Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Remy op 14 dec 2012 10:52

Ok duidelijk! :thumb_up: Hij staat nog geen half jaar in de volle grond dus ik dacht dat hij nog niet voldoende wortel zou hebben.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 dec 2012 14:06

De grond is misschien wel goed droog door onder het afdak te staan maar door en door droog krijg je het nooit hoor. Hij kan gerust aan het vocht in de volle grond dat hij nodig heeft maar palmen verbruiken nu echt maar een minim aan water. In de volle grond moet je alleen maar bijwateren in het groeiseizoen Remy ;) Palmen kunnen trouwens goed tegen te droog staan of lange tijd zonder water, dus geen zorgen. We doen er allemaal alles aan om alles zo droog mogelijk te krijgen en zoveel mogelijk vocht te mijden en jij wil gaan bijwateren... :D Maar ik bergijp wel waarom je het dacht hoor.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dalmatee op 15 dec 2012 12:01

Kzit hier in Hoofddorp ook in de zware klein en de humilis staat aan de zijkant van de winter overkapping waar hij dus niet altijd sneeuw en regen vrij van is. Moet zeggen dat hij het al een paar jaar als een van de beste doet met alleen een lichtslang op de grond op de koudste nachten. Ze kunne dus echt wel wat hebben mits je een goed exemplaar hebt.

Fotootje van de humilis eind februari 2012, na de twee weken horror.
Afbeelding

Augustus 2012 sorry beetje slechte foto ivm de zon

Afbeelding Afbeelding

Groetjes.
Dalmatee
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 11 dec 2012 18:51
5 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Remy op 15 dec 2012 14:25

Zier er goed uit! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Hitch op 15 dec 2012 14:33

Ik heb nu 2 grote exemplaren gehad met telkens een stam (dikke) tussen de 50 en de 80 cm. Mooie grote jongens. De eerste die ik aanplantte kreeg in zijn eerste winter -12°C en lachte zich hier een weg doorheen zonder de minste schade. De winter daarop kreeg hij tot -20° te verduren maar vooral de 3 weken met ijsdagen tot -15° waren naar mijn gevoel de dooddoener. Hoewel, de hoofdstam was erg zwaar beschadigt met zeer diepe speerrot maar ik kon hem wel redden. Hij kreeg onderaan nieuwe scheuten en ook de ingezaagde hoofdstam kwam terug tot leven. De strenge winter daarop doodde de moederstam (normaal want de hergroei uit een ingezaagde stam is steeds erg kwetsbaar en zwak de eerste paar jaren) maar de zijscheuten bleven behouden. Ik houd daar echter niet van en vind ze op een mooie enkele hoofdstam veel mooier en heb hem naar een ander plaatsje in de tuin verbannen. Op de originele plaats een ander en nog groter exemplaar gezet en deze kreeg dan meteen de volgende zware winter te verduren met -22°C hier gemeten met opnieuw een lange periode met ijsdagen. Hij werd hierdoor onmiddelijk met de grond gelijkgemaakt door rot en was helemaal niet meer te redden, helemaal dood. Mijn conclusie is dus dat een goed aangeslagen Chamaerops humilis tegen een flinke stoot kan maar dat hij best op zijn minst van een afdak word voorzien en ook best word bijverwarmd vanaf pakweg -12°C hoewel dit zeker niet hoeft zolang de dagt° maar vorstvrij zijn.

P.s. Om een palm van die grootte die een heel seizoen zijn wortels heeft kunnen plaatsen uit de grond te krijgen is allesbehalve een werkje om naar uit te kijken.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Nosferatu op 15 dec 2012 16:03

Ik heb één groot exemplaar gehad in pot, maar na de vorige winter toch morsdood...Had hem laten overwinteren in tuinhuis, met bescherming rond. In maart zag hij er uit als voordien, maar langzamerhand begonnen alle bladeren bruin te worden en tegen april was hij volledig stuk!
Nosferatu
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 maart 2011 22:03
Woonplaats: Lede
15 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Orlandi16 op 15 dec 2012 17:12

Ik heb twee exemplaren in volle grond sinds lente 2011 en hun eerste winter heb ik ze enkel beschermd met een laagje stro aan de voet maar geen afdak.
Met 15 dagen onder nul en een prik van -17 werden ze tot op de grond verbrand en de kern was rot. Ik dacht ze naar de palmkerkhof te brengen maar bij de eerste mooie en warme dagen schieten ze allebei vanzelf weer in gang.
Dit is een foto van vanmorgen:
Ik bescherm ze nu eigenlijk met een dikke plastic rond de voet en daarover stro. Geen afdak en het resultaat is exact hetzelfde.
Als je het mij vraagt moet je tot -12 inderdaad de chamaerops humlis niet eens beschermen.
Strenge kerels et mits de juiste techniek even wintervast als de trachycarpus.
Bijlagen
14.12.2012 II.jpg
14.12.2012 II.jpg (135.15 KiB) 3586 keer bekeken
Butia or not Butia
Avatar gebruiker
Orlandi16
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 15 jan 2012 18:34
14 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor lucky op 16 dec 2012 11:30

hallo Remy :thumb_up:
Uit mijn ervaring (niet dat die zo groot is)zou ik geen water geven.
de mijne staan al van oktober onder een afdak,
met de nodige bescherming hebben ze al altijd de winter doorstaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier enkele foto's met de winterbescherming.
als het -4C gaan de hokjes volledig dicht en -8C wordt er extra warmte bijgestoken door middel van een lichtkabel
Afbeelding
Afbeelding
lucky
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 20 feb 2011 17:39
Woonplaats: Ieper West-Vlaanderen
7 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Remy op 16 dec 2012 12:43

Bedankt voor de reacties en foto's van mooie exemplaren. Het is duidelijk wat ik vooral niet moet doen ;)
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 19 dec 2012 08:48

@Luc, zijn dat allemaal foto's van 2012 ? Jou grote Chamaerops (van FC-plants) daar had ik dan toch eigenlijk al meer groei van verwacht ondertussen ?! :? Herken je de mijne nog van toen, hieronder te zien links naast de Brahea in het hok... (klikbaar)

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten