Trachycarpus nainital

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor Rikske26 op 24 feb 2019 21:06

En wat is het verschil tussen de trachycarpus naini tal en de wagnerianus?
Rikske26
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 17 feb 2019 14:42
0 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor lapalmeraie op 25 feb 2019 13:04

In mijn opzicht alles. :lol:
De Naini Tal is een compleet andere verschijning met vrij massieve grote bladeren.
Qua groei vind ik hem overigens niet één van de snelsten.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor daniell op 25 feb 2019 23:51

lapalmeraie schreef:In mijn opzicht alles. :lol:
De Naini Tal is een compleet andere verschijning met vrij massieve grote bladeren.
Qua groei vind ik hem overigens niet één van de snelsten.

Grt
Niek


Welke vind jij dan het snelste groeien? Ik vind zelf de Kumaon heel hard gaan
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2019 10:17

Goh.... ik heb verschillenden in volle grond; vele gewone fortunei's, een Naini Tal, een Tesan 'North', een Misan, een 'Nova', 2 ukhrulensis, een wagnerianus, kruising fortunei x wagnerianus,...

Echt uitschieters zie ik toch niet direct hoor. Eigenlijk zijn de reguliere fortunei's nog het snelste maar helemaal zeker weet je dat pas als de standplaats en condities helemaal overeenkomen.

Kwakkelaars zijn duidelijk de Misan en de ukhrulensis, hier althans.
De Tesan begint plots ook heel leuk te worden.
De Naini Tal vond ik lang er traag maar oogt door zijn grote bladkroon wel sneller wat voller.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor draco op 27 feb 2019 12:16

daniell schreef:
lapalmeraie schreef:In mijn opzicht alles. :lol:
De Naini Tal is een compleet andere verschijning met vrij massieve grote bladeren.
Qua groei vind ik hem overigens niet één van de snelsten.

Grt
Niek


Welke vind jij dan het snelste groeien? Ik vind zelf de Kumaon heel hard gaan


T. takil 'Kumaon' groeit inderdaad vrij snel in tegenstelling tot de takil met herkomst 'Kalamuni' die hier een van de traagst groeiende Trachycarpus is op de geminisectus na. Deze 'Kalamuni' ontpopt zich als een zeer sterke palm in tegenstelling tot de Kumaon die weliswaar snel groeide maar ook bladmisvormingen kreeg en daarom tenslotte werd geruimd. Ik ben ook niet zo geïnteresseerd in allerlei streekgebonden variaties van fortunei (Chusan, Misan, Winsan etc.). Voor mij is het uiterlijk van een palm maatgevend. Wat het fenotype Winsan betreft, een van de onbenoemde fortunei hier heeft volledig orbiculair (360°blad). Het nadeel van deze grootbladige variant is zijn windgevoeligheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor Mate op 27 feb 2019 13:38

Kalamuni hier, 1 in volle grond en 1 in een pot. Beide onbeschermd deze winter en niks aan te zien..misschien nog een beetje vroeg om te roepen maar wel hoopgevend. Groeien idd erg traag.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor derfske op 27 feb 2019 13:40

ik zou wel kijken naar wat je mooi vind. maar eerder naar wat je tuin toelaat (zon, wind, beschut, microklimaat) en wat je plaats toelaat: een fortunei 10km naast de zee planten en al je blad waait kapot. een minder harde trachy in oost nl. maar je kan wel winterpieken verwachten van -20.

bij mij kan het ook wel (in het ergste geval) -20 worden.. ik heb het gehouden op fortunei, waggy, fortunei x waggy, naini tal, ukhrulensis. en ik vind de ukhrulensis echt een hele mooie. al ben ik wel bang dat ik hem ooit ga verliezen.. :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2019 14:44

draco schreef:Ik ben ook niet zo geïnteresseerd in allerlei streekgebonden variaties van fortunei (Chusan, Misan, Winsan etc.). Voor mij is het uiterlijk van een palm maatgevend. Wat het fenotype Winsan betreft, een van de onbenoemde fortunei hier heeft volledig orbiculair (360°blad). Het nadeel van deze grootbladige variant is zijn windgevoeligheid.


Ik ook hoor Han. Maar de genoemde variëteiten zijn toch aardig verschillend!
Persoonlijk vind ik overigens de Winsan niet zo spannend. Het kenmerk van de positie van de bladsegmenten zie ik bv ook op mijn Nova terug, misschien niet zo stabiel maar toch wel vrij regelmatig.

Interessant overigens om eens door te bomen of zulke eigenschappen fenotypisch of genotypisch zijn. Maar dat is voor een ander topic :lol: :lol: (en vermoedelijk enkel voor vakgenoten onder elkaar)

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor draco op 27 feb 2019 19:29

Het zijn in ieder geval te onderscheiden kenmerken Niek, en als die reproduceerbaar zijn moeten er ook erfelijke factoren meespelen.

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Trachycarpus nainital

Berichtdoor daniell op 02 maart 2019 23:52

Lokatie speelt zeker ook een rol, maar als wij allemaal er over eens zijn dat de Nainital bijv dikkere stam heeft en grotere bladen dan grote kans dat dat wel genotypologisch is. Het is immers een Fortunei die zich aan bergomstandigheden heeft aangepast. Ik vind de gewone Fortunei soms een beetje iel, alhoewel je daar ook exemplaren hebt die forser zijn. Bij de gewone Fortunei moet je geluk hebben. Eente van Mypalmshop is duidelijk beter geselecteerd op sterkere varianten bij het opkweken dan eentje van het tuincentrum die snel opgekweekt is in Spanje.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten