Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor RW5 op 12 dec 2022 23:04

Ik zou graag palmen willen kweken voor de verkoop. Is dit wel interessant? De trachycarpus fortunei kweek ik al, alleen daarvan zijn er ook steeds meer mensen die dat doen waardoor ik denk dat er in de toekomst veel aanbod is van die boom. De fortunei zie je wel overal op veel plekken omdat die erg populair is. Andere palmen zie ik eigenlijk niet zo. Is het wel interessant om nog een paar andere soorten te kweken? Raak ik die wel kwijt als ik er veel van heb? En welke soorten zou ik moeten nemen?

Wat zijn volgens jullie de 3 best verkochte palmen?
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor tankton op 12 dec 2022 23:10

Ik gok dat Nederlandse grond te duur is per m2 om rendabel palmbomen te kweken. De meeste winterharde palmbomen groeien nu eenmaal niet erg hard.

Als je het over een kas hebt wordt het een ander verhaal
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor Rob op 12 dec 2022 23:54

Meest gekocht/gevraagd zijn denk ik Trachy, Chamaerops, en Kentia denk ik. De laatste voor binnen natuurlijk.

Als je denkt gemakkelijk je pensioen er aan te verdienen zonder erbij te werken, erven of stelen, dan is dat 100% onrealistisch.
Er zit echt een hele dunne boterham in de echte handel, en dat werkt alleen op grote schaal. Kweken in hobby modus kan wel, maar dan moet je erbij blijven werken.

Er zijn er velen gesneuveld voor U.

Je zult dan echt een niche moeten vonden waar mensen voor willen betalen (en hopen dat je die voor ff alleen hebt)...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor RW5 op 13 dec 2022 00:28

Ik ben niet van plan om deze aan particulieren te verkopen, maar aan andere handelaren en tuincentra. De fortunei kweek ik elk jaar 1200 st.
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor marinus op 13 dec 2022 02:18

Waarom inporteer je niet uit Spanje, China etc. en dan verkopen is de meest logische weg ??

Je kweek 1.200 p jaar op! Hoe lang duurt het voor je een redelijke palm hebt van 1.00 of 2.00 meter ??
Er komt meer bij kijken als je denkt, water geven vergunningen, als het gaat vriezen verzekering noem maar op

Er zit een vd grootste kwekerijenvan Nederland in onze plaats Palmexpert 12.000 m2 minnimaal
Hoeveel grond heb jij, zo kan ik nog wel even doorgaan,

Heb je al kwekers bezocht, dat is het eerste wat ik zou doen, Palmexpert Ommen My Palmshop Erica Nobilis Ens In drachten Teeninga, zo maar een paar grote jongens om je op gang te brengen

Heb je een ondernemersplan gemaakt, is het eerste wat een bank vraagt, als je ervan wilt bestaan.

Alleen stekjes kweken kun je volgens mij niet van bestaan.

Volgens mij zie jij het totale plaatje niet goed
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor lapalmeraie op 13 dec 2022 09:49

Het lijkt een leuke bijverdienste inderdaad maar er zijn er vele voor je geweest met hetzelfde idee en net zoveel die weer even vlug verdwenen als ze erbij kwamen.

Ik krijg regelmatig prijslijsten van de kwekers uit Spanje en je valt van je stoel als je ziet hoe weinig een flinke Trachy daar kost. Je zou direct in de auto springen :lol:
Daar tegenop valt niet te kweken, ook al is de kwaliteit misschien beter, het duurt gewoon te lang. Importeren is enkel maar rendabel als de aantallen hoog genoeg zijn maar dan moet je kunnen opslaan inderdaad. Met als risico dat je tijdens strengere winters ook weer een deel kwijt bent.

Onlangs was ik hier in de buurt bij een leuk bedrijf met indrukwekkende voorraad. Er stond echter een even indrukwekkend kerkhof achterin van grote dode Washy's, Butia's en Jubaea's... :roll:

Er zijn inderdaad al een aantal grotere bedrijven, al dan niet even gepassioneerd.
Over de laatst genoemde ben ik zelf niet te spreken. Over de goederen laat ik mij niet uit, maar een heel deel van de website is gewoon letterlijk van mijn site gekopieerd zonder enige bronvermelding. Op mijn vraag om toch minstens te refereren (verwijderen hoeft niet eens) kreeg ik simpele njet. :evil:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor keesvl op 13 dec 2022 10:13

Palmen kweken en zien groeien is een leike hobby maa commercieel niet. Ik heb zelf wel een leuke verzameling van palmen. Ook veel kruisingen met princeps. Maar handelen doe ik er niet mee. Dat kost me teveel tijd. Ik heb overigens een stuk kas geoord waaar deze rustig vorstvrij kunnen groeien
Bijlagen
IMG_1822.jpg
IMG_1822.jpg (180.56 KiB) 3058 keer bekeken
IMG_1823.jpg
IMG_1823.jpg (191.98 KiB) 3058 keer bekeken
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor keesvl op 13 dec 2022 10:15

sorry geoord moet zijn gehuurd
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor RW5 op 13 dec 2022 14:54

@Marinus Ik heb er nu geen haast bij. Als ik ze zelf kweek uit zaad, kost het me niet zoveel. En mocht het misgaan verlies ik er niet zoveel op. De bedrijven die je noemt zijn geen kwekerijen maar verkoopbedrijven/importeurs.

@Lapalmeraie Vertel me wat kost zo'n trachy in Spanje dan?

@Keesvl Als het commercieel niet interessant is, waarom zijn er dan wel wat kwekers die dat doen? Je hebt coldpalm. Die kweken ook een heleboel zelf uit zaad. Hier hebben ze een stuk grond met fortunei's:
https://www.coldpalm.nl/blog/post/uitbr ... #gallery-2
RW5
 
Berichten: 107
Geregistreerd: 04 nov 2017 14:34
1 bedankjes

Re: Wat zijn de top 3 best verkochte palmbomen?

Berichtdoor keesvl op 13 dec 2022 18:49

Simpel: als ik op grote schaal palmen zou gaan opkweken, zal je daar geen commercieel aantrekkelijke afzet voor kunnen vinden. De markt is daarvoor te beperkt. Er is bij de mogelijke afnemers te weinig kennis en geduld om aan palmen in tuinen te beginnen. Stel we krijgen toch een strenge winter, dan zullen veel bijzondere palmen bij de doorsnee consument verloren gaan. Deze mensen zullen zo goed als zeker geen nieuw exemplaar kopen.
keesvl
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten