Het zal mij benieuwen!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor johny op 15 dec 2022 15:29

PeterHoofddorp schreef:
Tropical Gardening schreef:
PeterHoofddorp schreef:Ik ben benieuwde hoe ze dit onbeschermd gaan doen, toch zou het moeten kunnen.


Geen probleem hoor, alleen die oreophylus is wel spannend. Ik ben mijn exemplaar verloren bij een relatief zachte winter. Mag ik vragen waar jij jouw mooie oreophyllus vandaan hebt? Ik kan ze nergens meer vinden helaas...


Ik heb begrepen dat deze Trachycarpus oreoplylus tegenwoordig verhandeld word als Trachycarpus ukhrulensis. Voor de duidelijkheid : Trachycarpus manipur, oreophylus en ukhrulensis is nu één en dezelfde palm, zo het schijnt. Ondanks de verschillende vindplaatsen van de twee.
Ik heb er meerdere. Allen toch weer verschillend. Ik hou me maar aan de kaartjes die erbij zaten toen ik ze kocht.


Waar zijn we eigenlijk naar op zoek met die Trachycarpus (soorten)?
Op den duur heb je een hele tuin vol trachycarpus staan waarvan als je de kenplaatsje weg neemt niet meer kan zeggen wat het is, er zijn natuurlijk wel grotere verschillen van sommige vb princeps en die speerrot heeft.
Die namen kunnen met de 1/2 gereduceerd worden ander kunnen we de T.dilsen-stokkem er nog aan toe voegen :lol:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor Tim123 op 15 dec 2022 18:54

Voor het grote publiek is het inderdaad niet interessant lijkt me.
Daarvoor is een Fortunei, Wagnerianus en misschien nog net de Princeps over het algemeen wel voldoende qua keuze.. Maar voor de hobbyist zijn de kleinste details het vaak al waard bepaalde soorten in de collectie te hebben :) Bij grote wijn collecties zijn de verschillen tussen bepaalde wijnen vaak ook niet to nauwelijks te merken, al helemaal voor de leek ;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor PeterHoofddorp op 15 dec 2022 22:04

Ik heb er één in de volle grond. Gaat tot nu goed. De anderen staan in potten, die ik alleen maar onde de overkapping schuif, meer beschut en droog, maar wel vorst. Gaat tot nu ook goed.
Heb er eentje van Rob overgenomen, een jaar of 2 geleden, en die word echt mooi! De bladeren echt blauw van boven en spierwit van onderen, Nog meer dan princeps. Prachtig!!
Ik vind de manipur/ukhrulensis/oreophylus echt wel de mooiste Trachycarpus hoor.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor Lieven op 15 dec 2022 22:54

Nog even over de Trachycarpus ukhrulensis,
Ik heb er ook één overgenomen, gereanimeerd..

Hij kwam uit volle grond, alle glorie verloren

voorjaar februari:

Afbeelding

opnieuw verpot:

Afbeelding

gemerkt en afwachten:

Afbeelding

Na maanden stilstand heeft hij zich herpakt:

Afbeelding

Afbeelding


Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor PeterHoofddorp op 16 dec 2022 00:39

Ziet er goed uit Lieven!
Het gekke is dat deze soort scheef blijft groeien in het begin, als ie na het kruipen eindelijk omhoog gaat. Bijzonder gezicht!
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
83 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor batdah op 17 dec 2022 00:38

Je palmen zullen dit wel moeiteloos doorkomen..voor je Nerium struiken zal het heftig zijn..misschien net ietsje te koud :?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor derfske op 17 dec 2022 11:34

straks hier in zuid limburg -8..

ik vind het wat te .. de olijf gaat naar binnen zo. alle trachys blijven staan
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor draco op 27 mei 2023 13:03

Ik heb begrepen dat deze Trachycarpus oreoplylus tegenwoordig verhandeld word als Trachycarpus ukhrulensis. Voor de duidelijkheid : Trachycarpus manipur, oreophylus en ukhrulensis is nu één en dezelfde palm, zo het schijnt. Ondanks de verschillende vindplaatsen van de twee.
Ik heb er meerdere. Allen toch weer verschillend. Ik hou me maar aan de kaartjes die erbij zaten toen ik ze kocht.[/quote]

Ik kocht deze palm destijds via Cemunnos als - oreophylus samen met andere soorten. Het was een warboel van losse wortels en ontbrekende labels en sommige soorten waren evident verkeerd geleverd. De afgebeelde palm leek sprekend op de 'Manipur' van Gardenpalm. Ik heb de palm vanwege de onduidelijkheid in de tuin geplant. Inmiddels is de stug doorgroeiende palm door bamboe ingesloten en verplanten is geen optie. Het bamboebos is deze winter uitgedund waardoor de vermoedelijke Manipur ofwel Trachycarpus ukhrulensis wat meer licht opvangt. Door de lichtarmoede zijn de rachis sterk gerekt maar heeft de bladspeigel er minder last van.
Bijlagen
Trachycarpus ukhrulensis.jpeg
Trachycarpus ukhrulensis.jpeg (581.11 KiB) 1572 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor palmgek op 27 mei 2023 14:20

johny schreef:Waar zijn we eigenlijk naar op zoek met die Trachycarpus (soorten)?
Op den duur heb je een hele tuin vol trachycarpus staan waarvan als je de kenplaatsje weg neemt niet meer kan zeggen wat het is, er zijn natuurlijk wel grotere verschillen van sommige vb princeps en die speerrot heeft.
Die namen kunnen met de 1/2 gereduceerd worden ander kunnen we de T.dilsen-stokkem er nog aan toe voegen :lol:


De wildgroei in Trachycarpus varianten is inderdaad flink uit de hand gelopen en is wat mij betreft voor een groot deel gelul binnen de marge. In Nederland en België zijn de mogelijkheden qua palmen in de volle grond uiteraard beperkt. Het is dus begrijpelijk dat liefhebbers hun collectie willen uitbreiden met alles wat binnen de mogelijkheden valt. De commercie is daar handig op ingesprongen en biedt nu meer van hetzelfde aan onder een andere noemer. Binnen het geslacht zit veel variatie, denk aan stijve/ slappe of afhangende bladeren, 360/180 graden blad, dikke/ dunne stammen, veel/ weinig tomentem en licht witte of witte waas aan onderzijde blad. Alle genoemde kenmerken vallen in meer of mindere maten binnen de natuurlijke variatie van Trachycarpus.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Het zal mij benieuwen!!

Berichtdoor draco op 27 mei 2023 21:22

Om maar te zwijgen over de talrijke Trachycarpus hybrides die op ons afkomen. :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten