Project Phoenix Canariensis!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 aug 2022 17:04

Leuk project Eduard en zeer mooie Phoenix :thumb_up:
Deze ga ik met plezier blijven volgen...

Ik moet je misschien wel telleurstellen (a) maar ik ben het ook wel eens met Richard (Palmgek) Deze zal inderdaad nog veel dikker worden dan dat je blijkbaar verwacht.
Al denk ik ook dat waarschijnlijk die beton waar die in staat misschien wel een rem-factor zal spelen, dus het uitzetten zal tegenhouden waardoor die sneller de hoogte zal ingaan. Ik durf het niet te zeggen en ben dus ook wel benieuwd hoe het gaat worden in de toekomst. Ik kan je alvast zeggen dat mijn stam op dit moment 1,20m diameter is en nog steeds zwelt ondanks die ook al in de hoogte gaat... Zonder bladresten is het 1 meter dik, maar die laat ik er aan zolang ze niet vanzelf loslaten en dat is hier nog niet het geval.

Die ring is begrijpelijk want het is inderdaad lastig de eerste jaren als de Phoenix nog zo laag is en de veren helemaal plat liggen. Dan neemt die heel veel plaats in. Blij dat ik die periode eindelijk al voorbij ben bij de mijne en er onderdoor kan lopen...
Echter denk ik als je dit constant zo gaat laten zitten, dat misschien de nieuwe speren meer langgerekt gaan groeien. Opzoek naar meer licht. Ook de stam zal eerder smal en omhoog groeien doordat de bladoksels niet echt open kunnen vallen en er dus meer druk op het groeipunt blijft zitten waardoor het groeipunt eerder omhoog wil dan zich wil uitzetten... :onzeker:

We zullen het zien, waar ik wel sowieso zeker van ben is dat het een prachtig palm zal worden door de goede zorgen en vele liefde die die zal krijgen :mrgreen:
Veel genot & plezier ermee Eduard en hou ons zeker op de hoogte :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor lapalmeraie op 22 aug 2022 19:00

Mooi verwoord en ik deel de mening. Wat natuurlijk niet wegneemt dat Eduard zeker geen groentje is wel voor hetere vuren heeft gestaan. :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Mate op 23 aug 2022 10:14

Amen :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Eduard op 23 aug 2022 10:46

Waterboyke schreef:Leuk project Eduard en zeer mooie Phoenix :thumb_up:
Deze ga ik met plezier blijven volgen...



Die ring is begrijpelijk want het is inderdaad lastig de eerste jaren als de Phoenix nog zo laag is en de veren helemaal plat liggen. Dan neemt die heel veel plaats in. Blij dat ik die periode eindelijk al voorbij ben bij de mijne en er onderdoor kan lopen...
Echter denk ik als je dit constant zo gaat laten zitten, dat misschien de nieuwe speren meer langgerekt gaan groeien. Opzoek naar meer licht. Ook de stam zal eerder smal en omhoog groeien doordat de bladoksels niet echt open kunnen vallen en er dus meer druk op het groeipunt blijft zitten waardoor het groeipunt eerder omhoog wil dan zich wil uitzetten... :onzeker:

We zullen het zien, waar ik wel sowieso zeker van ben is dat het een prachtig palm zal worden door de goede zorgen en vele liefde die die zal krijgen :mrgreen:
Veel genot & plezier ermee Eduard en hou ons zeker op de hoogte :thumb_up:


Ja die ring is noodzakelijk en daar ben ik mij ook van bewust echter zal die niet weggaan maar wel meer gaan zakken zodat de kruin meer ontspant, ik moet de trap af kunnen en de rest van het terras nog kunnen belopen daar staan ook nog planten en heel soms zitten wij er ook op :D

Dank je voor de tips en het advies, denk dat de groei er al inzit de nieuwe speren komen nu al boven de bestaande kruin uit! Dat gaat dus snel, denk dat de wortels de grond wel lusten als ik de Trachy's bekijk in de voortuin die hebben bijna 5 m stam die staan precies 10jaar in de volle grond, hier nu ook al 8 palmen in de volle grond, de boomvarens overheersen nog al gaat dat wel veranderen mochten deze droge hete zomers aanhouden want dat is de reden voor de veranderingen die mijn tuin nu langzaam ondergaat ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Pita op 23 aug 2022 21:54

Ze groeien idd snel. Ook merk ik hier dat ze goed tegen de lange warme droge periode kunnen. Bananen is hier niet mijn ding, valt niet tegen aan te bewateren. De palmen kunnen zeker meer aan. Mijn canarie had ik eerst ergens anders in volle grond staan een week of 2-3. Toen ik hem weer uit spitte zat die al helemaal vast geworteld. Moest echt spitten haha
Pita
 
Berichten: 457
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Eduard op 01 sep 2022 15:22

De palm staat aanstaande Zaterdag 4 weken in de grond en doet het goed denk wel dat de groei is aangeslagen, ik tel een 6tal nieuwe veren die nu boven de oude kroon uitkomen ;) In de ochtend krijgt hij een tijd lang de volle zon zo ook na 14.uur daar tussen in en na 17.uur halfschaduw, ook heb ik de ring 2weken geleden nog eens 20cm laten zakken zodat die weer wat breder valt dit gebeurd voor de winter nog een keer om daarna als het moet weer totaal opgebonden te worden zodat alles binnen de eventuele tentbescherming staat zonder contact te maken, bij mijn eigen exemplaar heb ik gemerkt dat bij contact met de folie het blad alsnog kan bevriezen!
Ochtend foto,
Afbeelding

Middag foto en foto kroon van bovenaf gezien,
Afbeelding

Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Mate op 01 sep 2022 17:07

Lekker hoor. Goed aangepakt en mooi dat hij al is aangeslagen :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Project Phoenix Canariensis!

Berichtdoor Eduard op 22 sep 2022 11:38

De laatste en diepste ontspanning voor de Canariensis voor de winter daar die dan naar alle waarschijnlijkheid weer totaal opgebonden moet worden tegen de vrieskou, ik kan er zo goed onderdoor komen en de nieuwe kroon die er bovenuit groeit heeft in deze stand alle ruimte om zich te ontplooien, ben er nog steeds erg blij mee, de C.medullaris waar dit verhaal eigenlijk aan te danken is heeft zich inmiddels weer helemaal hersteld 5 nieuwe veren dus van bovenaf weer mooi groen in totaal maakte deze 16 nieuwe veren aan dit jaar dat is uitzonderlijk veel voor deze soort ;)

Hier wat foto's van de Canariensis,

Afbeelding
Bijlagen
P1110116.jpg
P1110116.jpg (1020.09 KiB) 2867 keer bekeken
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 19 gasten