Palmen permanent in een kas

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen permanent in een kas

Berichtdoor Sjakel op 01 apr 2021 08:58

Goedemorgen,
Ik heb de mogelijkheid om mijn palmboompjes permanent in een kas te zetten (zomer én winter), maar ik weet niet of dat verstandig is.
Afgelopen winter hebben ze (gelukkig) binnen gestaan, want anders hadden ze de vorst niet overleefd.
Maar om te voorkomen dat ik ze in het voorjaar steeds naar buiten moet verhuizen en in het najaar weer naar de kas, vroeg ik me af of ik ze daar niet permanent zal laten staan. Maar misschien wordt het daar wel veel te warm. Het gaat om nog kleine plantjes van 1 tot 3 jaar oud.
Ik heb wel de mogelijkheid om ze regelmatig te beregenen.
Kan iemand mij hier advies in geven?
Bij voorbaat dank,
Sjakel
Sjakel
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 apr 2020 17:24
0 bedankjes

Re: Palmen permanent in een kas

Berichtdoor draco op 01 apr 2021 14:01

Zolang de temperatuur niet hoger wordt dan ± 35°C, kan het - rekening houdend met de natuurlijke groeiomstandigheden. Brahea armata heeft hier enkele zomers in de kas gestaan om de groei op te peppen. Zorg voor ventilatie overdag zodat de warmte weg kan. Sproeien brengt de temperatuur omlaag. Tenslotte kan het aanbrengen van schaduwdoek of bekalken nodig zijn als het erg warm wordt en/of de palmen dicht onder het glas staan. Wees alert op het verhoogd risico van dierlijk ongerief.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Palmen permanent in een kas

Berichtdoor alex1994 op 02 apr 2021 21:47

Wanneer de planten in de volle grond staan zijn ze veel meer bestand tegen extremen. Dus als je de planten in de kas in de volle grond zet dan zal dat beter zijn.

Met warme dagen zorgen dat de palm voldoende water tot zijn beschikking heeft.
Wanneer de palm onvoldoende water tot zijn beschikking heeft gaat hij zijn huidmondjes sluiten om de verdamping te beperken met alle gevolgen van dien.

Soms kan vocht ook een probleem zijn. Vooral in het najaar. Kijk ook uit met blad besproeien wanneer je een late hittegolf hebt wanneer de luchtvochtigheid te hoog is. In de kas kan het vocht makkelijk ophopen. Planten zullen hierdoor vatbaar worden voor schimmelinfecties.

De kas krijten met een hittegolf en de wortels voldoende vochtig houden is het beste.

Als je hier rekening mee houdt zou je zeker betere resultaten in de kas kunnen hebben dan buiten.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten