Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 sep 2021 11:20

En ja hoor, ik heb er eentje gescoord, uiteindelijk! Chamaerops humilis var. argentea (Cerifera)
Lijkt wel een bonsai :lol:
Totaal zo'n 60 cm hoog, zonder pot.
Potkluit flink omhoog gegroeid, steekt zo'n 15cm boven potrand uit, vol wortels.
Ook uit potgaten onderin flink wortels.
Heeft in ieder geval een goed gezonde wortelstelsel, zullen we maar zeggen.
Ik laat m zo, ga niet verpotten. Want dit is natuurlijke groei. Heb ze vaak in het wild gezien.
Heb er wat goede grond bijgedaan om de gaten en randen op te vullen.
Hij is prachtig blauw! Ben er blij mee!
Bijlagen
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (1).jpg
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (1).jpg (318.57 KiB) 3003 keer bekeken
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (4).jpg
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (4).jpg (330.8 KiB) 3003 keer bekeken
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (2).jpg
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (2).jpg (278.88 KiB) 3003 keer bekeken
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (3).jpg
Ch humilis var. argentea Cerifera 07sep21 (3).jpg (301.04 KiB) 3003 keer bekeken
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor draco op 07 sep 2021 14:06

Het lijkt me toch beter om de palm dieper te zetten Peter. Nieuwe wortels ontspruiten nu in de lucht waardoor de uitgroei kan stoppen. Het probleem met Chamaerops is dat ze uitbundig wortels maken waardoor de kluit omhoog wordt gedrukt. Deze jonge plant mag best in een diepere pot staan. Uiteindelijk moet je accepteren dat bij het groter worden de wortels erboven uitkomen. Chamaerops humilis var. Humilis barst hier letterlijk uit z 'n 110 liter kuip. De 'argentea' daarentegen gedraagt zich voorbeeldig maar of je daarop kunt vertrouwen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 sep 2021 20:51

Ik wist dat je dit ging zeggen, Han :lol:
Echter, deze plant heeft 14 'pups'. De onderste groeien horizontaal, of omlaag.
Dat gaat niet goed als ik de hele plant dieper zet.
Ook moet ik dan een dergelijk grote kuip gaan nemen, dat de verhouding plant/pot niet aantrekkelijk meer is. Ik wil namelijk ook geen wortels weghalen aan de onderkant.
Het ziet ernaar uit dat hij al geruime tijd in deze pot staat. Vooralsnog ziet het er uitstekend groeiend uit. Het is een mooi groeiend struikje. Hoofdplant en pups allemaal flinke speertjes erin.
Ik kies er dus voor om hem even zo te laten gaan, en kijk hoe dat gaat, en moet ook zeggen dat ik het wel mooi vind dat ie zo omhoog komt... dat zal mijn "bij voorkeur uit de pot groeiende orchideeen" tik zijn. Ik heb ze vaak zo gezien , in het wild, en in pot, en dat lijkt goed te gaan.
Maar ik hou het in de gaten!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor draco op 08 sep 2021 00:43

De potten waar palmen in worden gekweekt zijn meestal standaard maten terwijl een diepe kuip de voorkeur verdient. Palmpotten zijn dieper dan breed. Of de palm al geruime tijd in deze pot staat weet ik niet, het kan ook zijn dat die er recent is ingezet en de Chamaerops in de volle grond is gekweekt?. Je zou eventueel de kluit daarop kunnen inspecteren.
Tenslotte kun je een selectie maken uit de pups, 14 kinders is wel erg veel. Ik snoei het meeste grut rigoureus weg met de aanname dat de groei van de hoofdstam erdoor wordt bevorderd. Desgewenst kun je enkele (3 à 4) van de mooiste laten zitten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor PeterHoofddorp op 08 sep 2021 10:43

Gezien de manier van de wortelgroei onderuit de gaten in de pot maak ik op dat ie al lange tijd in deze pot staat.
Al die pups horen wel bij de Cerifera denk ik. Ik laat het zo, voorlopig.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor palmgek op 08 sep 2021 12:06

Los van je persoonlijke smaak is het normaal dat deze soort zijscheuten maakt. Ik heb ze bij mijn humilis ook altijd gewoon laten groeien. Je krijgt dan een mooie volle struik, soort van bolvorm ipv de typische palm silhouet met stam en bladerenkroon. De mijne in NDL was op een gegeven moment ruim 2 meter hoog en minstens net zo breed, schat zelfs 3 meter!
Foto.van Juli 2016
Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor draco op 08 sep 2021 13:35

De meeste Chamaerops die nog in het wild groeien zijn aangevreten door geiten waardoor je nog maar zelden exemplaren met flinke stammen aantreft. Mijn vormgeving van deze palm werd ingegeven door deze foto gemaakt op La Palma. Ook dit exemplaar is waarschijnlijk opgeschoond en ontdaan van overtollige pups. Richard had zijn Chamaerops in de tuin staan. Bij een kuipplant zijn meerdere zijstammen onpraktisch. Als ik de "Vulcano niet geregeld van overtollige pups had ontdaan was deze al lang niet meer hanteerbaar geweest. Ik het er 3 van behouden maar deze jaarlijks opgesnoeid om te voorkomen dat ze overhand zouden nemen.

palma 93 n 92.psd.jpeg
palma 93 n 92.psd.jpeg (174.3 KiB) 2901 keer bekeken
Bijlagen
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpeg
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpeg (286.46 KiB) 2901 keer bekeken
Chamaerops pups.jpeg
Chamaerops pups.jpeg (262.5 KiB) 2901 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops humilis var. argentea Cerifera

Berichtdoor palmgek op 09 sep 2021 00:43

Daar heb je gelijk in Han, in een kuip is dat op termijn niet echt practisch :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten