Palmpjes groeien niet meer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor johny op 03 jul 2022 09:13

je geeft het zelf al aan:
Ik heb ongeveer 6-8 weken 1 jarige Phoenix Canariensis en Dactyfilera verplant naar een groter pot. Deze heb ik gevuld met zand en ik heb ook kunstmest gegeven, slow release.

Als je een plant verpot gaat die niet ineens sneller groeien maar neemt gas terug voor de aanpassing.
Zand spoelt makkelijk uit.
Als je duizenden zaailingen hebt en wil verkopen krijg je ook duizend(en) euros in plaats :lol:
Dat mag dan toch wel wat potgrond kosten.
Deze kloterij kom je ook soms tegen van platen die uit Spanje komen en in klei staan (zelfde verhaal als jouwe omdat het beterkoop is) waar dat werkt door de droge omstandigheid, maar hier in de kikkerlanden problemen geeft
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor RW5 op 07 jul 2022 21:01

Ik heb nu bij 2 planten het zand vervangen door potgrond. En ik zag dat ze gewoon nieuwe diepere wortels hebben aangemaakt, dus ik denk dat ze in zand gewoon zouden kunnen blijven groeien?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor Lagarto op 08 jul 2022 06:26

Zand blijft luchtig en houdt water niet lang vast. Dat kan een voordeel zijn voor bepaalde planten, maar het houdt ook heel weinig voedingsstoffen vast. Die spoelen uit met het water. Als je ervoor zorgt dat het zand niet uitdroogt, zullen je Phoenix vast een tijd blijven leven, maar ze kunnen weinig voeding opnemen uit hun bodem en zullen daardoor niet goed groeien.
Als je er genoeg hebt zou je voor de vergelijking een deel (veel meer dan 2) in potgrond oid kunnen zetten en een deel in zand laten, als je dat wilt.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor Kweker73 op 29 jul 2022 12:34

Na verplanten gaan ze eerst volop aan de slag met ontwikkeling van de wortels.

Dat is een goede zaak, want daarna komen ze volop terug. Allerlei soorten bodem zijn mogelijk, maar wel belangrijk dat alle voedingsstoffen er zijn.

Als de palm bij verplaatsen schade heeft opgelopen kan het heel erg lang duren.
Dit bv wanneer je van volle grond naar pot gaat waarbij div wortels worden doorgestoken.
Ik heb kleine canariensis bij mijn vriendin in de tuin gezet die twee jaar lang hebben gesukkeld.
Die kwamen uit de volle grond.
To seed or not to seed, that is the question
Avatar gebruiker
Kweker73
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 24 aug 2018 19:42
Woonplaats: Roosendaal
3 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor Jonathan17 op 09 aug 2022 10:44

Goedendag leden,

Ik heb een jonge cycas die eind april een flush heeft gehad. De cycas staat in de tuin op een redelijke zonnige plek. De cycas voed ik regelmatig bij na de flush met palmfocus. Bladeren zijn mooi groen maar het blad blijft tamelijk klein. Rond een centimeter of 10 a 15. Voor de flush heb ik de cycas kaal gesnoeid omdat het blad erg lelijk was geworden omdat hij te nat stond.

Is het normaal dat er geen groei meer in het blad zit? Moet ik dan wachten tot een nieuwe flush groter blad aanmaakt?

Locatie: zonnige plek
In pot: 40cm hoog en 30 cm breed
Potgrond: mediterrane
Voeding: palmfocus
Blad: groen en geen gele verkleuringen tot nu toe
Stamhoogte: 10cm
Probleem: blad groeit niet meer en blijft klein
Jonathan17
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 aug 2021 08:10
0 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor GaveAgave op 09 aug 2022 12:48

Volgens mij bouwt een cycad veel energie op, die dan in korte tijd in de ontwikkeling van bladeren wordt gestopt. De bladeren strekken nog wel een beetje na het ontvouwen/ontrollen, maar niet veel. De lengte van de bladeren kan ook wel afhangen van de hoeveelheid licht, maar dat is dan vooral het strekken van de steel die langer wordt als er minder licht is. Voeden na het vormen van nieuwe bladeren zal vooral gebruikt worden bij de volgende flush weer. Ik denk dus dat je vooral door moet gaan met voeden, zodat de volgende bladeren weer groter zijn.
Wel tricky om de bladeren na de winter mooi te houden. Binnen blijven ze wel mooi, maar als je hem weer naar buiten zet moet je hem heel langzaam aan zonlicht laten wennen, anders verbranden ze. Idem met inpakken om tegen vorst te beschermen, dat kan prima, maar ook daarna zijn ze weer heel gevoelig voor zonlicht.
GaveAgave
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
38 bedankjes

Re: Palmpjes groeien niet meer

Berichtdoor Jonathan17 op 09 aug 2022 22:51

Dank voor je snelle antwoord Gave.

Ik blijf dan doorgaan met wat ik doe en hopen met de volgende flush dat het blad wat groter wordt!
Jonathan17
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 20 aug 2021 08:10
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 23 gasten