Welke palm is geschikt voor een onverwarmde kas?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Welke palm is geschikt voor een onverwarmde kas?

Berichtdoor Rob op 05 jan 2022 17:33

GaveAgave schreef:Juania misschien? Maar geen idee of je daar een palm van kunt vinden. Iemand op TPS biedt wel zaden aan.


I wish!! :shock: Voor Juania is de zomer in de kas echter vrijwel zeker te warm.
Heel typisch voor Juania is dat ie niet van temps >25° houd, en koelere nachten prefereert.
Op Juan Fernández-archipel (natuurlijk habitat) komt de T niet boven 28° en niet beneden 4°, bijzonder klimaatje dus. Zone 9b volgens de boekjes...maar dus echt wel met een heel dikke voetnoot.

[url]https://en.m.wikipedia.org/wiki/Juan_Fernández_Islands#Climate[/url]

Er schijnen exemplaren met enig succes in volle grond te staan in San Fransisco, Ierland, Oregon en Nieuw-Zeeland....Illuster lijstje met locaties. Op een van de fora werd zelfs Amsterdam gesuggereerd als 'te proberen', maar ik ken er geen in Nederland in volle grond. Mocht ik ernaast zitten dan zou een foto absoluut mijn dag maken! :mrgreen: :mrgreen:

Aan onze kustlijn (bijvoorbeeld Vlissingen of Texel) zou eea dus mogelijk kunnen buiten in volle grond, als je van een experimentje houd. Iemand?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Welke palm is geschikt voor een onverwarmde kas?

Berichtdoor B.a op 05 jan 2022 23:29

Rob schreef:Bart,

Schiet me net nog te binnen: Als je die niet al hebt staan, zou je absoluut Chamaedorea moeten proberen!
Goed voor een donkerdere hoek, iets droger zelfs geen probleem.
Lekker bossige, opgaande groeiwijze, bloeien gemakkelijk, geen stekels, nooit veel hoger dan 3m, zeer goedkoop in aanschaf en zijn verrassend hard!
Als je gaat voor C. microspadix of C. radicalis, dan is zelfs -7°/-8° geen probleem, waardoor je er geen omkijken naar hebt. Afgelopen winter hebben beide in mijn tuin/volle grond overleeft zonder bescherming. Ander Chamaedorea soorten zijn in de regel meer gevoelig voor koude, iets van -2°/-3° max.
Je hebt ook pb!


Thanks Rob! Ik heb je pb gezien.
De microspadix staat in volle grond maar doet niet veel. Was een grote plant, maar nu niet veel meer dan een 30cm ofzo en groeien ho maar.


Thanks allen voor de reactie's! :thumb_up: hier kan ik zeker wat mee en eens kijken welke soort(en) we komende tijd gaan toevoegen!
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten