Chamaerops humilis var. arborescens

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor lapalmeraie op 02 sep 2022 12:26

Jahoor, dat is (weer) open. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor Lagarto op 02 sep 2022 22:19

[quote="lapalmeraie"]
@Lagerto: Je kunt dat vlak boven de grond doen zolang het nog met de snoeischaar of takkenschaar lukt. Ze komen dan wel nog terug maar dat is met een jaarlijkse snoeibeurt opgelost. Echt afsteken is definitiever maar dan riskeer je natuurlijk wel wortelschade bij de moederplant.[/url]

Dank je wel Niek. Bij takken die niet met de snoeischaar meer te behappen zijn zou je dus niet bovengronds de zaag pakken?

Bij deze zou ik de nieuwe scheut denk ik laten zitten, is ook mét 'arboresc' genoeg:
chamaerops man.jpg
chamaerops man.jpg (100.65 KiB) 3521 keer bekeken


Bij deze overweeg ik scheuten weg te halen:
chamaerops vrouw.jpg
chamaerops vrouw.jpg (98.22 KiB) 3521 keer bekeken
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor Lagarto op 04 sep 2022 21:03

Bij die eerste plant vraag ik me trouwens wel af of het wel een zijscheut is en geen op zichzelf staande plant: de kroon in die 'zijscheut' is volledig groen, terwijl het blad van de grote stam zilverig is. Beide kronen lijken mij in hetzelfde seizoen gegroeid te zijn, verschillende lichtomstandigheden/zonexpositie lijkt me dan niet de aannemelijkste verklaring. Verder zie ik ook geen resten van in het verleden verwijderde zijscheuten, wellicht dat dit dan een natuurlijke arborescens zou zijn?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor lapalmeraie op 05 sep 2022 10:23

Die grote zijscheut zou ik inderdaad lekker laten zitten.
Of het een uitloper of zaailing is valt moeilijk te zeggen. Je zou dan de kluit moeten blootleggen maar die wortelverstoring is het antwoord op deze vraag niet waard lijkt me.

Bij die andere zou je de kleinste, rechts op de foto nog met een takkenschaar kunnen doen.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor Lagarto op 05 sep 2022 22:03

OK. Inderdaad, die kluit ga ik niet uiteen prutsen om hier achter te komen.

Maar dus ( :off_topic: ) zijscheuten hebben niet per se het zelfde type blad als de hoofdstam? Ik kan nog een betere versie van de foto plaatsen - of een nieuwe - voor het verschil in kleur. Bovenstaande foto's zijn voor het plaatsen tot op 10% verkleind.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor wimmie op 20 nov 2022 18:01

Lieden, naar mijn bescheiden mening kun je hele bomen opzetten over de vraag hoeveel varieteiten er zijn van Chamaerops, desgewenst kun je er zelfs ruzie over maken. Waar we het in ieder geval over eens kunnen zijn, is dat Chamaerops vele verschijningsvormen kent. Zelf ben ik al bijna vijftig jaar met deze palm bezig, heb er in die jaren heel veel gezien bij allerlei groothandelaren/importeurs en heb er ook rond de Middellandse Zee nogal wat gezien, zowel gecultiveerd als in het wild. Vooral als je bij een groothandel de massa aan veelal jonge Chamaeropsen ziet, kun je je verbazen over de enorme verscheidenheid in vorm. Het is dan natuurlijk altijd leuk om er de afwijkende planten tussenuit te vissen en deze vervolgens thuis te cultiveren. Zo kwamen de van dit forum bekende Han en ik in Bleiswijk planten tegen waarvan de bladslippen dubbel ingesneden waren, erg sierlijk! Han wist uit te vogelen dat die vorm in Frankrijk duplicifolia werd genoemd. Wat daarvan ook zij, bij mij groeide die karakteristiek er "gewoon" weer uit. Je ziet dan ook dat er planten zijn met lange stelen, met heel korte stelen, met groot of juist erg klein blad, zwaar of licht bedoornd en ook qua bladkleur is er veel verschil, het gaat van groen tot grijzig, wit bepoederd tot redelijk blauw aan toe. Soms krijgt zo'n verschijningsvorm dan in de handel ook een naam; zo zag ik bij een groothandel eens planten met heel korte stelen en heel klein blad die de naam "Bonsai" hadden gekregen. Onzin natuurlijk, maar door deze naam hing er ook een bonsai-prijs aan de planten, onwaarschijnlijk duur dus! Tot besluit zou ik willen zeggen: geniet vooral van deze verscheidenheid. Meer tot besluit voeg ik nog twee foto's bij van een exemplaar dat ik in een Italiaanse kustplaats tegenkwam. Bijna een kunstwerk!
Bijlagen
P1020021_v1.JPG
P1020021_v1.JPG (329.4 KiB) 2555 keer bekeken
P1020020_v1.JPG
P1020020_v1.JPG (943.03 KiB) 2555 keer bekeken
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor lapalmeraie op 21 nov 2022 11:37

Mooie bijdrage ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor Lagarto op 21 nov 2022 23:47

Een hallucinant plaatje Wimmie, hoe kan het zo gegroeid zijn. Zal ook wel bijzonder oud moeten zijn deze bos...
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor wimmie op 22 nov 2022 14:32

Zal toch minimaal 100 jaar oud zijn, Lagarto, en de gemeentelijke tuinlieden zijn zonder meer creatievelingen!
wimmie
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 25 apr 2014 22:04
8 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. arborescens

Berichtdoor Lagarto op 22 nov 2022 23:33

Ze hangen/kruipen vanzelf neem ik aan? Wel opmerkelijk dat ze zo schijnbaar zwakke stammen ontwikkelen
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten