Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor keesvl op 19 dec 2012 13:18

Bij mij is de temperatuur geen probleem maar ik kreeg wel steeds speerrot, Dus ik ben hiermee gestopt

groet

Kees
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor lucky op 19 dec 2012 16:23

Hallo Dimi
Lang geleden dat we nog eens contakt hebben gehad. :thumb_up:
Nee zijn nog foto's van verleden jaar, is nu wel gegroeid.
Als hij uit de winterbescherming komt zal dan nog eens foto's posten. :fluiten:
lucky
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 20 feb 2011 17:39
Woonplaats: Ieper West-Vlaanderen
7 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Alain op 20 dec 2012 07:41

ik had vorige winter 7 Chamaerops Humulisen die beschermd die in de strenge winter toch zijn stuk gegaan :cry:
Alain
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 16 sep 2010 13:20
Woonplaats: Aalst
21 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dennis_S op 20 dec 2012 08:37

Bij mij gaat het al jaren goed en de plant die ik heb wordt steeds groter. Alleen in februari ben ik verrast en is bladschade ontstaan na -11 omdat ik de eerste nacht van de vorstperiodeeen verkeerde inschatting heb gemaakt. Verder heb ik nog nooit speerrot gezien bij deze meerstammige plant.

In mijn ervaring zijn dire zaken van belang voor Chamaerops:
Droog houden met afdak, maar niet opsluiten in een klein hok
Beschermen met warmte als het kouder wordt dan -7 en er voor zorgen dat de plant nooit langer dan 24 uur onder 0 komt. Dus met ijsdagen tussendoor verwarmen.
WOrtels en onderkant van de stam absoluut vorstvrij houden met blad, houtsnippers oid.

Alle Chamaeropsen waarmee ik op andere manier ben omgegaan: geen bescherming, alleen beschermen bij vorst, maar geen warmte, ijsdagen gewoon laten gebeuren: het heeft allemaal geresulteerd in dode, bladerloze of speerloze palmen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor junglegarden op 20 dec 2012 11:32

Dennis_S schreef:Bij mij gaat het al jaren goed en de plant die ik heb wordt steeds groter. Alleen in februari ben ik verrast en is bladschade ontstaan na -11 omdat ik de eerste nacht van de vorstperiodeeen verkeerde inschatting heb gemaakt. Verder heb ik nog nooit speerrot gezien bij deze meerstammige plant.

In mijn ervaring zijn dire zaken van belang voor Chamaerops:
Droog houden met afdak, maar niet opsluiten in een klein hok
Beschermen met warmte als het kouder wordt dan -7 en er voor zorgen dat de plant nooit langer dan 24 uur onder 0 komt. Dus met ijsdagen tussendoor verwarmen.
WOrtels en onderkant van de stam absoluut vorstvrij houden met blad, houtsnippers oid.

Alle Chamaeropsen waarmee ik op andere manier ben omgegaan: geen bescherming, alleen beschermen bij vorst, maar geen warmte, ijsdagen gewoon laten gebeuren: het heeft allemaal geresulteerd in dode, bladerloze of speerloze palmen.


Ben ik het helemaal mee eens, de chamaerops op de volkstuin die wel goed ingepakt was maar wegens gebrek aan stroom daar geen bijverwarming had heeft bijna al z'n bladeren verloren maar liep wel weer uit terwijl de chamaerops in de achteruin met een kleine lichtslang en één laag noppenfolie schadeloos de kou doorkwam.

Vorig jaar was ik in Burgers dierenpark en zag ook daar chamaeropsen die blijkbaar onbeschermd waren geweest ontbladerd door de winter maar wel weer uitgelopen, zo sterk zijn ze dus wel weer.
Avatar gebruiker
junglegarden
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 17 sep 2012 17:18
Woonplaats: Gemeente Katwijk
11 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Nody op 23 dec 2012 09:43

Ik woon in het oosten van NL en heb dit najaar voor het eerst een Chamaerops in de volle grond geplant. Het is een jong palmpje met nog ongedeeld blad, staat beschut, maar is tot nu toe onbeschermd geweest. Het is hier al een keer -11 geweest en heeft nog geen enkele bladschade. Hij was wel voor een groot deel bedekt met sneeuw, maar de grootste bladeren niet.
Avatar gebruiker
Nody
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 14 nov 2011 00:12
Woonplaats: Arnhem
23 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dennis_S op 18 nov 2018 13:40

Dennis_S schreef:Bij mij gaat het al jaren goed en de plant die ik heb wordt steeds groter. Alleen in februari ben ik verrast en is bladschade ontstaan na -11 omdat ik de eerste nacht van de vorstperiodeeen verkeerde inschatting heb gemaakt. Verder heb ik nog nooit speerrot gezien bij deze meerstammige plant.

In mijn ervaring zijn dire zaken van belang voor Chamaerops:
Droog houden met afdak, maar niet opsluiten in een klein hok
Beschermen met warmte als het kouder wordt dan -7 en er voor zorgen dat de plant nooit langer dan 24 uur onder 0 komt. Dus met ijsdagen tussendoor verwarmen.
WOrtels en onderkant van de stam absoluut vorstvrij houden met blad, houtsnippers oid.

Alle Chamaeropsen waarmee ik op andere manier ben omgegaan: geen bescherming, alleen beschermen bij vorst, maar geen warmte, ijsdagen gewoon laten gebeuren: het heeft allemaal geresulteerd in dode, bladerloze of speerloze palmen.


Kom dit oude topic tegen. Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder en ik kan nog steeds zeggen dat ik sinds het bericht geen enkele schade heb gehad. mijn methode zet ik dus gewoon voort met de bouw gisteren van het hok voor mijn exemplaar. Weer iets hoger moeten maken (de plant is inmiddels 1,5 m hoog) en het wordt inmiddels lastig met de zijscheuten, die inmiddels stammen zijn geworden, om alles tot een formaat samen te binden wat past in het hok. Volgend jaar nog maar weer eens nadenken hoe ik dit moet gaan oplossen, want meer ruimte is nodig. Gelukkig gaat deze soort niet heel hard de hoogte in, ik denk iets van 5 cm per jaar. De groei is heel goed geweest afgelopen jaar waarbij me duidelijk is geworden dat deze palm ook best veel behoefte heeft aan vocht.
Chamaerops 2018.jpg
Chamaerops 2018.jpg (86.72 KiB) 3131 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor draco op 18 nov 2018 16:47

De zijscheuten kun je selectief afknippen of -zagen (in het voorjaar). Ik doe dat zo al jaren en het komt waarschijnlijk de ontwikkeling van de hoofdstam ten goede. In de natuur krijgen op den duur ook een of twee stammen de overhand, als geiten de palm niet kort houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Robert1969 op 18 nov 2018 19:58

Ik woon in Deventer, heb een vulcano en humilis vorig jaar voorjaar geplant en niet beschermd afgelopen winter.
Beiden zeer veel vorstschade. de humilis is prima hersteld, de vulcano redelijk hersteld maar minder goed dan de humilis.
Dit jaar dus alleen noppenfolie en dan maar zien wat het wordt. Ze staan op mijn volkstuin dus lichtslang is geen optie. Wanneer ze droog blijven komen ze volgens mij de winter wel door
Robert1969
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 22 aug 2014 08:53
Woonplaats: Deventer (Overijssel)
4 bedankjes

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor Dennis_S op 18 nov 2018 21:31

draco schreef:De zijscheuten kun je selectief afknippen of -zagen (in het voorjaar). Ik doe dat zo al jaren en het komt waarschijnlijk de ontwikkeling van de hoofdstam ten goede. In de natuur krijgen op den duur ook een of twee stammen de overhand, als geiten de palm niet kort houden.


Dat zou echt zonde zijn! De zijscheuten zijn elk al stammetjes van 25 cm lengte. De hoofdstam is circa 60 cm, maar ik vind het geheel zo aantrekkelijk. Het lijkt het meest op de natuurlijke vorm zo, lekker bossig!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten