Sabal volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Sabal volle grond

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2022 17:19

Was net even aan het bladeren door mijn tuinalbums en kwam foto's tegen van de Sabalsoorten die ik allemaal gehad/geprobeerd heb in volle grond. Zijn er hier leden die daar succes in hebben? Ikzelf was begonnen met 3 grote Sabals die ik indertijd bij James van Europalms had meegebracht. James was zo eerlijk mij er direct bij te zeggen dat het kruisingen waren en dus geen echte Sabal minor maar dat kon mijn pret niet bederven en ik mikte ze thuisgekomen meteen de grond in. Ze hadden allemaal een kleikluit maar toen wist ik nog niet dat dat in mijn tuin altijd dodelijk is voor de plant als de winter invalt. Geen bescherming aangebracht die winter ook niet en natuurlijk waren ze alle 3 dood tegen het daaropvolgende voorjaar. Toen wat 3-4 jarige echte Sabal minor gekocht en ook deze niet beschermd met als resultaat dat ze bovengronds verdwenen tijdens de winter en de daaropvolgende lente verscheen er terug blad. Uiteindelijk haalden ze het door deze krachtinspanning ook niet. Dan kreeg ik eens een Sabal minor 'Louisiana' in handen. Ook een plantje van 3 jaar of zo. Uitgeplant en in het najaar een glasplaat als dak voorzien. Zag er verschrikkelijk uit, helemaal verdroogt door de vorst maar ging toch aan de groei. Heb dat 2 jaar zo gedaan en dan niks bescherming meer. Staat van 2009 uitgeplant en soms bij strenge vorst zien de bladeren bijna zwart en soms gaan ze zelfs platliggen maar hij herstelt elke keer opnieuw en maakt per jaar 2-3 bladeren. Hij staat waarschijnlijk wat te donker want hij staat te dicht bij een Poncirus trifoliata. Misschien dat dat de reden is dat hij zo klein blijft? In ieder geval is het een knokker gezien hij toch al elke winter is doorgekomen de laatste 14 jaar.
In 2013 liet ik me verleiden door een grote Sabal minor mee te brengen van bij Exotica. Deze had effectief een stam van zo'n 30 cm hoog. Erg mooie plant. Kleikluit er afgespoeld en uitgeplant. Geen groei die zomer en geen bescherming die winter. Alle bladeren + speren droog gevroren en de plant had speerrot waar hij niet meer van herstelde. Nu heb ik in de veranda in kuip een Sabal uresana staan maar die blijft in kuip. Heb ook nog 2 Sabal minor 'Cherokee' plantjes staan die ik volgend voorjaar ga uitproberen en verder heb ik in de loop der jaren nog S. palmetto, S.'Riverside', S. tamaulipas en S. x texensis geprobeerd. Die zijn allemaal gesneuveld in hun eerste winter, sommige zelfs in de zomer van uitplant.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor Tropical Gardening op 24 nov 2022 10:41

Ik vind het ideale kuipplanten en leuk om op te kweken omdat ze zo langzaam groeien. Al valt dat bij goede verzorging wel mee... ;) Heb inmiddels een kleine collectie zaailingen die ik aan het opkweken ben.
Ik heb een aantal Minor varianten in de volle grond. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat ik het meeste succes heb wanneer ik ze klein aanplant en niet in de volle zon. Mijn iets grotere Sabal minor ' Louisiana' heb ik letterlijk mishandeld. Verplant vanuit mijn oude naar mijn nieuwe tuin en met werkzaamheden aan het huis heeft deze weken lang in een plas water gestaan in de winter! Geen schade en dit jaar weer groei! De normale minors en cherokees groeien in de schaduw gestaag door en hebben nooit schade gehad afgelopen "winters".

In mijn oude tuin ben ik 2 grote Sabal minors verloren. Die stonden beschut in de volle zon maar sneuvelden na een paar winters. Geen idee wat de oorzaak was... maar sindsdien plant ik de minors in de halfschaduw, een beetje zoals in de natuur (bosrijke omgeving).

Ik ben van plan om over een aantal jaar meer soorten in de volle grond te gaan zetten wanneer er wat meer ruimte in mijn tuin ontstaat. Vooral de Sabal brazoriensis is veelbelovend!
Avatar gebruiker
Tropical Gardening
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 12 okt 2022 00:40
Woonplaats: Ossendrecht
31 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor johny op 24 nov 2022 15:29

http://www.garysnursery.com/index.html
= een link naar een kweker met 40 jaar ervaring en gaat ook op zoek naar sabal palmen in habitat
Volgens hem kunnen de S. minor gedijen in schaduw als vol zon en natte voeten.
Bijlagen
Sabal minor in natuur.JPG
Sabal minor in natuur.JPG (193.4 KiB) 7749 keer bekeken
sabal m in natuur moeras.JPG
sabal m in natuur moeras.JPG (159.86 KiB) 7749 keer bekeken
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor Rob op 24 nov 2022 23:33

johny schreef:http://www.garysnursery.com/index.html
= een link naar een kweker met 40 jaar ervaring en gaat ook op zoek naar sabal palmen in habitat
Volgens hem kunnen de S. minor gedijen in schaduw als vol zon en natte voeten.



Alleen met warmere winters Johny.
Ik ben zelf in Brazzoria geweest in mid december, en daar zijn de dagen waren daar ergens rond de 20°C, nachten kunnen hoogst uitzonderlijk eens een graadje vorst zien.
Voor sommige ander soorten die wat noordelijker groeien (NC etc) geld dat ze ook een enorme kwak zomerhitte krijgen, en de nachten zijn niet echt heel koud (en meestal zijn die 'cold snaps' dan vrij kort en winters gemiddeld zelfs vrij droog).
Schaduw is geen probleem mits er hete zomers zijn. Habitat is meestal bos-achtig, swamp-achtig, maar niet te koud.

Mijn eigen ervaringen met Sabal:
Sabal is een heerlijk genus met kansen!
Zoek een echt zuivere S. minor (blauwer dan kruis of palmetto, en enorme V-splits in costapalmaat blad). Als ie al iets van stam heeft bij de kweker hier, dan is het vrijwel zeker geen pure minor maar een kruising. Het verschil is heel groot (schade + schande = wijs).
Let wel: alles staat hier op zanderige en relatief arme bodem!

S. Palmetto (1 stuks)
S. palmetto en kruisingen met S. palmetto hebben het hier voor mijn gevoel zwaar. Zonder bescherming zero kans op de langere termijn. Ik pak ze nu in met bamboemat, PE zak en als het erg koud word (denk -8°), dan in krimp folie rollen en bijverwarmen. Gebeurt dus zelden.
Mijn ex is 1.80 hoog met beginnende stam. Heeft ieder voorjaar wel wat winter/bladschade!
Overleeft wel consequent, sinds iets van 2013 denk ik.

S. minor. (1 stuks)
Normaliter Winterhard in mijn tuin - heeft hier al meerdere keren -10/-12° gezien, waaronder winter 2012. Ik pak hem alleen passief in (Bamboemat/PE zak), zonder bijverwarmen.
Let wel: Mijn minor staat er al 11 jaar, is slechts 1m hoog en hij heeft al gebloeid!
Nagenoeg geen winterschade.

S. Uresana/Urens
Alleen in pot, niet hard genoeg (-7° of zoiets). Heeft een pak hitte/directe zon nodig denk ik, en diepe pot (groeit ook iets met meer ondergrondse stam net als S. minor lijkt het.
Tergend langzaam.

S. 'Louisiana' (2 stuks)
In volle grond als meerjarige zaailing (iets van 4-5 jaar). Alleen beschermd met container erover. Langzaam, staan te koud, donker, maar zijn behoorlijk taai in mijn beleving

S. 'Lisa' (2 stuks)
Zelfde als S. 'Louisiana'

S. causiarum (8 stuks)
Per ongeluk afgelopen winter zaailingen laten staan in de kas in 0.7L sleeves.
Overleefden met 30-50% bladschade. Ben er wel enthousiast over...(zeker na die van Richard te hebben gezien :)

S. bermudana (1 stuks)
Overwintert binnen in poolhouse (0°) zonder problemen. Overweeg volle grond experiment.

Sabal zaaien? Altijd doen. Heb enkele weken terug weer wat zaden van een Sabal in Houston gerukt...kiemen altijd goed, en initiële groei is ook wel aardig. Leuk voor starters!
Bijlagen
20221012_065341[1].jpg
S. palmetto op Galveston Island, TX. 25°C in de vroege ochtend regen in October...
20221012_065341[1].jpg (186.2 KiB) 7694 keer bekeken

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor johny op 25 nov 2022 00:04

@ Rob mooie verzameling dat sabal niet zo hard groeit kan ook een plus punt zijn
ook mooi foto stand zicht blijkbaar kunnen ze ook wel wat zout verdragen.
Heb een kleintje in zaad overleeft de zaad de winter ? kan die na de winter verder af rijpen ? maakt deze kan op kiemen zoals hij nu op foto staat ?
Het groot probleem met de soort is dat je niet weet wat je hebt vanuit de handel ik vermoed dat het merendeel kruisingen zijn, ook verschijnen er steeds meer met andere plaatsnamen (vind ik wat dubieus )
Bijlagen
Sabal met zaad.jpg
Sabal met zaad.jpg (515.41 KiB) 7690 keer bekeken
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor marcorietveld op 25 nov 2022 00:16

Ik heb al iets van 15 jaar allerlei soorten Sabals in mijn tuin staan o.a. minor, Louisiana en Sabal x texensis. Deze heb ik opgekweekt uit zaden en ik denk dat dit bijna de enige manier is om er zeker van te zijn dat je de juiste soort hebt.

Ik heb ze nooit beschermt en ze hebben behoorlijke vorst meegemaakt. Tot nog toe geen enkele schade meegemaakt. Ze lijken wat mij betreft hier in het westen van het land volledig bulletproof te zijn. Ik heb ook Raphylium Hystrix geprobeerd maar helaas zonder succes.

Het zijn wel erg trage groeiers helaas maar dat is bekend. De gebieden waar ze voorkomen in noord Amerika liggen op dezelfde hoogte als noord Afrika aan onze kant van de oceaan dus dat is wel te verklaren.

Voor Sabal Palmetto is de grens iets van -10 C heb ik begrepen en dan voor korte periodes. Helaas gaan we daar in Nederland soms nog wel eens overheen en dergelijke vorstperiodes kunnen soms een week of langer duren.
marcorietveld
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 16 mei 2011 14:03
4 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor marinus op 25 nov 2022 05:48

Hier heeft de Sabal Palmetto enkele jaren geleden -5 niet gehaald in volle grond
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2022 12:07

Mijn Sabal uresana kwam vorig voorjaar binnen met 2 blaadjes en die heeft er deze zomer 3 bijgemaakt wat ik toch niet slecht vind. Deze staat in de veranda in kuip waar het in een zomer als de voorbije soms 40° word als ik niet thuis ben en de deuren heb geopend. Het word in de winter nooit kouder dan 10° waar hij staat.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor Rob op 26 nov 2022 23:42

johny schreef:@ Rob mooie verzameling dat sabal niet zo hard groeit kan ook een plus punt zijn
ook mooi foto stand zicht blijkbaar kunnen ze ook wel wat zout verdragen.
Heb een kleintje in zaad overleeft de zaad de winter ? kan die na de winter verder af rijpen ? maakt deze kan op kiemen zoals hij nu op foto staat ?
Het groot probleem met de soort is dat je niet weet wat je hebt vanuit de handel ik vermoed dat het merendeel kruisingen zijn, ook verschijnen er steeds meer met andere plaatsnamen (vind ik wat dubieus )



Nice Johnie!
Blijft lastig met slechts 1 foto, maar dat lijkt een zuivere minor. Duidelijke blauwe waas, diepe costapalmate V split, geen stam en bloeien op 1m hoogte.
tav zaden: mocht de winter een beetje mild uitpakken, dan denk ik wel dat ze eraan blijven.
Zelf wel bloei maar nog nooit zaden gehad.

PS: heb je hem in bloei en bevrucht gekocht of zelf bevrucht?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Sabal volle grond

Berichtdoor marinus op 27 nov 2022 14:19

Die stonden beschut in de volle zon maar sneuvelden na een paar winters. Geen idee wat de oorzaak was

Het zijn niet inheemse planten, dus je loop altijd het risico dat ze dood gaan
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten