overwinteren zaailingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

overwinteren zaailingen

Berichtdoor maartenkerstens op 18 dec 2010 18:56

Hallo, ik ben een beginnende palmfreak en ik heb een aantal vragen over het overwinteren van mijn zaailingen en mijn minder goede ervaringen hiermee. Ik ben in het bezit van een aantal zaalingen van 2 a 3 jaar oud waaronder trachycarpus wagnerianus en fortunei, sabal minor en wagnerianus filleferia. Ze hebben het hele jaar in de koude kas gestaan en hebben het daar goed gedaan. Na het binnen halen eind oktober heb ik na een maand de volgende eigenschappen waargenomen bij de zaalingen. De onderste bladeren werden vanaf bovenkant blad langzaam bruin en na verloop tijd ging het blad zich dichtvouwen waarna het langzaam afsterfde. Ik heb de planten alleen water gegeven als de bovenste 2 cm droog aanvoelde en verder niet meer bemest. De kamer waar ze zich bevinden heeft beperkt licht en de temperatuur is er constant zo rond de 12 graden. Nu heb ik onder in de hal ook enkele exemplaren staan van de wag. filleferia en sabal minor die het wel goed doen. Deze staan echter voor een venster met veel lichtinval maar de temperatuur is daar niet veel hoger als 9 graden. Nu heb ik gelezen dat de filleferia niet onder de 18 graden overwinterd dient te worden. Wat zijn de ideale omstandigheden waaronder de zaailingen horen te overwinteren en wat doe ik eventueel fout. Op de eerste 2 foto s zie je een sabal minor die zich helemaal heeft dichtgevouwen en de tweede laat een fortunei zien waaraan zich een blad bevindt dat bruin wordt en zich ook al gaat dichtvouwen. De derde foto is de sabal minor en filleferia die inde hal koel staan met veel licht en die het wel goed doen.Wie kan mij helpen om mijn zaalingen er weer boven op te helpen. Alle tips zijn welkom.
Herschaalde kopie van IMG_1473.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1473.jpg (13.91 KiB) 3055 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1479.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1479.jpg (14.48 KiB) 3055 keer bekeken
Herschaalde kopie van IMG_1480.jpg
Herschaalde kopie van IMG_1480.jpg (31.2 KiB) 3055 keer bekeken
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: overwinteren zaailingen

Berichtdoor amourath op 18 dec 2010 19:07

Licht is het grote verschil, en zonder licht gaan alle planten dood, zo simpel is het. Zet al je zaailingen zo licht mogelijk en het probleem lost zichzelf op hoor, al mijn zaailingen staan in de garage aan het raam en daar is het gemiddeld 8 °C, daar kunnen ze wel tegen.
Een Wagnerianus filleferia, dat bestaat niet :) Je hebt waarschijnlijk een Washingtonia filifera? Deze mag ook koel overwinteren, die heeft absoluut geen 18° nodig in de winter.

Zet al je plantjes in het licht en geef niet veel water, en hou er rekening mee dat zaailingen nu eenmaal kwetsbaarder zijn en iedereen die zaailingen heeft, heeft wel wat terugval ook...
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: overwinteren zaailingen

Berichtdoor maartenkerstens op 18 dec 2010 20:53

amourath schreef:Licht is het grote verschil, en zonder licht gaan alle planten dood, zo simpel is het. Zet al je zaailingen zo licht mogelijk en het probleem lost zichzelf op hoor, al mijn zaailingen staan in de garage aan het raam en daar is het gemiddeld 8 °C, daar kunnen ze wel tegen.
Een Wagnerianus filleferia, dat bestaat niet :) Je hebt waarschijnlijk een Washingtonia filifera? Deze mag ook koel overwinteren, die heeft absoluut geen 18° nodig in de winter.

Zet al je plantjes in het licht en geef niet veel water, en hou er rekening mee dat zaailingen nu eenmaal kwetsbaarder zijn en iedereen die zaailingen heeft, heeft wel wat terugval ook...



Bedankt Amourath voor je reaktie. Geldt dit ook voor palmen die zo n 5 tot 7 jaar oud zijn en die nog met pot en al naar binnen kunnen. Moeten deze ook zoveel mogelijk licht hebben of kunnen deze wat donkerder staan. En hoe zit het met de stelling dat palmen onder de 20 graden niet meer groeien?
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: overwinteren zaailingen

Berichtdoor amourath op 18 dec 2010 21:54

maartenkerstens schreef:Bedankt Amourath voor je reaktie. Geldt dit ook voor palmen die zo n 5 tot 7 jaar oud zijn en die nog met pot en al naar binnen kunnen. Moeten deze ook zoveel mogelijk licht hebben of kunnen deze wat donkerder staan.

Door ze binnen te plaatsen staan ze al veel donkerder. Wij mensen merken dat minder op maar voor een plant is de hoeveelheid licht binnen veel minder, en dan is het nog eens winter dus minder uren licht ook... dus probeer toch zoveel mogelijk licht te voorzien. Soms gaat het niet anders natuurlijk (mijn garage is ook te klein... :fluiten: ) maar ik probeer het toch te beperken, en planten zo snel als mogelijk weer buiten te plaatsen. De dagen dat het niet vriest gaan er enkele potten naar buiten 's morgens en weer binnen 's nachts.

maartenkerstens schreef:En hoe zit het met de stelling dat palmen onder de 20 graden niet meer groeien?

Die geldt zeker niet voor alle palmen. In de winter vallen ze stil maar een Trachycarpus bvb zal veel langer blijven doorgroeien dan een tropische palm omdat die een voorkeur heeft voor 'koelere' temperaturen, hij krijgt het zelfs lastig wanneer het heet wordt buiten. Bij het kiemen overigens ook: Trachycarpus kiemt gewoon niet als het te warm wordt, zo'n 20 graden is perfect, terwijl veel andere palmen minstens 30° wensen.
Je moet eens de topis van Dejaegere bekijken, hij houdt de groei van een Jubea in volle grond bij en die vertoonde nog groei tot vlak voor de vorst!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: overwinteren zaailingen

Berichtdoor Norbert op 11 feb 2020 23:20

Ik laat deze derde-jaars plantjes, dus het zijn net geen zaailingen meer, buiten staan in de tuin. Als het nog kouder gaat worden dan minus 5 graden Celsius verzet ik ze beschut in mijn onverwarmde garage. Ik denk dat ze het dan wel zullen redden....
Bijlagen
7FD3054F-875A-436F-9FB4-0B6B29A4AAEB.jpeg
7FD3054F-875A-436F-9FB4-0B6B29A4AAEB.jpeg (232.13 KiB) 2293 keer bekeken
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron