princeps in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 mei 2022 00:01

Super om te horen Dennis :thumb_up:

Ik durf het nog steeds niet met zekerheid zeggen...
Wat denken jullie van de mijne, man of vrouw ?
Foto van vandaag...

Afbeelding

Indien het toch een vrouwtje zou zijn ben ik super blij natuurlijk en ga ik deze zelf proberen bestuiven met de Waggie.Ik heb momenteel een mannelijke waggie volop in bloei staan ook...

Hoe doe ik dat het beste...
Nu vlieszak er rond, eens in bloei vlieszak er af, bestuiven met mannelijke bloem, daarna terug vlieszak er rond en laten zitten tot...? Heb dit nog nooit gedaan daarom. Tips voor bestuiving ook altijd welkom.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 09 mei 2022 07:31

Dimi, als ik de structuur zo zie, dan is het een vrouw! Maar hou een slag om de arm. Als je morgen nog een foto maakt, maar dan van dichtbij, dan kan ik het je zeker vertellen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor draco op 10 mei 2022 00:43

Trachycarpus princeps groeien hier veel langzamer dan fortunei. Een ervan werd in 2008 geplant tegelijk met een jonge takaghii die nu voor het tweede jaar bloeit. Die palm heeft al een stam van 2 m terwijl de princeps nog stamloos, amper tot heuphoogte reikt. Op bloei reken ik voorlopig niet. De princeps x wagnerianus die dit voorjaar is geplant groeit daarentegen snel. Behalve de groeisnelheid deelt deze kruising geen opvallende kenmerken met de wagnerianus. Ik vraag me af, of de karakteristieke habitus van de wagnerianus niet verloren gaat bij kruisen met andere soorten'? De variant wagnerianus is het resultaat van jarenlang selectieve kweken. Vaak zijn deze specifieke kenmerken minder krachtig (recessief) en gaan verloren bij hybridisatie met 'wilde' soorten die genetisch sterker zijn (dominant).
Bijlagen
Trachycarpus princeps x wagnerianus.jpeg
Trachycarpus princeps x wagnerianus.jpeg (744.51 KiB) 6038 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 mei 2022 16:01

Inderdaad Dennis, ondertussen ben ik er zelf ook al van overtuigd dat het ook een vrouw is. :thumb_up:
Kijk maar naar onderstaande foto's van zonet...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben dus zeer blij want nu kan ik ook mijn eigen Belgische zaden & hybriden creëren :mrgreen:
Metéén de voorbereidingen getroffen, vlieszak rond de vrouwelijke bloemen van de Princeps.


Afbeelding
Afbeelding

Ik wil één tak bestuiven met mijn wagnerianus & de andere tak bestuiven met mijn hybride nanus x wagnerianus, dus ik heb enkele zakken rond bloeiende bloemen van mijn mannelijke wagnerianus & nanus x wag. gedaan om het stuifmeel op te vangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hoe pak ik de bestuiving zelf het beste aan, iemand nog tips ? Ik denk zelf tewerk te gaan met een zacht borsteltje... Of kan je ook gewoon mannelijke bloemen afknippen en dan boven de vrouwelijke bloemen houden en het stuifmeel er dan uittikken of zakken met stuifmeel over de bloemen uitstrooien...? :onzeker:

@Han, Mooie princeps x wag. :thumb_up: De mijne is nog iets kleiner (nog in pot) maar ik heb ook een wag. x princeps van dergelijke grootte die er exact hetzelfde uitziet, veel princeps maar weinig/geen wag. uiterlijke kenmerken. Toekomst zal duidelijkheid brengen...
Als ik nog plaats had gingen ze ook al de grond in, zal iets voor later zijn :fluiten:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor draco op 10 mei 2022 16:16

Voor de bestuiving van de fortunei met 360°bladspiegel, heb ik enkele bloemtrossen van de wagnerianus erboven aan de bladstelen gehangen. Dat leverde een goede oogst op. Het hangt er misschien een beetje vanaf hoe open de vrouwelijke bloeiwijze is. Hoe meer gespreid de bloemen zijn des te groter is de kans op een effecieve bestuiving lijkt mij?
Bijlagen
Trachycarpus fortunei x wagnerianus.jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus.jpeg (733.69 KiB) 5967 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 10 mei 2022 22:06

Mooi Dimi, idd een vrouw! Zo komen er steeds meer princepsen in bloei. Ik krijg zelf stuifmeel van zowel princeps als New Form opgestuurd uit Engeland. Hij raadde mij aan om met een penseel de bloemen te bestuiven, terwijl je een bak er onder houdt. Alles wat valt, penseel je dan weer op en gebruik je opnieuw. Niet al het stuifmeel ineens gebruiken, maar ook over een paar dagen uitsmeren, zodat je de kans op bestuiving van zoveel mogelijk bloemen het grootst maakt. Ach, er zijn meerdere manieren denk ik. Succes! Laten we de successen hier delen!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 26 mei 2022 14:42

De bloemtrossen van de New Form en de echte princeps die ik niet heb ingepakt in fleece zijn goed bevrucht door T. wagnerianus. New Form x wagnerianus, honderden zaden in ontwikkeling, PT. princeps x wagnerianus minimaal duizend zaden in ontwikkeling. Deze trossen zijn windbestoven. De trossen die ik in fleece heb verpakt en handmatig heb bestoven zien er ook goed uit, maar iets minder grote aantallen. Ik ben voorzichtig positief geworden! Vooral omdat de princeps en de princeps New Form zijn bestoven met twee jaar oud ingevroren stuifmeel. Dat werkt dus prima!
20220526_142233.jpg
New Form x wagnerianus
20220526_142233.jpg (98.14 KiB) 5588 keer bekeken
20220526_142345.jpg
T. princeps x wagnerianus
20220526_142345.jpg (73.94 KiB) 5588 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor keesvl op 27 mei 2022 23:06

Gefeliciteerd!! daar ga je nog veel plezier aan beleven. Ik ben inmiddels aan het vijfde bloeijaar toe,
Ik heb vier kruisingen nl. met Wagnerianus, Nanus, Fortunei en New form.
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 mei 2022 15:52

Knap Dennis :applaus:
Maar je hebt dus de vrouwelijke bloemen niet afgeschermd ? Dan ben je toch nooit zeker van een zuivere bestuiving/kruising ? :onzeker:

Mijn eerste keer is ook goed gelukt :thumb_up:
De vrouwelijke bloemen nog voor de bloei al afgeschermd zodat er nooit iets van wildbestuiving kan plaatsvinden.
Ondertussen elke dag veel stuifmeel opgevangen van mijn mannelijke wagnerianus. De eerste methode met plastiek zakken zoals in mijn post hierboven was geen goed idee door condensvorming... Daarna dus doosjes gebruikt en handmatig tikken of zak erover en goed schudden...
Als de princeps bloemen klaar waren dan de bescherming even weg nemen, zak vol stuifmeel erover, even goed schudden...en dan terug afschermen. Dit enkele dagen later nog eens herhaald met nieuw stuifmeel en dan terug metéén afgeschermd tegen wildbestuiving van andere Trachy's...
Dus de princeps is nu 100% zuiver bestoven met alleen maar wagnerianus.

Afbeelding

Door het enkele keren manipuleren van de bloemen zijn er natuurlijk wel redelijk wat bloemetjes verloren/afgevallen...
Maar gisteren de bescherming weggenomen, de vruchtvorming is begonnen en er zijn zeker nog honderden zuivere zaden in de maak :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit jaar dus 100% zuivere princeps x wagnerianus.
Elk jaar wil ik iets anders creëeren inclusief zuivere princeps natuurlijk, dus niet alleen maar kruisingen...

@Kees, heb jij al meerdere verschillende kruisingen tegelijkertijd gedaan op jouw princeps ? Dus bv 2 bloemtakken met iets & de andere bloemtakken met iets anders ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dennis_S op 29 mei 2022 22:19

Hallo Dimi,

Goed om te lezen dat je ook succesvol bent in het bestuiven. Ik heb de vrouwelijke bloemen wel degelijk afgeschermd, alleen bij 1 tak van de New Form en 1 tak van de echte princeps niet. Die twee takken zijn heel goed bestoven door T. wagnerianus met een bevruchtingspercentage van ik schat 95%. Dus ik vermoed circa 900 zaden new Form x wagnerianus en circa 1200 zaden princeps x wagnerianus..

Dan heb ik nog twee andere bloemtakken in zowel de New Form als twee in de echte princeps. Die in de New Form heb ik 1 bloemtak bestoven met New Form stuifmeel en 1 bloemtak met princepsstuifmeel. Bestuiving is hier ook goed verlopen, ik denk 80-90%, circa 400 zaden per tak. De bloemtakken van de new Form zijn ook kleiner dan die van de echte princeps.

De twee in de princeps heb ik bestoven met alleen princepsstuifmeel.net als bij jou niet alles bevrucht. maar ik denk 50-60%. maar omdat dit toch vrij grote bloemtakken zijn, schat ik hier circa 500 zaden per tak.

Vandaag alle zakken er afgehaald. Vruchtzetting is klaar, nu maar groeien!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten