Phoenix Roebelenii meerstammig

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Dikkertjedap op 29 apr 2022 16:53

Beste allemaal,

Soms zie je meerstammige Phoenix Roebelenii op foto's. Ik vind dat echt prachtig. Zelden worden ze echter verkocht (ik zag er wel eentje voor €650,-). Ik las dat ze in de natuur vaker als meerstammig voorkomen.

Ik zag een website waar het lijkt of ze kleine meerstammige Phoenix Roebelenii's verkopen. Maar ik denk dat dat meerdere planten in één potje zijn. Zo vind ik het er zelf uit zien (ik heb de vraag toch even aan de winkel gesteld).

Anyway's..., heeft hier iemand er een mening over of het voor BINNEN aan of af te raden is om twee planten in één pot te hebben. En maakt het dan nog uit of het een ware twee (of drie) -stammige is of verschillende planten in één pot?

Ik heb trouwens begrepen dat deze palm op warme dagen flink kan drinken en vaak water nodig heeft. Heeft iemand wels Seramis voor palmen geprobeerd als hydrocultuur? (mag ik een link plaatsen? https://www.baldur-nederland.nl/produkt ... etail.html)
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor palmgek op 29 apr 2022 18:28

Een ' ware" meerstammige roebelenii , zoals jij dat noemt bestaat zo ver ik weet niet. Phoenix roebelenii is geen clusterende soort. Het zijn dus per definitie meerdere planten in 1 pot. Je ziet wel is meerdere kronen op 1 stam maar dit zijn letterlijk zeldzame afwijkingen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor draco op 29 apr 2022 21:32

Het voordeel van 2 of meerdere exemplaren in een pot, is dat je reserve hebt. ;) Ik had er 2 in een pot waarvan een exemplaar deze winter me is ontvallen. Solitair zijn ze echter het mooist. Deze palm mag je royaal begieten, groeit in ZO Azië langs rivieroevers (Mekong). Phoenix roebelenii is zeker geschikt voor hydro. Maar hydrocultuur lijkt uit de mode te zijn geraakt, je ziet ze althans nog zelden in tuincentra. Nieuwkoop de Kwakel groothandel en importeur van exotische planten heeft een grote afdeling hydrocultuur waar o.a. deze palmen van grondcultuur op hydro worden gezet.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Rob op 29 apr 2022 21:46

Mijn ervaring met >1 palm in pot, is dat er meestal meerdere sneuvelen ten faveure van de laatste. Niet mijn ding.
Anyways: met P roebelnii is een experiment daarin niet heel duur, en ze zijn redelijk goed te krijgen. En je kunt er dan voor kiezen om 2-3 verschillende hoogten te gebruiken
(650 euro is overigens veel te duur voor P. roebelnii tenzij je een kolos zoekt, dus zoek ff door).

https://www.mypalmshop.nl/phoenix-roebe ... -pot-26-cm
Dit ie een relatief kleiner exemplaar, maar check de rest van de site maar even voor vergelijk!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Dikkertjedap op 30 apr 2022 16:00

@Palmgek: Ahhh, OK, meerstammig bestaat dus eigenlijk helemaal niet. Nou weer wat geleerd. Thanks!

@Rob: Dat ze elkaar beconcureren tot de ander er miezerig uit begint te zien of sterft dus.... Dat zou inderdaad minder zijn. Twee of drie hoogtes is ook een leuk idee inderdaad! Ze zijn nog enigzinds betaalbaar, dat klopt wel.... Goed idee, wie weet! Ik zie inderdaad dat mypalmshop het gewoon zo verkoopt!! Dank je wel :).

@Draco: Dan ga ik hydro proberen voor deze plant(en). Ik gebruik graag Seramis. Je zet dan een reguliere plant met kluit en al in de korrels. Geen gedoe met het verwijderen van de aarde tussen de wortels vandaan. Geen noodzaak ook om een speciale hydroplant te kopen. En omdat Seramis zelfs beduidend meer water opneemt dan reguliere hydrokorrels is dat ivm water geven wel heeel luxe.

Al heb ik wel gemerkt dat er vooral veel palmsoorten zijn die niet van natte voeten houden. Daar zal het misschien minder geschik voor zijn. Alhoewel je een ander soort wortels krijgt als ze op de hydro staan. Misschien kan het zelfs best met soorten die niet van natte voeten houden...
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Dikkertjedap op 30 apr 2022 16:05

P.s.: Deze vind ik wel heel mooi. Ik denk ook omdat de stammen allemaal naar buiten toe uitwaaieren waardoor ze net uit één punt lijken te ontspringen en het net één plant/boom lijkt..
Afbeelding
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor draco op 30 apr 2022 17:49

Ik denk dat het voor hydrocultuur essentieel is dat de basis van de palm niet in het water staat. Hydrocultuur bestaat uit lagen, de onderste ervan is gevuld met water dat bij het bereiken van het minimum niveau wordt aangevuld. Het afwisselend toetreden van lucht in het reservoir met de wortels voorkomt dat het water anaeroob wordt en de wortels gaan rotten. Aan de rivieroevers waar deze palm groeit, zal de waterstand ook varieren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Dikkertjedap op 30 apr 2022 18:48

Goed uitgelegd...

Ik heb nog steeds niet helemaal helder hoe ik met Seramis en een binnenpot zou kunnen werken. Momenteel gebruik ik de aardewerken sierpotten zonder binnenpot. Zo wordt seramis ook vaak gebruikt. Maar liever zou ik met binnenpotten werken; ten eerste omdat aardewerken potten eigenlijk niet waterdicht schijnen te zijn. En ten tweede omdat je dan flexibeler bent met je buitenpotten/sierpotten. Je kunt ze verwisselen...

Misschien moet ik eens een zelfwaterende binnenpot bekijken om te zien hoe dat nu echt werkt. Op foto's kan ik het gewoon niet zien! Ik begrijp dat het een vlottertje is, maar alsnog begrijp ik het niet volledig! Ik zou overigens niet alleen van zelfwaterende binnenpotten afhankelijk willen zijn. Ik wil alle maten en vormen potten kunnen gebruiken; óók hele grote, zo nodig...
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor draco op 30 apr 2022 21:04

De klassieke hydrobloempot heeft onderin een waterreservoir met vulbuis + vlotter. Het reservoir is gescheiden van het ondersteunend substraat (geëxpandeerde kleikorrels, seramis of lavagrit) door een geperforeerde bodemplaat waar de plantenwortels doorheen groeien. Bij de keuze van het formaat van de hydropot moet je rekening houden met de ontwikkeling van de plant, want verpotten is minder eenvoudig dan bij potgrondcultuur.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii meerstammig

Berichtdoor Dikkertjedap op 01 mei 2022 12:43

Dank je wel, ik kan mij er inmiddels wat meer bij voorstellen :). Misschien is het zo gek nog niet om met een dichte binnenpot te werken dan (ivm makkelijker overpotten). Het gaat alleen ten koste van de mogelijkheid om de plant te kunnen doorspoelen na bijv een jaar of 1 a 2.. Wat wel fijn is om te kunnen doen als je een plant hebt die bijv. eens in de drie jaar verpotten nodig heeft... Ik ben namelijk van plan om de PH van het voedingswater af te stemmen op de plantsoort.. keuzes, keuzes, hahahha...
Dikkertjedap
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 18 apr 2022 13:02
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten