Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 20 apr 2011 22:11

Steeds dezelfde palm, de eerste van oktober 2011 daar net verhuist, dan maart 2011 inmiddels flink gesnoeit en een foto van 20 april.
Wij vinden dat de palm er ineens zo troosteloos uitziet, hij krijgt nu wel steeds water want het lijkt dat ie uitdroogt.
Bijlagen
_DSC2469klein.jpg
Oktober 2010, een maand geleden verhuist
_DSC2469klein.jpg (281.18 KiB) 3599 keer bekeken
mooie volle trachycarpus maart 2011 klein.jpg
maart 2011
mooie volle trachycarpus maart 2011 klein.jpg (228.22 KiB) 3599 keer bekeken
20 april trachy met vijver.jpg
20 april trachy met vijver.jpg (186.59 KiB) 3599 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor orinoco op 20 apr 2011 22:42

Zo zullen er wel een groot aantal uitzien op het ogenblik...Je had jouw palm natuurlijk ook vrij laat in het jaar verplant en de winter is zeer vroeg ingevallen. Vooral grote palmen hebben geruime tijd nodig om weer te "settelen",en dit kan wel 2-3 jaar in beslag nemen. Mijn grote Trachycarpus heeft nu zijn derde winter gehad en de onderste 50% van de bladeren zagen er ook zo uit.Mijn ervaring is dat het beter is er nog wat blad uit te knippen. Vooral de ondersten,die zo afhangen,zijn toch ten dode opgeschreven denk ik.
Bij mijn palm heb ik deze bladeren ook weg gesnoeid afgelopen week. Voordeel is dat alle water en voedingsstoffen die worden opgenomen naar de bovenste bladeren gaan en zo nieuwe groei gestimuleerd wordt.Verder ruim water geven en vooral NIET bemesten!
En voor de rest duimen,want een garantie dat 'ie het gaat redden heb je niet... :?

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 20 apr 2011 22:46

He Ben, niet bemesten??? waarom niet? en water geven doen we nu wel regelmatig en duimen en hopen ook....Zou zonde zijn als ze het niet redden, maar de andere 3 hebben een veel kleinere kruin, we zullen nog wat verlept blad gaan snoeien, want die onderste gaan het zeker niet redden nee, helaas pindakaas
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor orinoco op 20 apr 2011 22:58

Bemesten heeft het zelfde effect als bijvoorbeeld een laag voedselrijke grond aanbrengen op een onvruchtbare laag.In deze vruchtbare laag zullen de planten nooit dieper wortelen daar ze alles vinden wat betreft voedingsstoffen in dat beperkte volume.Door de planten een beetje "arm" te houden dwing je de wortels op zoek te gaan en zodoende stimuleer je hun groei.Zodra er tekenen zijn dat de palm zijn groei hervat,kun je overwegen wat mest toe te voegen ,maar hou altijd voor ogen dat overdaad schaadt,zeker bij palmen en gebruik dan niet meer als bloed- en beendermeel of wat gedroogde koemest.

Succes,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 20 apr 2011 23:17

Ja dat klinkt logisch eigenlijk en ik heb nooit meer gegeven dan gedroogd koemest.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Dim op 22 apr 2011 12:24

Dat is pas liefde voor de palm als je niet bij je palmen kan blijven, laat ze dan gewoon meekomen :thumb_up:

Dim
Avatar gebruiker
Dim
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 08 apr 2011 10:11
Woonplaats: Voormezele(Ieper)
8 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 23 apr 2011 10:29

Jep Dim dat is helemaal waar! Als ze achter waren gebleven had dat met pijn in mijn hart gebeurt!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 13 mei 2011 09:43

Snif snik, gisteren bij 1 van de grote trachy's speerrot ontdekt, we waren er al bang voor, zijn speer was aan t verdorren en we hadden streepjes gezet om te zien of er groei in zit. Bij de kleinste van een meter of 3 zit groei in, joepie, de andere 2 zien we nog geen groei, maar 1 heeft dus speerrot, ik denk dat het einde oefening is, heb nog nooit een palm gered die speerrot had, en dit jaar heb ik ook pas voor het eerst met speerrot te maken gehad
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor ick op 13 mei 2011 09:52

Da's balen! Ik heb er geen (positieve) ervaring mee, bij mij verhuizen dit soort exemplaren meestal naar de gft-kliko, afgelopen jaar nog een Sabal minor en een kleine Jubaea chilensis verloren door speerrot.
Maar van wat ik zo om me heen hoor/lees, begrijp ik dat het toch minder dramatisch kan uitpakken dan het nu lijkt. Vooral als het om een Trachycarpus gaat met een dergelijke (flinke) afmeting.
Ik hoop dat iemand hier je goede tips kan geven!

groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 13 mei 2011 10:00

in de gft kliko past niet in hoor, haha. Maar we geven hem nog een kans, ik ga nu naar canna banana misschien dat ze daar een goede tip of speerrotspul hebben, hier in nederland in elk geval niet.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten