princeps in bloei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Rob op 17 nov 2022 23:55

Het kleur verschil is idd zeer opmerkelijk Kees. Was me nog niet eens opgevallen.
Ik heb zowel die scheringen als die verkleuring in de Trachies ook nog nooit gezien.
Zouden die zwarte zaden geaborteerd worden door de plant door die scheur/schade?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor keesvl op 19 nov 2022 01:32

Ik ga een foto maken van mijn princeps met zaden. Het lijkt erop dat de zaden er anders uitzien dan bij mij. Heb je een foto van de gehele tros?
(wordt wel zondag voor mij)
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 nov 2022 02:30

keesvl schreef:Ik ga een foto maken van mijn princeps met zaden. Het lijkt erop dat de zaden er anders uitzien dan bij mij. Heb je een foto van de gehele tros?
(wordt wel zondag voor mij)

De eerste foto in mijn vorig post is van de gehele trossen Kees, je kan erop klikken dan word het iets groter... De tweede foto is dezelfde maar dan een stukje ingezoomd...

Ja ik vind het ook zeer vreemd, daarom mijn vraag.
De foto is recent van 14 dagen geleden ofzo maar ik had de scheurtjes e.d. al eind deze zomer gespot...
De blauwe kleuren van sommige zaden zijn tijdens de laatste weken gekomen door de koelere temps.
Ik kan me niet herinneren of ik die vroege verkleuring al eerder heb gezien, nooit echt op gelet denk ik en ik kan nu niet vergelijken want heb dit jaar alle andere (gewone) zaden vroegtijdig gesnoeid, om er niet mee te blijven zitten elke keer... (a)

Mijn plan is ook om in Februari te oogsten en metéén een groot deel te zaaien. De rest voor verkoop, als alles kiemkrachtig blijkt natuurlijk...
Ik ben erg benieuwd :onzeker:

Deze T. princeps is manueel door mezelf bestoven met eigen stuifmeel van een T. wagnerianus & is het gehele proces 100% afgeschermd tegen wildbestuiving. Dus 100% zuivere hybride.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor keesvl op 23 nov 2022 10:37

Hoi,


Hierbij mijn een van mijn trossen princeps, ik heb vier verschillende kruisingen. Inderdaad een ppar donkere zaden maar niet gebarsten of zo.
Bijlagen
IMG_1796.jpg
IMG_1796.jpg (146.99 KiB) 2767 keer bekeken
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 nov 2022 14:57

Thx voor de foto Kees, ziet er goed uit :thumb_up:

De vroege verkleurde enkelingen is dus toch nog niet zo heel uitzonderlijk :happy_thai:
Ik laat nog weten of mijn gescheurde zaden kiemkrachtig zijn...
Dat zal ik ten vroegste volgende zomer weten :fluiten:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 aug 2023 06:07

Ok gasten, even dit issue terug omhoog halen...

Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en heb ik meer info.
De hybride zaden (T. pr. x wag.) van vorig jaar (2022) waren zeker goed. Ik heb ondertussen al +-50 zaailingen, sommige al met 2 blaadjes enz... :thumb_up:
Echter de gescheurde zaden waren meestal niet goed. Die vielen uit elkaar of waren rot. Komt omdat er natuurlijk vocht binnenin kwam met alle gevolgen... :roll:

Vorig jaar (2022) was een zeer heet jaar, het was ook de allereerste keer dat ik bloei & zaden kreeg aan mijn T. princeps. Ik dacht dat het hete weer de oorzaak zou zijn van de gescheurde zaden...

MAAR...
Dit jaar (2023) bloeide mijn T. princeps natuurlijk opnieuw. Dit jaar heb ik manueel bestoven met stuifmeel van een mannelijke T. princeps. Dus ik heb nu zuivere/pure T. princeps zaden aan mijn palm hangen :thumb_up:
Echter zie ik ook dit jaar weer opnieuw hetzelfde probleem verschijnen, verschillende zaden scheuren open... :( Dus exact hetzelfde als vorig jaar...
Onderaan vinden jullie foto's

Het weer is dus uitgesloten als oorzaak want dat is dit jaar wel helemaal het tegenovergestelde als vorig jaar. Je zou denken misschien overvoeding ofzo, maar mijn T. princeps krijgt amper voeding, lijkt me dus zeker niet overvoed. De verzorging & omstandigheden zijn exact hetzelfde als bij mijn andere Trachy's hier in de tuin. Toch heb ik dit probleem niet bij andere vrouwelijke Trachy's hier in de tuin.
Ik begin te vrezen voor een genetisch probleem ofzo ? :onzeker:

Zijn hier natuurkundigen die hun mening eens willen delen aub ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Sub T op 24 maart 2024 18:03

Hallo allemaal,

Lang geleden, de hobby heeft een aantal jaren op een laag pitje gestaan wegens drukte enz , maar sinds vorig jaar mijn mannelijke princeps is gaan bloeien, is het terug volop beginnen kriebelen :D

Leuk om te zien hoe jullie princepsen gegroeid zijn!

Ik ben trouwens ook nog op zoek naar een vrouwelijke princeps, om zuiver princeps zaden mee te kunnen bekomen. Als iemand interesse heeft hoor ik het graag!

Enkele recente foto's van mijn grootste:
1.jpg
1.jpg (607.96 KiB) 250 keer bekeken

2.jpg
2.jpg (580.23 KiB) 250 keer bekeken

3.jpg
3.jpg (434.57 KiB) 250 keer bekeken

4.jpg
4.jpg (461.31 KiB) 250 keer bekeken

5.jpg
5.jpg (506.15 KiB) 250 keer bekeken
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor PeterHoofddorp op 25 maart 2024 01:20

Prachtig hoor, die van mij is nog niet zover.
Ze zijn prachtig als ze ouder worden!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor Tim123 op 25 maart 2024 08:05

Zeer mooi, persoonlijk vind ik het de mooiste trachycarpus.

@PeterHoofddorp, mijn relatief jonge "traag"ycarpus Princeps zit helemaal vol met kleine bladeren welke sinds hij in de volle grond staat zijn gegroeid, ik meen dat jij dit ook hebt gehad, maar kon het niet terugvinden. Vergis ik me? Hoe dan ook weet jij of iemand anders waarom dit is en wat ik er (indien nodig) aan kan doen?
Zou er teveel energy naar de wortelgroei gaan?
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: princeps in bloei

Berichtdoor PeterHoofddorp op 26 maart 2024 01:12

In de eerste tijd, ik denk het eerste jaar, maakte mijn T. princeps in de volle grond inderdaad bladeren die steeds kleiner werden. Maar dat duurde niet lang. Al snel werden de bladeren steeds groter, en zijn nu abnormaal groot, voor zo'n klein boompje met hoogtuit 20 cm. stam. Dit is het 4e jaar nu. Er begint nu ook een beetje vorm in te komen, en is inderdaad een prachtige Trachycarpus.
Maar de mooiste is voor mij toch echt T. ukhrulensis, of de oude naam Manipur.
Prachtig wit aan de onderzijde, nog intenser dan princeps. En prachtig groenblauw aan bovenzijde bladeren. Prachtig!
Ik zal wat foto's maken hoe de boompjes er nu bij staan.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 888
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: draco en 27 gasten