Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 apr 2021 19:22

Ik kon het niet laten om een Trachycarpus princeps te bestellen.
80-100 cm hoog. Komt volgende week.

Misschien tips en tricks voor me voor het planten? na het planten , of hoe dan ook?
Alle tips welkom!
Dank alvast
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 10 apr 2021 20:46

Speer en blad van Trachycarpus princeps is wat gevoeliger voor vorst dan de fortunei. Geef deze palm zo mogelijk een plek die beschutting biedt tegen koude wind uit het (Noord)oosten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 apr 2021 20:56

Kijk, daar heb ik wat aan!
Hij komt redelijk beschut te staan , inderdaad.
Maar zal dan uit voorzorg in het najaar toch maar beschermen, lijkt me.
Dank Draco!
Zal een fotootje posten als ie aangekomen is.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 10 apr 2021 21:48

ik weet niet zeker welke princeps je bedoelt, de echte? Of heb je de New Form aangeschaft? ik heb beide staan. De echte princeps staat sinds 2009 bij mij in de vollegrond en heeft inmiddels een stam van ruim 1 m. In het begin beschermde ik deze goed, maar inmiddels weet ik dat deze net zoveel aankan als de gewone fortunei, maar zoals Draco al aangeeft, wellicht is dat bij anderen anders. Ook de New Form bleek afgelopen vorstperiode hard. Hij heeft geen enkele schade opgelopen ondanks ijs, sneeuw en -11. In de beginjaren (hij staat denk ik ni zes jaar in de vollegrond) was het jongste blad nog wel eens deels bruin na de winter, maar de laatste jaren zie ik daar ook niets meer van. OOk nu ziet het er uit alsof deze geen schade heeft opgelopen ondanks de forse koude een paar weken terug. Ze zijn nu ook te groot om te beschermen, dus ik doe er niets meer aan, behalve een dikke laag blad op de wortels. ik zou zeggen, zorg voor een goede manier van bescherming de eerste drie jaar. Daarna lekker laten gaan.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 apr 2021 23:27

Dank voor de tips Dennis.
Geen idee wat voor vorm ik heb gekocht.
Palmexpert bied T. princeps blauw-zilver aan. Die heb ik besteld. Ziet er op de foto goed uit.

Ik heb ook geen idee wat de verschillen zijn met New form? Zal hier best al eens ter sprake zijn geweest, maar kan iemand me uitleggen wat de verschillen zijn? Pure interesse hoor. Ik ben een leek op palmengebied.
Heel grappig dat ik nu binnen een week 3 verschillende varieteiten palmen in mijn achtertuin heb staan! :D
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor keesvl op 10 apr 2021 23:29

IK heb een princeps sinds 2006 in de vollegrond staan. stam al 4 jaar zaad van verschullende kruisingen. De groei is vergelijkbaar met de fort. Is bij mij wel voorstgevoeliger. In 2012 zware vorstschade bij bij min 13 gr. Dit jaar toch maar even afgedekt al was het minimum maar ca -8 .
Maar prachtige palm waaraan je veel plexier gaat beleven!
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 10 apr 2021 23:44

keesvl schreef:IK heb een princeps sinds 2006 in de vollegrond staan. stam al 4 jaar zaad van verschullende kruisingen. De groei is vergelijkbaar met de fort. Is bij mij wel voorstgevoeliger. In 2012 zware vorstschade bij bij min 13 gr. Dit jaar toch maar even afgedekt al was het minimum maar ca -8 .
Maar prachtige palm waaraan je veel plexier gaat beleven!


Klinkt gaaf!~ :thumb_up: :thumb_up:
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 12 apr 2021 21:59

Kan iemand mij alsnog uitleggen wat de verschillen zijn tussen
Trachycarpus princeps , T. princeps blauw-zilver, en de 'new form' ??
ben benieuwd!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Rob op 12 apr 2021 22:18

Peter,

Vermoedelijk is de blue silver gewoon een 'gewone princeps' met een overijverige marketing afdeling. Dus hetzelfde.
De princeps new form is een verhaal apart.
Princeps New Form is ooit als party zaden geïmporteerd door GardenPalms. Bleek bij kieming te bestaan uit meerdere varianten, mogelijk een samengestelde batch zaden. Sommige zaailingen waren duidelijk iets anders (harder blad, geen zilverkleur etc) en de zaailingen met witte onderzijde waren ook 'anders'...
Die groep is wat tegenwoordig 'new form' heet.
Ik zal absoluut enkele details hebben gemist, maar mocht je ooit bij Gardenpalms komen, vraag Herbert er dan gerust om! Hij heeft achterin de kas als ik het goed heb ook exemplaren in bloei staan!

De Princeps 'new form' heeft absoluut een zilverige onderzijde, maar minder dan de echte princeps. Daarbij groeit de new form sneller, en is het blad wat grover, langer en sprietiger dan de zuivere princpes.
Ik heb nu 4 princeps new forms staan, en ze zijn erg mooi, maar de echte princeps wint het absoluut op zilver!!

Cheers!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 apr 2021 00:58

Ahhh dank voor je uitleg!

Ziet er dan naar uit dat ik de "echte" T. princeps te pakken heb.
Palmexpert importeert deze boompjes, uit Spanje als ik het wel heb.
En heb er daar één besteld.
Ik verwacht 'm vandaag of morgen. Slinger wel een foto op het forum als ie er is.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten