco op 06 maart 2021 12:58

Speciale mest voor palmen bevat NPK in de verhouding 3:1:3 met 3 à 4 % MgO. Fosfor is vooral nodig voor de bloei en vruchtzetting. Het is bovendien de duurste component. De mest van Palmaverde is bedoeld voor een geleidelijke afgifte.
Ik heb vanmorgen de kamerplanten voornamelijk palmen vloeibare mest gegeven, 1 gram per liter van de oplosbare poeder/korrel kunstmest van mypalmshop. Deze bevat NPK 21:7:21 + 3 Mg + TE (trace elements: B,Cu,Fe,Mn,Mo,Zn). De droge mix op te lossen in lauwwarm water en goed roeren tot de oplossing helder is. Als straks ook de kuippalmen deze mest krijgen, maak ik voor het gebruik een 20 voudige stockoplossing die voor het verdelen wordt uitverdund. Een EC meting dient ter controle van de verdunning (ca. 1800 à 2000 µS/cm)
Kalium bemesting zou de weerstand verhogen en wordt daarom in het najaar wel extra gegeven.
Ik heb in mijn langjarige ervaring met planten al veel meststoffen verteerd met uitlopende samenstellingen, te beginnen met Peter's mix 20:20:20 - niet bepaald de ideale verhouding voor palmen volgens de huidige inzichten. Toen dat niet meer verkrijgbaar was, heb ik lang het Canadese PlantProd gebruikt met NPK 14:12:16 + 5 MgO. Dat is nu bijna op en ook niet meer leverbaar. Vandaar dat ik ben overgestapt op het product van mypalmshop (GardenPalms).
Naar mijn ervaring maakt het voor de hobbyist niet zoveel uit welke samenstelling een meststof heeft als de essentiële voedingsstoffen maar in voldoende mate aanwezig zijn. Overbemesting is ook niet goed en het is zonde als voedingsstoffen onbenut uitspoelen. Met kuipplanten is dat niet altijd is te vermijden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor johny op 09 maart 2021 10:57

Kwestie uitspoelen wat is jullie ervaring hiermee ?
Wanneer terug voeding geven na regen buien; kort langdurig volle grond potten organisch vloeibare voeding bij welke temperatuur lucht-bodem ?
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor draco op 09 maart 2021 13:03

Ik heb om de uitspoeling te meten een keer een schotel onder een kuip gezet en van het water de pH en EC waarde gemeten. De laatste was vrij hoog maar lastig om te kwantificeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor johny op 09 maart 2021 13:34

lijkt mij toch nog een niet ontgonnen terrein dat uit spoelen :?
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor draco op 09 maart 2021 14:03

Dat het plaatsvindt is zeker, tenminste voorzover het oplosbare voedingsstoffen betreft. Vandaar dat organische mest en gecoate producten (Osmocote) een zinvolle toevoeging zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor johny op 09 maart 2021 16:23

nog een opmerking; tegenwoordig moet het altijd maar biologisch en groen zijn zonder dat men weet wat zich afspeelt.
Hiermee wil van vorige geen afbreuk maken maar soms worden deze te rooskleurig voorgesteld en informeert men maar in een richting .
vb varkensmest bevat een heleboel koper, geef je deze zonder dat te weten zie je planten zo verpieteren en denk je toch genoeg voeding .
Groene stroom is nog zoiets is bestaat enkel op papier mijn zonnepaneelstroom komt op net samen met de gegenereerd van el. centrales, bij de afnemer word deze toch niet gescheiden.
De leveranciers maken de gemengde bron groen door papierwerk en verhogen prijs van de totaal grijze energie hoe meer papierwerk hoe groener :evil:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: gedroogde koemest bij m'n palmen?

Berichtdoor alex1994 op 09 maart 2021 22:11

draco schreef:Speciale mest voor palmen bevat NPK in de verhouding 3:1:3 met 3 à 4 % MgO. Fosfor is vooral nodig voor de bloei en vruchtzetting. Het is bovendien de duurste component. De mest van Palmaverde is bedoeld voor een geleidelijke afgifte.
Ik heb vanmorgen de kamerplanten voornamelijk palmen vloeibare mest gegeven, 1 gram per liter van de oplosbare poeder/korrel kunstmest van mypalmshop. Deze bevat NPK 21:7:21 + 3 Mg + TE (trace elements: B,Cu,Fe,Mn,Mo,Zn). De droge mix op te lossen in lauwwarm water en goed roeren tot de oplossing helder is. Als straks ook de kuippalmen deze mest krijgen, maak ik voor het gebruik een 20 voudige stockoplossing die voor het verdelen wordt uitverdund. Een EC meting dient ter controle van de verdunning (ca. 1800 à 2000 µS/cm)
Kalium bemesting zou de weerstand verhogen en wordt daarom in het najaar wel extra gegeven.
Ik heb in mijn langjarige ervaring met planten al veel meststoffen verteerd met uitlopende samenstellingen, te beginnen met Peter's mix 20:20:20 - niet bepaald de ideale verhouding voor palmen volgens de huidige inzichten. Toen dat niet meer verkrijgbaar was, heb ik lang het Canadese PlantProd gebruikt met NPK 14:12:16 + 5 MgO. Dat is nu bijna op en ook niet meer leverbaar. Vandaar dat ik ben overgestapt op het product van mypalmshop (GardenPalms).
Naar mijn ervaring maakt het voor de hobbyist niet zoveel uit welke samenstelling een meststof heeft als de essentiële voedingsstoffen maar in voldoende mate aanwezig zijn. Overbemesting is ook niet goed en het is zonde als voedingsstoffen onbenut uitspoelen. Met kuipplanten is dat niet altijd is te vermijden.


Is zeker waar wat je zegt!
Ik kies wel voor een iets lager stikstof om de palmen iets meer gedrongen te houden. Ik hoef niet van die lang gestrekte bladeren. De groei zal wel versnellen van stikstof. Maar rekt de plant ook op en hij wordt zwakker. Dit zie je vaak ook bij de supermarkt palmen. Die zijn met stikstof uit de pot getrokken en vaak zeer zwak.

Nog een kleine toevoeging.
De gift EC van 1,8-2 ms/cm is in de hoogzomer zeker goed.
In de lente wanneer de waterbehoefte wat lager is zou de gift EC gerust rond de 2,5 mogen zitten. De drain EC zou ik altijd onder de 4 houden. Als je het goed doet loopt de EC in de zomer niet verder op dan in de lente.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten