Welke Phoenix?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke Phoenix?

Berichtdoor Tim123 op 20 dec 2022 22:45

De Phoenix Dactylifera zou volgens internet in droge omstandigheden -12 aan moeten kunnen.

De Phoenix Theophrasti zou volgens internet eveneens -12 in droge omstandigheden moeten kunnen overleven, al schijnen er (zo las ik) ook varianten te zijn die -15 kunnen hebben.

Phoenix Canariensis kan -6 overleven, maar hier wordt over het algemeen niet expliciet gesproken over droog houden.

Ik vroeg mij af welke het meeste kans maakt in ons klimaat?
De palmen zijn uiteraard van meerdere punten afhankelijk die niet allemaal worden genoemd, zoals groeisnelheid, kou, vocht, kan het vormen van clusters een rol zijn in winterhardheid of misschien de stugheid van het blad?

Het valt op dat de grootste successen op deze site behaald lijken te worden met de Canariensis, dit kan een vertekenend beeld zijn omdat men hier het makkelijkst aan komt, of dit is de makkelijkste voor ons klimaat.

Zijn er meerjarige positieve verhalen met de Dactylifera en de Theophrasti?
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Mate op 22 dec 2022 20:25

Canariensis..eigen ervaring.
Dacty in het verleden geprobeerd maar de luchtvochtigheid in de winter is gewoon te hoog.

Ik ben bezig met een theophrasti crete maar kan er nog niets over zeggen..heb hem de afgelopen week naar binnen gedaan na een nachtje schuur waar de pot ook stijf bevroren werd..durfde het verder niet aan.

Verder heb ik een canariensisXreclinata. Aangezien ik de reclinata een super cluster phoenix vind maar ons klimaat daarvoor te ruk is, hoop ik met deze hybride toch een beetje succes te kunnen krijgen ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Lagarto op 23 dec 2022 00:14

Tim ik vermoed dat je ook op coldpalm.nl over theophrasti gelezen hebt? Daar is volgens mij ook sprake van natte omstandigheden in situ. Ze zijn bij Coldpalm enthousiast over theophrasti en toekomstige mogelijkheden, maar ze schijnen wel nogal traag te groeien.
Lagarto
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 09 aug 2020 00:21
Woonplaats: Noord-Drenthe
33 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Tim123 op 23 dec 2022 00:17

Mate schreef:Canariensis..eigen ervaring.
Dacty in het verleden geprobeerd maar de luchtvochtigheid in de winter is gewoon te hoog.

Ik ben bezig met een theophrasti crete maar kan er nog niets over zeggen..heb hem de afgelopen week naar binnen gedaan na een nachtje schuur waar de pot ook stijf bevroren werd..durfde het verder niet aan.

Verder heb ik een canariensisXreclinata. Aangezien ik de reclinata een super cluster phoenix vind maar ons klimaat daarvoor te ruk is, hoop ik met deze hybride toch een beetje succes te kunnen krijgen ;)


De Canariensis heeft zich bij jou wel bewezen :)
Ik heb zelf een redelijk formaat (70cm) Dactylifera ontkiemt uit een dadel , die hou ik de komende jaren ook nog in pot, is een goede groeier.

Ook ik heb de Theophrasti Crete, maar deze is nog vrij klein (is dit jaar echt begonnen met groeien) die mag ook nog een flink stuk groter worden. Ik heb wel duidelijk gemerkt dat je een Phoenix beter een jaartje later in de volle grond kan zetten.. ze zijn zo onwijs is vocht gevoelig.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de canariensisXreclinata die jij noemt, las dat deze erg snel zou groeien. Misschien voeg ik die nog toe aan mijn collectie.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Tim123 op 23 dec 2022 00:50

Lagarto schreef:Tim ik vermoed dat je ook op coldpalm.nl over theophrasti gelezen hebt? Daar is volgens mij ook sprake van natte omstandigheden in situ. Ze zijn bij Coldpalm enthousiast over theophrasti en toekomstige mogelijkheden, maar ze schijnen wel nogal traag te groeien.


Jazeker, al ben ik toch zeer sceptisch over de vochtbestendigheid in combinatie met jou.
Nu is het wel zo dat Coldpalm (iig online) vooral jonge palmen verkoopt ( op de Canariensis na) en daarvoor gelden sowieso andere wetten.
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Mate op 23 dec 2022 09:27

Canariensis x dacty lijkt me ook nogsteeds een interessante kruizing. Waarschijnlijk zijn deze soorten al niet meer puur maar iets meer menging kan misschien wel voor een betere plant zorgen voor ons klimaat, een beetje zoals met de washi filibusta.

Je zou zeggen dat in al die jaren iemand inmiddels een behoorlijk exemplaar hiervan zou moeten hebben.

Op EPS ben ik al lang niet meer geweest en registreren lukt ook niet echt dus ik weet niet wat de ervaring is bij exotenliefhebbers buiten de Be/Ne.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 dec 2022 11:04

Afgezien van het feit dat CIDP’s misschien allemaal wat gehybridiseerd zijn, zijn er geen grote kruizingen CIDPxDacty in de UK, behalve mogelijk 1 en die staat in Londen.
Er is 1 grote theo en die staat in een buitenwijk van Londen. Daar stond ook circa 15 jaar lang een hele grote robusta naast dus dat zegt iets over de mildheid van het lokale klimaat. Die robusta is overigens weggehaald om andere redenen dan kou.

Als je echt gaat beschermen met een tent oid met verwarming maakt het uiteraard niet uit en kunnen ze allemaal. Onbeschermd geloof ik niet in de grotere hardheid van de andere phoenixen tov CIDP in ons klimaat. Je kunt dan beter een butia eriospatha kopen, die heeft na -8 nog groen blad en dat lukt met een phoenix niet.

Ik kende overigens een CIDPxdacty/ groene dacty net buiten Amsterdam die alleen een tent kreeg. Een aantal jaren gelukt maar ook gesneuveld in een koude winter.
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 23 dec 2022 11:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 dec 2022 11:17

Dit was ‘m
Bijlagen
678A2514-E530-4AAB-AF08-CD95B5AE40AA.jpeg
678A2514-E530-4AAB-AF08-CD95B5AE40AA.jpeg (149.84 KiB) 2781 keer bekeken
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Mate op 23 dec 2022 23:37

Nice Axel..jammer dat die er niet meer is.

Als ik de verhalen mag geloven dan is de theophrasti toch echt een harder broertje dan de canariensis..misschien eens kijken naar een canariensis x theophrasti. Ik vind het wel leuk om diverse hybride phoenixen te hebben en een beetje de grenzen op te zoeken...net als dat ik met mijn canariensis doe. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze hybrides in de volle grond te zetten dus voorlopig worden ze in pot gehouden. Jammer genoeg kan je dan niet heel erg ver gaan wat betreft vorst. De sterkste zal ik dan uiteindelijk in de volle grond plaatsen...als er een plekkie vrij komt :fluiten:

Tim, heb je jouw theophrasti in de volle grond staan?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Welke Phoenix?

Berichtdoor Tim123 op 23 dec 2022 23:57

Mate schreef:Nice Axel..jammer dat die er niet meer is.

Als ik de verhalen mag geloven dan is de theophrasti toch echt een harder broertje dan de canariensis..misschien eens kijken naar een canariensis x theophrasti. Ik vind het wel leuk om diverse hybride phoenixen te hebben en een beetje de grenzen op te zoeken...net als dat ik met mijn canariensis doe. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om deze hybrides in de volle grond te zetten dus voorlopig worden ze in pot gehouden. Jammer genoeg kan je dan niet heel erg ver gaan wat betreft vorst. De sterkste zal ik dan uiteindelijk in de volle grond plaatsen...als er een plekkie vrij komt :fluiten:

Tim, heb je jouw theophrasti in de volle grond staan?


Nee helaas, wel eens geprobeerd maar is mislukt.
Heb nu verschillende Phoenixen in pot waaronder de T.
Ik heb wel een Phoenix loureiri var. Humilis Kashmir in de volle grond staan, maar deze gaat het denk ik niet redden, we gaan het zien.. 2 jaar terug had ik 2 Canariensis in de volle grond staan die datzelfde jaar speerrot kregen en dood leken. Afgelopen zomer heb ik de schutting vervangen en kwam ik verbazingwekkend genoeg op de "compost" hoop de plant weer levend tegen!
Een Canariensis beschikt dus over een prima herstelkracht, maar die kracht heeft de T. bij mij nooit getoond.

Dus wat jij zegt zal ongetwijfeld kloppen, maar bij speerrot geef ik de Canariensis een goede kans, maar de Theophrasti niet. ;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten