onderkant stammen Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor Guido-P op 08 maart 2022 17:47

Wat mij altijd is opgevallen bij de trachycarpus fortunei is dat de stammen van onder naar boven erg smal beginnen.( vooral palmen uit Spanje en Italie)
Ik denk dat dit komt door het snelle groeien.
Nu heb ik er verschillende gezaaid jaren terug en in het begin groeide ze bijna niet.
Ik heb er een die ik met 2 zaailingen bij elkaar heb gezet en toevallig ook nog man en vrouwelijk zijn met behoorlijke dikke stam onderaan.
de vrouwelijke heeft een onderstam met omtrek van bijna 90 cm en de mannelijke 84 cm.
Dit zie ik graag en bij de zaailingen wat ik hier van heb zie je ook weer behoorlijke onderstammen, ik denk dat dit ook erfelijkis hier nog wat foto's van de 2 palmen bij elkaar
Bijlagen
palm-eigen zaad1.jpg
palm-eigen zaad1.jpg (99.79 KiB) 3629 keer bekeken
onderkant fortunei2.jpg
onderkant fortunei2.jpg (72.59 KiB) 3629 keer bekeken
Guido-P
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 apr 2015 17:39
1 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor Guido-P op 08 maart 2022 17:53

Wat is jullie ervaring hier mee?
Guido-P
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 apr 2015 17:39
1 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor pampie op 08 maart 2022 19:50

Tot nog toe weinig ervaring maar ik snap wat je bedoelt. Onderaan dun en taps toelopend naar dikker. Dat zou juist andersom moeten zijn. Ik vind dun onderaan en dik bovenaan ook geen gezicht eerlijk gezegd.

Geen ervaring zoals gezegd maar ik denk dat het een soort ban genetisch bepaald is door de plant? Bij Mypalmshop heb ik eens een 'proef' gedaan. Ik Bestel een kleine TR. Fortunei waar bij stond (Thick trunk).
Een mooi exemplaar ontvangen inderdaad waarbij de stam onderin dikker is en dan taps toeloopt naar dunner bovenaan.
Dus ik dacht. Die wil ik nog 4 stuks. 8-) Maar er kwamen toen van die zielige Fortunei's aan die in totale hoogte misschien nog wel hoger waren dan de Thick Trunk die ik had ontvangen en die hadden een hele dunne stam. Echt heel dun maar wel ongeveer dezelfde hoogte als de Thick Trunk. Prijsverschil was ook maar een euro. Dus na foto uitwisseling was het idd niet met Thick Trunk die 4 stuks. Ze leken een soort van snel opgetrokken in een kas ofzo.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor Rob op 08 maart 2022 22:46

Die stam dikte is idd afhankelijk van snelle groei in jonge jaren.
Over het algemeen hebben palmen die in NL/Be opgroeien dikke stammen, die uit Italie en Spanje veel dunnere.
eea is absoluut niet erfelijk en nakomelingen doen precies hetzelfde: warme kweek, dunne stammen, koudere kweek, dikkere stammen!

Moet er wel bijzeggen: de online koopjesjagers zullen vaker die uit Spanje of Italie te zien krijgen. Dikke stammen zijn duurder, en snellere groei is goedkoper. Goedkoop is in dit geval nog steeds vaak duurkoop.
Motto: Koop je een grote trachy of andere duurdere plant, ga hem eerst ff bekijken! Haal de boom uit de pot en check wortels. Het is levend materiaal, en er zit altijd variatie in!!

Je kan natuurlijk altijd online kopen, teleurgesteld zijn, een heerlijk potje gaan lopen klagen, soms je gelijk halen, en dan het mannetje zijn, maar je kunt je dit beter besparen!

PS: Voor een plant van een paar euro loont het vanzelfsprekend niet, maar voor meerdere Trachies ging ik echt wel ff kijken en uitzoeken. En Ja, ik heb ooit ook al eens een online teleurstelling gehad....laten we zeggen dat het harde, dure en vooral frustrerende leerschool is. :oops: :oops:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor Guido-P op 09 maart 2022 10:01

je hebt gelijk Rob, daar de nakomelingen van deze palm ook maar zeer langzaam groeien, krijgen deze ook automatisch een dikke stam.
Daar deze maar langzaam hier groeien en dit klimaat hier gewend zijn, zijn deze dan ook meer winterhard dan de palmen die uit spanje enz. komen?
Guido-P
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 27 apr 2015 17:39
1 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor pampie op 09 maart 2022 16:56

Rob schreef:
Je kan natuurlijk altijd online kopen, teleurgesteld zijn, een heerlijk potje gaan lopen klagen, soms je gelijk halen, en dan het mannetje zijn, maar je kunt je dit beter besparen!

PS: Voor een plant van een paar euro loont het vanzelfsprekend niet, maar voor meerdere Trachies ging ik echt wel ff kijken en uitzoeken. En Ja, ik heb ooit ook al eens een online teleurstelling gehad....laten we zeggen dat het harde, dure en vooral frustrerende leerschool is. :oops: :oops:


Ik voel me aangesproken. ;)
Ik heb toen idd er al iets over geschreven maar ik vind het jammer dat je een prachtig exemplaar krijgt want ik vond die prijzen daar al raar met soms maar een euro verschil. En dan daarna 4 van die zielige. De Thick trunk waren een euro duurder maar je vraagt je al of of je niet die van een euro goedkoper krijgt. :?:
De eerste was duidelijk een Thick Trunk, die 4 daarna waren van een goedkopere categorie. En dat heeft niks te maken met het mannetje willen zijn of je gelijk willen halen. Ik betaal voor andere exemplaren omdat ik die ook erg zie zitten qua uiterlijk. Is gewoon k*t om dan van die zielige dunne te krijgen die in totale hoogte ook nog eens groter zijn.

Natuurlijk stuur ik dan foto's van de eerste en de andere 4 die daarna kwamen. Het kan een vergissing zijn geweest en het kan ook bewust gedaan zijn. Daarom was het goed dat ik al een echte Thick Trunk had. Verschil was overduidelijk.

Jammer dat je hier dan wordt afgedaan als koopjesjager en een soort van zeikerd? Toen was dat ook al het advies om niet online te kopen. Maar als ik het risico neem om online te bestellen en ik krijg een prachtig exemplaar. Dan is het niet gek dat ik er nog bij wil hebben. Maar ik had de eerste keer bewust maar 1 gedaan om eerst te kijken wat je krijgt. Want ja ik weet dat online bestellen een risico is. Zeker met planten waar onderling maar een euro verschil in zit.
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor marinus op 09 maart 2022 18:49

Rob:Haal de boom uit de pot en check wortels

Een met een stam van 2 meter!!!!
De verkoper zal het niet op prijs stellen als je de planten (kleine planten) uit de pot haalt

Je kunt altijd foto's vd plant laten opsturen, heb je meteen bewijs

Marinus
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: onderkant stammen Fortunei

Berichtdoor Rob op 09 maart 2022 23:10

Mijn intentie was niet persoonlijk Pampie! Ik zei al dat ik eerder op die spreekwoordelijke banaanschil ben gestapt, dus het was meer een persoonlijke biecht als ik het zo mag noemen. :lol:
Het verschil van letterlijk 1 euro is idd wel bijzonder. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat een typo was.

Neemt niet weg dat voorinformatie wel loont. Jij had natuurlijk al een voorbeeldpalm, maar dat kan idd ook een foto zijn van de leverancier.
De grote adressen gaan echter vrijwel zeker niet de hele dag vanuit meerdere hoeken foto's lopen schieten voor hun klanten.
Let wel: bijvorrbeeld een kleikluit herken je nooit op foto. Je ziet het pas als de plant uit de pot komt!

Marinus, Pampie had het over 'relatief 'kleine fortunei's, en daarbij zou de pot eraf halen redelijk snel moeten kunnen vermits onze fysiek eea toelaat.
Ik denk, nee, weet zelfs dat de betere verkopers geen problemen hebben met een 'wortelcheck' voor de nog hanteerbare specimens. Sterker nog: ik heb het bepaalde verkopers meermalen zelf zien doen! Vergelijk het maar met de motorkap-check als je een auto koopt.... Als de verkoper hier al moeite mee heeft dan haak ik bij wijze van spreke al af...
Ik vermoed overigens dat bijv. de Intra-tuinen e.d. het idd minder leuk vinden als je planten uit de pot trekt, maar daar zijn ze sowieso met heel andere dingen bezig - sausijsje bij de koffie, geurkaarsen, tuinmeubels, droogbloemen e.d. :lol:

Echt heel grote palmen is wat anders natuurlijk. Die zullen we moeten kunnen beoordelen zonder ze uit de pot te liften. De verhouding potmaat/plantgrootte, de kruin, wortels onderuit de pot, de grondkwaliteit zijn sowieso wel al een redelijke indicatie voor de staat van een plant.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 35 gasten