Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor kiwi op 07 feb 2011 10:32

Hallo,
ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met chamaerops humilis in de volle grond en dan met name in het oosten van het land! Ik heb hier nog andere varieteiten in pot maar wil de humilis de grond in plaatsen. Ik lees her en der verschillende verhalen en vraag me nog steeds af of het eigenlijk toch niet een pot plant is?! Wie heeft zijn chamaerops al een paar winters succes vol de winter door gekregen en op welke manier...bv gebruik van alleen een afdakje en lichtslang etc.
Ik heb plaats om hem het meest zonnige plaatsje van de tuin te geven.

Groeten Quirijn
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Arco op 07 feb 2011 10:44

Ik heb er zelf afgelopen jaar een gekocht, maar aangezien dit al laat in het seizoen was heb ik hem nog niet in de volle grond staan. Deze palm heeft de winter doorgebracht in mijn schuur zonder veel licht of water en dit gaat voorzover prima.

Komende maand gaat hij met de nieuwe inrichting van mijn tuin wel de volle grond in, ik heb het idee dat wanneer hij goed geworteld is en in de winter beschermd wordt tegen water en wind, het wel moet lukken.
Arco
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 31 jan 2011 21:29
0 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Stefanvds op 07 feb 2011 12:01

Ik heb hier een vrij grote en kleine in de volle grond.
Ze staan wel op een plaats waar ze het meeste zon krijgen.
In de winter besherm ik ze met een stelling van bubbles plastic en lichtslang.
Wel regelmatig verluchten als het weer het toelaat
En zo komen ze de winter goed door.
Bijlagen
06.jpg
06.jpg (173.84 KiB) 7667 keer bekeken
Winter1.jpg
Winter1.jpg (122.41 KiB) 7665 keer bekeken
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor kiwi op 07 feb 2011 13:08

Hoi Stefan,
bij welke temperatuur gaat die lichtslang aan en heb je die enkel op de grond liggen?
Avatar gebruiker
kiwi
 
Berichten: 628
Geregistreerd: 08 nov 2009 13:48
Woonplaats: Arcen
33 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor maartenkerstens op 07 feb 2011 13:38

Hoi, heb 3 jaar geleden voor de grap een klein exemplaar bij een bouwmarkt meegenomen en hem direkt in de zomer in de tuin geplant. Hij was toen ongeveer 20 cm hoog. Ik woon in het zuid oosten van het land en hij heeft vorige en deze winter goed doorstaan. Heb alleen een speciekuip omgekeerd er over heen gezet en dat was alles. Een ander exemplaar van ongeveer 40 cm hoog heb ik in een pot overwinterd buiten onder een afdak. Rond de pot wat stro aangebracht en wat isolatiemateriaal bij strenge vorst. Deze is ook probleemloos de winter doorgekomen terwijl een washingtonia robusta en 2 phoenixen canariensissen toch wel wat schade hebben opgelopen. Dus de chamaerops humilis kan wel wat vorst verdragen, groeten Maarten uit Beers.
Exotische planten kweken, altijd lastig.
Avatar gebruiker
maartenkerstens
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 18 dec 2010 10:31
Woonplaats: beers
1 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Stefanvds op 07 feb 2011 14:09

Quirijn

De lichtslang ligt inderdaad op de grond, normaal kan de Humilis tot -10 (geen lange periodes) aan maar bij mij gaat de lichtslang aan bij -4
Ik sluit ook de stelling vanaf 0 graden.
Ik heb hier heel goede ervaringen mee.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor lapalmeraie op 07 feb 2011 15:36

Dat ze veel kunnen hebben beaam ik.
Dit is een foto van januari 2009. Die winter daalde het kwik bij ons tot -18°C.

Chamaerops humilis 01 winterbescherming.JPG
Chamaerops humilis 01 winterbescherming.JPG (45.38 KiB) 7632 keer bekeken


Inmiddels staat hij in de nieuwe tuin in de volle grond en krijgt hij enkel een vliesdoek bij vorst/sneeuw.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14406
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor palmguy op 07 feb 2011 21:32

Hallo allen,

Mijn Chamaerops Humulis staat op het terras in een grote pot. Ik dacht in de volle grond is te gewaagd, als ik em in een pot zet kan ik er nog mee weg.

Maar pot en palm tesamen zijn zo'n gevaarte dat men met tweeën moet zijn om er beweging in te krijgen, zodus is ie gewoon blijven staan.

Toen de winterstanden eraan kwamen in december heb ik de pot omwikkeld met noppenfolie. De plant zelf heb ik wat afgekt met stro, vooral ook ter plaatse van de speer. Over de speer heb ik ook een 5l water"vat" aangebracht. De plant zelf heb ik omwikkeld met vliesdoek en jutte en tot slot een (te kleine) speciaal hoes van ACD erover. Op momenten dat de temperatuur boven het vriespunt kwam heb ik niet nagelaten om het geheel te verluchten. Lucht kwam er sowieso altijd wel aan. Geen lichtslang nietske verwarming. Wel beschut tegen harde noordoostenwind

De plant heeft het alleszins overleefd, ik heb de indruk at de weerstand van -15°C droge koude niet overdreven is.

Prille lentegroeten

Guy
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 jun 2010 13:50
Woonplaats: Moerzeke Hamme OVL
29 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dejagere op 07 feb 2011 22:17

Mijn ex van 80 cm bij aanplant minstens 5 j geleden heeft vorig jaar niet overleefd,zonder bescherming,terwijl het hier maar een 7 tal gr vroor in west vl;was goed ingeworteld .
Misschien zwak ex,wie zal het zeggen,groeide wel goed en stond op zandgrond.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor amourath op 07 feb 2011 22:22

Dejagere schreef:Misschien zwak ex,wie zal het zeggen,groeide wel goed en stond op zandgrond.


Het moet bijna zoiets zijn, want ik heb enkel een kleintje en die staat al 3 jaar in volle grond, zonder enige schade. Hij krijgt minimale bescherming, wat vliesdoek als het echt heel koud wordt (vanaf -5°C).
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron