Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor draco op 19 nov 2018 01:56

Het is wat je het beste bevalt. Ik houd Chamaerops als kuipplant en dat levert met een overvloed aan zijscheuten vaak een chaotisch beeld op. Pas op zeer lange termijn ontwikkelt zich het karakteristieke beeld van deze clusterpalm zoals je ze in parken en tuinen in Zuid Europa kunt aantreffen. Ik heb nu 1 plant met bijna 1 meter stam opgekweekt vanaf een pril stadium. Aan de stambasis heb ik 2 zijscheuten laten zitten.
Bijlagen
la palma 94 -97 (1).jpg
la palma 94 -97 (1).jpg (71.55 KiB) 2023 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor erna op 19 nov 2018 14:52

Hallo,

In volle grond groeien deze toch beduidend sneller dan in pot. Deze op de foto staat sinds 2004 in de volle grond, als klein plantje gezet. Nu met een hoofdstam, en reeds grote zijstammen.

groetjes, Erna
Bijlagen
8378 stam chaemaerops humilis.jpg
8378 stam chaemaerops humilis.jpg (112.79 KiB) 2002 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor draco op 20 nov 2018 01:29

Dat neem ik graag van je aan Erna, in de kuip kweken heeft uiteraard beperkingen omdat de planten niet onbeperkt kunnen groeien en ad lib. voedingsstoffen opnemen. Desalniettemin kunnen het op den duur toch flinke knapen worden en is Chamaerops een van de weinige palmsoorten die door het bescheiden formaat langdurig als kuipplant kan worden gehouden.
Bijlagen
DSC_0008.jpg
DSC_0008.jpg (180.06 KiB) 1971 keer bekeken
DSC_0016.jpg
DSC_0016.jpg (189.38 KiB) 1971 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dennis_S op 20 nov 2018 08:35

Dit zijn inderdaad erg mooie exemplaren, heel mooi! Helaas voor mij heb ik juist geen ruimte voor een plant in pot omdat deze toch een bepaald moment ivm vorst naar binnen moet. En ik heb maar weinig 'binnen helaas, dus heel veel planten zijn bij mij juist daarom de volle grond in gegaan, omdat ik daar meer ruimte heb. De hardere groei neem ik op de koop toe. En is voor Chamaerops geen probleem. Bij mij groeit ie 5 cm per jaar, terwijl Trachycarpus hier eerder 30 cm per jaar haalt. En dat is leuk voor de korte termijn, maar nu mijn Trachycarpus zo groot is dat je er onder door kunt lopen, mag de groei van mij nu wel stoppen. Van Chamaerops weet je, die zal over tien jaar nog steeds een bescheiden formaat hebben. Hoewel bescheiden ook weer relatief is.....
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten