Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 22 jul 2021 00:15

Ja Johny , deze planten heb ik thuis staan. Ik heb er 2.
Check even de tuincentra. Daar komen deze ook vandaan. Ik heb ze gekregen, weet dus niet waar precies vandaan. Maar ik zie ze regelmatig bij tuincentra te koop staan.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 13 dec 2021 21:33

Wat ik me afvraag...
Ik ben er nooit geweest, Stone Gate pass in China, waar de Trachycarpus princeps vandaan komt.
Wel heb ik me een beetje ingelezen, en kom tot de conclusie dat het overgrote gedeelte van deze palmen daar groeien op nagenoeg vertikale steenwanden, geworteld in de uitsparingen/scheuren, of enigszins horizontale plekken die beschikbaar zijn. Dit moet ook de reden zijn dat 99% van de T. princeps die wij kennen scheef groeit, d.w.z. scheve speren ontwikkeld, een logisch gevolg als ie niet gewoon in de horizontale grond staat, maar tegen een vertikale wand op.
Ik kan me zo voorstellen dat deze palmen daar niet echt de beschikking hebben over een ruime hoeveelheid ruimte om te wortelen, maar het zal moeten doen met de beschikbare ruimte in scheuren en dergelijke.
Ik vraag me dus af of juist deze palmen het in een pot heel goed zouden moeten doen, mist goed voorzien van voeding op z'n tijd.
Wat is de theorie van princeps kenners onder jullie hierover?
Bijlagen
Trachycarpus princeps blue-silver Stone gate (2).jpg
Trachycarpus princeps blue-silver Stone gate (2).jpg (275.55 KiB) 2721 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor palmgek op 13 dec 2021 22:53

Hoi Peter, ben zeker geen kenner als het gaat over princeps, maar heb er in het verleden enkelen gehad. De situatie die je schets veroorzaakt mi we degelijk een probleem bij deze soort in pot. Hier groeide ze ook steeds scheef waardoor aan 1 kant de wortels bloot kwamen, zelfs zo erg dat ik m'n vingers tussen de grond en het stammetje kon steken. Op termijn kreeg ik hier ook steeds stoornis in groei zoals een kleinere speer ipv een grotere, wat je verwacht bij een jong palmpje. Had er op het laatst nog 1 over die het ondanks de scheefgroei toch redelijk deed. Zover ik weet waren er destijds meer mensen met dezelfde problemen.
Laatst bijgewerkt door palmgek op 13 dec 2021 23:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor keesvl op 13 dec 2021 23:53

Zoals een aantal van jullie wel weten heb ik een princeps met een stam van ca 1,80 meter. Destijds als plant geimporteerd. Deze palm heb ik 2006 in de vollegrond gezet en ook heb een knik aan de basis en ook ruimte onder deze basis. Ik heb gewoon wat aarde tegenaan gezet en de plant is sindsdien gewoon doorgegroeid met een heel moeilijk jaar in de strenge winter van 2012. De knik is nog steeds zichtbaar. Ik heb nu alweer 4 jaar zaden met diverse kruisingen. Ik ben er dus wel tevreden mee. BIj normale winter dek ik hem niet af. Vorig jar wel ik wilde geen risico lopen.
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 14 dec 2021 00:13

De scheve groei aan de basis is inderdaad een fenomeen wat bijna alle eigenaren van de T. princeps hebben, en eigenlijk een logisch iets.
Al decennia lang groeit deze palm voornamelijk op nagenoeg vertikale rotswanden, dus onwikkeld een natuurlijke aanpassing, die niet zomaar weer verdwijnt.
Maar, de palm zal er geen last van hebben als ie in een horizontale positie staat, afgezien van het feit dat de basis in het begin scheef omhoog groeit, wat we ook allemaal zien. Bijzonder!

Overigens beginnen T. ukhrulensis/manipur/oreophilus , en vaak sp. Nova, zelfs af en toe T. fortunei ook bijna horizontaal kruipend te groeien, voordat de stamontwikkeling vertikaal begint met ontwikkelen.
Dit zal ook met een reden zijn, maar daar ben ik nog niet helemaal achter.
Leuk is het wel!

En gaaf!! een T. princeps met een stam van 1.80 m.
Dat zal een van de bijzonder weinigen zijn in Nederland, denk ik.
Als ie al zo'n tijd staat zal ie wat kunnen hebben. Maar ik begrijp de zorgen met vocht/vorst!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 14 dec 2021 01:51

De groeirichting van planten wordt gestuurd door de lichtval. Planten die zich tegen een steile rotswand vestigen zullen met een hoek langs de rotswand omhoog groeien en zich daartegen vestigen met nieuwe adventiefwortels. Het lijkt er inderdaad op dat die eigenschap zich ook bij potplanten manifesteert waardoor de stam aanvankelijk niet rechtop groeit. Bij de hybride princeps x wagnerianus ontwikkelt de stam zich normaal en het zou interessant zijn om te weten hoe een F1 generatie princeps zich gedraagt? Er zijn ook palmen die geen opgaande stam vormen maar een kruipende. Een voorbeeld daarvan is Chamaedorea radicalis. Er bestaat ook een natuurlijke variant van die wel een stam ontwikkelt. De aanvankelijke scheefgroei bij princeps verdwijnt met de leeftijd waarna zich een opgaande stam vormt.
De afgebeelde princeps (aangeschaft als 'New Form' ?) groeide in het begin ook scheef waarbij de bladeren elkaar flink in de weg zaten. Nu lijkt zich dat te gaan corrigeren.
Bijlagen
Trachycarpus princeps 'New Form'.jpeg
Trachycarpus princeps 'New Form'.jpeg (626.48 KiB) 2694 keer bekeken
Trachycarpus princeps 'New Form' (1).jpeg
Trachycarpus princeps 'New Form' (1).jpeg (537.13 KiB) 2694 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 14 dec 2021 11:41

Ik heb nog een heel kleintje in een pot staan.
Gekocht als zaailing, en bij navraag bij de verkoper , is het zaad afkomstig uit de Stone Gate regio.
Blaadje of 5 nu, die overigens extreem wit zijn, ook de stelen en randen bovenkant.
Plantje heeft afgelopen zomer zo'n 3-4 nieuwe blaadjes gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe dit zal ontwikkelen i.v.m. de scheefgroei.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor draco op 14 dec 2021 12:30

Biomechanisch gezien lijkt het me logisch dat wanneer palmen tegen een steile helling groeien de adventiefwortels vooral aan bovenzijde zullen ontspruiten. Ik kan me niet goed voorstellen dat dit de reden is dat bij horizontale kweek eenzijdig wortels uitgroeien. Volgens Herbert is dat te verhelpen door de palm dieper te planten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor johny op 14 dec 2021 12:56

Heb ook zon kleintje aangekocht was aanvankelijk overal fel wit stelen en blad (alsof met spuitbus geverfd) direct groter pot gegeven en is wat gegroeid.
witte poeder al veel verdwenen (regen wind) denk als je deze soort binnen houd deze wel wit blijven
Had deze kleine speciaal gekocht van zijn abnormale witte verschijning toen.
deze staat ook wat scheef, maar zou kunnen door naar licht trekken
Buiten heb ik nog een iets groter exemplaar van GP met nog kleine stam(je) deze groeit rechtop
Maar goed dat bij deze ook nog veel wit aan onderkant blad zit wat niet of minder af regent :lol: :lol:
Bijlagen
kleine T princeps 1.jpg
kleine T princeps 1.jpg (282.67 KiB) 2660 keer bekeken
kleine T princeps 2.jpg
kleine T princeps 2.jpg (301.47 KiB) 2660 keer bekeken
T -princeps.jpg
T -princeps.jpg (336.28 KiB) 2660 keer bekeken
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor PeterHoofddorp op 15 dec 2021 00:34

Je gaat het wel zien.
Zelfs de speer zal er op en gegeven moment gekromd uitgroeien. Heel apart.
Ook zal aan de ene kant van de palm, de zijde van de kromming, het blad hoger gedragen worden dan aan de andere zijde, weet niet zo goed hoe ik dit uitleggen moet.
Ik zie dit bij mijn eigen T. princeps, maar ook bij de meeste anderen die ik tot nu toe heb mogen bekijken. Onder andere de mooie exemplaren van Han.
Na even googlen zie je dit ook duidelik terug op foto's.
Duidelijk iets wat bij T. princeps hoort, heel leuk!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten