Fortunei uit volle grond verhuizen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Devian op 27 aug 2021 12:06

Hoi, even een update omtrent deze palm.
Een paar dagen na het planten (toen ik dat slap blad opmerkte), heb ik 2 verschillende speren gemarkeerd om de groei te monitoren. Het lijkt erop dat deze al die tijd gewoon lekker aan het doorgroeien is. Heb de palm ook verwend met wilgenwater (misschien heeft dit veel geholpen), maar vraag me dan af of ik nu alweer voeding mag geven?

Hierbij wat foto's:
Bijlagen
slap blad speer groei.jpg
slap blad speer groei.jpg (487.56 KiB) 3437 keer bekeken
speer met slap blad.jpg
speer met slap blad.jpg (347.26 KiB) 3437 keer bekeken
nieuwe speer groei.jpg
nieuwe speer groei.jpg (926.68 KiB) 3437 keer bekeken
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Rob op 27 aug 2021 21:47

Dev, Ik zou wachten tot volgend voorjaar (mrt/apr).
Aannemende dat je een redelijke grond hebt gebruikt tijdens de aanplant, dan is er genoeg voeding tot die tijd. Je hebt groei, en dat zal nog zijn op basis van de oude pot/kluit.
Ik zou focussen op winter bescherming, wanneer nodig en in voorjaar lost gaan als ie weer aan de gang is. Voor nu eerst wortelgroei buiten de kluit.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Devian op 28 aug 2021 16:31

duidelijk :thumb_up:
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 sep 2021 00:27

Helemaal verbaasd dat je een palm midden in de zomer uit de volle grond gaat halen en verplanten. Dacht dat volle grond verplanten hoofdzakelijk gebeurde van september t/m eind april, hooguit begin mei? Blijft hij in leven, kan het blijkbaar. Moet hier nog wat kleintjes verzetten maar wil dit toch echt pas doen eind oktober of zo. Trachys groeien best nog een tijdje door zolang de dagtemperatuur dubbele cijfers haalt.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor PeterHoofddorp op 03 sep 2021 19:40

Jos Mannaart schreef:Helemaal verbaasd dat je een palm midden in de zomer uit de volle grond gaat halen en verplanten. Dacht dat volle grond verplanten hoofdzakelijk gebeurde van september t/m eind april, hooguit begin mei? Blijft hij in leven, kan het blijkbaar. Moet hier nog wat kleintjes verzetten maar wil dit toch echt pas doen eind oktober of zo. Trachys groeien best nog een tijdje door zolang de dagtemperatuur dubbele cijfers haalt.


De beste tijd om een palm te verplanten is maart/april/tot half mei.
Dan worden de palmen echt aktief, en groeien nieuwe wortels die hard nodig zijn. In het voorjaar hebben ze heel de zomer en najaar ook nog, dus de beste tijd om te verplanten.
In het najaar is niet zo'n goed idee, de palm zal erg weinig tijd hebben om weer te settelen, en dat hebben ze eigenlijk wel nodig met de winter voor de deur.
Uiteraard zal e.e.a. wel afhangen van onze ideeen... natuurlijk kan het goedgaan, in de zomer of najaar verplanten, maar het zal de palm geen goed doen, wat logisch is.
Even wachten met je palmpjes verplanten tot begin maart, Jos. Lijkt me beter.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 900
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Jos Mannaart op 06 sep 2021 11:53

Thanks, zal het een beetje verdelen dan. Had er dit voorjaar wat verpot en die groeien matig tot op heden. Dacht als ik dit in oktober doe kunnen ze nog wat wortels maken voor de winter en volgend jaar door groeien.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Devian op 06 sep 2021 15:59

Jos Mannaart schreef:Thanks, zal het een beetje verdelen dan. Had er dit voorjaar wat verpot en die groeien matig tot op heden. Dacht als ik dit in oktober doe kunnen ze nog wat wortels maken voor de winter en volgend jaar door groeien.


Bij het verplaatsen ga je nooit alle wortelen kunnen meenemen, als je dit in oktober doet, is de winter al voor de deur en is er dus bijna geen tijd voor herstel / groei van de wortelen.
Midden in de zomer is ook niet ideaal maar er is tenminste nog een beetje tijd voor herstel, beste moment is na de winter zoals Peter aan gaf, dan hebben de wortelen lekker veel tijd voor herstel en groei zodat ze lekker sterk de winter aan kunnen.
Devian
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 maart 2015 13:57
1 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor draco op 06 sep 2021 20:59

Verplanten heeft altijd impact ongeacht wanneer het gebeurt. Elk jaargetijde heeft voor- en nadelen. Als regel worden bladhoudende planten in september of begin oktober verplant. De bodemtemperatuur is dan hoog en de verdamping laag door de hogere luchtvochtigheid. Grote kans dat de palm de winter goed doorstaat, het risico op een strenge winter is klein.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Fortunei uit volle grond verhuizen

Berichtdoor Jos Mannaart op 08 sep 2021 00:03

Was ook mijn insteek maar kreeg erg stellige berichten er overheen en had eind oktober aangehouden omdat ze in oktober vaak nog lang niet stil staan:lol:
Chamaerops humilis in het voorjaar verplant gaat in ieder geval erg slecht.
De Trachys gaan half oktober overgezet worden. Blind vertrouwen in Draco 8-)
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten