Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2021 08:11

Heb hier ook een stuk of 15 princeps in de tuin staan die ik 17 jaar geleden zelf heb gezaaid.

De eerste 10 jaar zit er weinig groei in masr eenmaal een stam dan gaat de groei flink omhoog.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 15 dec 2021 11:34

Ramon, heb je al bloei gehad in de princeps en eventueel zaden? Voor zover ik weet zijn er alleen verschillende kruisingen met princeps tot stand gebracht, o.a. met fortunei, wagnerianus en sp. Nova.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2021 11:58

2 jaar terug had ik een mannelijke princeps in bloei en heb deze gekruist met een wagnerianus, een vrouwelijke princeps heb ik helaas nog niet in bloei gehad.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor keesvl op 16 dec 2021 00:18

ik heb diverse kruisngen met wagenerianus, nanua, nagghy en fortunei en princeps zelf
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 16 dec 2021 01:33

Jeetje Ramon, die ziet er gaaf uit! Prachtig!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 30 dec 2021 21:37

Heerlijke foto Ramon! Je zult merken dat de bladeren komende jaren nog groter worden. Zoals je aangeeft, gaat het vanaf dat moment, als de stam ontwikkelt, steeds harder. Hier groeit deze ook 20 cm per jaar en de bladeren zijn enorm.

Peter, leuk om de vorderingen hier terug te lezen. Na je aanplant zijn er dus al een paar mooie bladeren bij gekomen, De groei is aanvankelijk idd niet zo hard. Drie misschien vier bladeren per jaar. Maar dat worden er straks meer.

Bij mij op het arme zand een stuk of zeven en ik geloof dat die van Kees nog wat meer bladeren per jaar aanmaakt. in de eerste jaren beschermde ik deze erg goed. Tegenwoordig, nu de bladeren tot bijna 3 m hoog rijken, doe ik dat niet meer. Het is een prachtige soort. Geef m de ruimte. Dat heb je al gedaan, maar zet er ook niets naast. Bij mij staat ie in de verdrukking met een princeps New Form en een wagnerianus. Ik denk echter dat deze de wagnerianus in gaat halen de komende jaren. De New Form had, in tegenstelling tot eerder bericht, last van speerrot. Die is hier toch wat zwakker, hoewel de groei hier precies gelijk is aan de echte. Ze maken allebei zeven bladeren aan. Als je vruchtbaarder grond hebt, en misschien bij jou in hoofddorp ook wel bereikbaar grondwater, dan zal de groei nog best wel eens sneller kunnen zijn.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor keesvl op 31 dec 2021 00:15

Ter info: mijn princeps heb ik 2 jaar geleden succesvol met een princeps gekruist. De kieming gaat erg traag tot meer dan een jaar. De kieming van princeps met een nanus was veel vlotter nl. een maand of 3 . Dat jaar is de princeps met nanus en wagnerianus gekruist.
Ik ga morgen even het aantal bladere van het afgelopen jaar tellen. Voor iedereen een mooie jaarwisseling en veel palmplezier voor 2022!
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 31 dec 2021 00:27

Dat klinkt goed!
Ik moet zeggen dat ik al verbaasd was dit eerste jaar dat ik hem heb, en geplant in volle grond, dat ie
zo'n 4 nieuwe bladeren heeft gemaakt. Wel kleiner dan de bladeren die ie al had, maar dat komt wel goed in de komende tijd hoop ik. Hij heeft nu alleen een afdakje om te voorkomen dat ie zo nat blijft,
maar voorderest gewoon open en onbeschermd. Ik heb dit gedaan omdat ie nog steeds een vers lichtgroen hart en speer heeft, en dus waarschijnlijk nog steeds heel langzaam aan de groei is. Lijkt wel. Is nog maar een kleintje hoor, met beginnend stammetje. Amper 60cm hoog, schat ik.
Hij staat solitair in een opgehoogd stuk, met een T. oreophilus een stuk verderop.
Hier in Hoofddorp hebben we echte vette kleigrond. Dus dat beloofd wat.
Eerst maar eens de winter door! Ik ben benieuwd!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 31 dec 2021 00:34

Ik heb trouwens ook nog een heel kleintje in een pot staan.
Deze is extreem 'wit' , zelfs tot op de bovenkant van de bladeren.
Gekocht als grote zaailing. Bij navraag is mij verzekerd dat dit on Stone Gate zaden gaat.
Ziet er ook wel zo uit.
Heeft nu een blaadje of 6, al een aantal geheel gevingerde bladeren, maar klein nog.
Deze laat ik voorlopig in pot staan.

Vergeet niet te genieten in deze rare tijden met Covid19 en allerlei andere ellende.
Ik wens ons allen een heel mooi palm en exoten jaar! Beste wensen voor 2022!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Dennis_S op 31 dec 2021 09:19

Als ze jong zijn, zijn ze inderdaad erg wit. En de groei is compact. Dat was bij mijn exemplaar precies zo. Het wordt wel iets minder als ze ouder worden. De onderkant van de bladeren blijft wit, dat zilveren randje verdwijnt, net als de compacte vorm. De looks wat betreft bladvorm en bladomvang worden hetzelfde als fortunei. Mijn advies zou zijn zelfs die zaailing in de volle grond te zetten. Dat heb ik ook gedaan. Hoewel ik me ook realiseer dat er mensen zijn die fraaie exemplaren in pot hebben, maar bij mij zat er twee jaar lang maar weinig groei in. Toen ik m de tuin in kieperde begon de groei als snel te verbeteren. En als ze klein zijn, nog goed te beschermen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten