Welke Phoenix?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Troy op 02 jan 2023 00:04

En om het af te maken nog een foto van de populatie Souda.
Phoenix theophrasti Souda.jpg
Phoenix theophrasti Souda.jpg (394.71 KiB) 2095 keer bekeken
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 02 jan 2023 00:43

Heel erg bedankt Troy, je toelichting en tests in de tuin zijn overtuigend. Ik hoopte al dat je een vergelijkbare test in je tuin had gedaan om te kijken wat ze in NL doen. Ik vond de ervaringen in de UK niet hoopgevend, maar deze 2 exemplaren zijn echt interessant.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Lagarto op 02 jan 2023 00:53

Dank je wel Troy. Die palm op de foto in je kas, is die even oud als die in de tuin? Dat lijkt wel een extreem verschil zeg!
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Troy op 02 jan 2023 01:02

Dat klopt die is uit dezelfde batch en gaat richting de 3m hoog nu. Dit is een van de individuen die uitgeselecteerd is op basis van zijn groeisnelheid en koudetolerantie zodat we in de toekomst nog sterkere en sneller groeiende palmen kunnen aanbieden.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Lagarto op 02 jan 2023 01:04

Wauw
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Lagarto op 02 jan 2023 01:30

Vind jij deze soort geschikt voor droge zandgronden in NL, gezien je ervaring en de habitats waar je ze in situ vindt?
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Mate op 02 jan 2023 09:48

Troy super bedankt voor de waardevolle informatie, hier kunnen we wat mee. Ik heb vorig jaar een theophrasti "crete" bij jou gekocht...betreft dit dezelfde batch als die jij hier beschrijft?

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Troy op 02 jan 2023 10:28

Zandgrond vinden ze prima wanneer het grondwater dichtbij is. Het proefje hierboven omschreven is ook op zandgrond vlakbij de Drunense duinen. Ook de palmen in onze kas in Haarsteeg staan in zandgrond. In habitat komen ze op verschillende ondergronden voor varierend van zware rivierklei zoals Preveli en Vai tot rotsgrond zoals de populatie bij Martsalo en Nikitas tot een soort heel licht wit puimsteen dat lijkt op perlite bij Aspri Limni.

Mate: De palmen die ik verkoop onder de naam Crete zijn van een latere batch deze zelfde batch heb ik wel beschreven in het artikel dat eerder genoemd is. De exacte oorsprong van deze planten is niet bekend. Dit zaad kwam uit de handel en het enige dat ik met zekerheid heb kunnen achterhalen is dat het van Kreta afkomatig was.

Overigens komen de meeste theophrasti zaden in de handel uit Turkije.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Tim123 op 02 jan 2023 13:04

Troy schreef:Phoenix theophrasti is beter vorst tolerant dan alle andere Phoenix soorten. Dit blijkt uit heel veel testen die ik heb uitgevoerd in gecontroleerde laboratorium omstandigheden. In een artikel wat hierboven wordt benoemd heb ik dit eerder al beschreven. In dit artikel wordt slechts één proef beschreven maar er zijn nog veel meer proeven uitgevoerd waarbij vele honderden planten zijn getest. Ook is uit testen gebleken dat zaailingen in deze test niet slechter scoren dan volwassen planten. Taxonomisten hebben het geslacht Phoenix opgedeeld in soorten maar het is belangrijk om te begrijpen dat er ook grote verschillen kunnen bestaan binnen de soorten. Zoals hierboven al wordt gezegd is de exacte genetische oorsprong meestal niet duidelijk. Je kunt ervan uitgaan dat bijvoorbeeld alle Phoenix canariensis in de handel sporen heeft van vreemd bloed (van m.n. dactylifera). In dactylifera die zijn oorsprong ten westen van Egypte heeft kan in het genoom theophrasti worden teruggevonden. Uit de vele labproeven is gebleken dat ook vorst tolerantie enorm kan verschillen binnen soortniveau. Phoenix theophrasti var. Epidaurus blijkt het beste vorst tolerant binnen het geslacht in onze labproeven.

Een goede tolerantie tegen vorst is echter totaal geen garantie dat een plant ook een goede winterhardheid en een goede tuinprestatie in een Nederlands klimaat heeft. Hiertoe heb ik ook meerdere kleinschalige veldtesten gedaan waarbij verschillende Phoenix soorten worden vergeleken. Zie hieronder een aantal foto’s van het verloop van één van de proeven. Deze zaailingen zijn in het voorjaar van 2017 geplant in de volle grond in Drunen aan de noordkant van een woning waardoor er relatief weinig direct zonlicht is. In het proefveldje staan drie zaailingen van canariensis, theophrasti Epidaurus (Populatie 1 en 2), dactylifera Medjool en theophrasti Golkoy. De planten hebben water gekregen gedurende de eerste zomer om aan te slaan en zijn nooit beschermd geweest in de winter. De eerste winter was direct een zeer goede test voor de jonge zaailingen. In de winter 2017-2018. In februari zakte de temperatuur zakte tot onder de -10 met meerdere ijsdagen op rij. In het voorjaar van 2018 waren alle palmen gestorven op twee Epidaurus (populatie 1) zaailingen na. Deze herstelde prima in de opvolgende zomer en hebben sinds de eerste winter nooit meer vorstschade vertoond. Ook na de recente vorst is er geen schade te zien. De groei is beduidend langzamer dan Epidaurus palmen die bij ons in de kas zijn aangeplant in hetzelfde jaar. Een hogere zomertemperatuur en veel direct zonlicht versnelt de groei bij deze palmen. Recentere vergelijkbare veldtesten op meerdere locaties in Brabant geven vergelijkbare resultaten.

Conclusie is dat Phoenix theophrasti var. Epidaurus een goede vorsttolerantie én een goede winterhardheid heeft. De groeisnelheid in de eerste jaren is in tuincondities erg langzaam, veel langzamer dan bijvoorbeeld een canariensis. Omdat canariensis bij veel lagere temperaturen groei vertoond is het groeiseizoen ook langer. Nagenoeg alle Phoenix dactylifera varianten komen zowel uit al onze labtesten en veldtesten als slechtste uit de test. De reden dat Phoenix theophrasti zo weinig te zien is in tuinen is dat deze soort simpelweg veel minder is verkocht. Je kunt er best vanuit gaan dat er voor iedere theophrasti misschien wel duizend canariensis zijn aangeplant. De theophrasti uit Epidaurus zijn in 2018 geïntroduceerd in een hele gelimiteerde oplage waarvan de meeste planten naar het buitenland zijn gegaan.


Bedankt voor de uitgebreide info Troy, echt super!
Met grote schaamte moet ik helaas mededelen dat mijn exemplaar van de Epidaurus aan speerrot is overleden, Ik was denk ik iets te enthousiast door hem meteen in de volle grond te plaatsen en niet te beschermen.. Toch ben ik overtuigd dat deze variatie moet kunnen slagen, al zal ik hem een volgende keer eerst een jaar in pot houden en daarna wel een afdakje geven. Ik kijk met veel enthousiasme uit naar het moment dat jullie ze weer op voorraad van hebben en je kan er (bij wijze van) alvast 2 apart zetten :). De T. Crete doet het in zijn pot erg goed en staat deze winter beschermt.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten