Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 14 jan 2021 12:15

Je moet de kluit vooral diep uitgraven. Ze wortelen enorm diep.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 14 jan 2021 13:17

Palmen hebben een meervoudig wortelstelsel. De zgn. adventiefwortels zijn gelijkwaardig en ontspruiten allemaal vanuit de stambasis. Hoe diep deze individueel groeien hangt af van de grondsoort. In zware kleigrond zullen ze minder diep gaan dan in losse aarde. Het heeft geen zin om te proberen de diepgaande wortels geheel uit te graven. Je kunt ze afsteken omdat de palm na het herplanten nieuwe wortels zal aanmaken. Een kluit met een omvang van 60 à 70 cm moet groot genoeg zijn. Daar zul je al een hele kluif aan hebben. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Jiri.blom op 16 jan 2021 02:02

Bij ons kleigrond, echter wil ik er 1 verplaatsen en in soort pot in grond zetten. Al vind ik ze vaak in pot niet zo mooi en vol als in de volle grond. Maar eenmaal groot in volle grond is het een enorme klus.

De boom die ik wil verplaatsen is nog niet zo groot. Circa 1m.

Ik wil hem in voortuin vlak langs de stoep zetten.
Op deze plek is er van smorgens tot tenmiste 1600uur volle zon. Dit zal de groeisnelheid ook wel bevorderen denk ik zo.

Ben benieuwd.

Groetjes.
Jiri.blom
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 jan 2021 19:25
0 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 16 jan 2021 11:13

Een palm van 1 meter is vrij makkelijk uit te graven. Let er wel dat ze in ern pot minder winterhard zijn en niet groot worden. Succes met de klus. Hoe meer wortel je mee krijgt hoe beter uiteraard.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 16 jan 2021 13:13

Trachycarpus als kuipplant groeit minder snel dan in de volle grond. Toch is het goed te doen. De afgebeelde wagnerianus met stam 140 cm staat al ruim 8 jaar in dezelfde kuip en is sindsdien 50 cm in hoogte gegroeid mede door een uitgekiende bemesting. Trachycarpus behoeft niet per se op de meest zonnige plek te staan. Deze palm groeit zelfs nog in diepe schaduw. De beoogde zonnige standplaats is wel ideaal voor een Chamaerops bijvoorbeeld.
Bijlagen
DSCN9110.jpeg
DSCN9110.jpeg (312.48 KiB) 3067 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 16 jan 2021 13:21

Zijn de wortels niet door de gaten van de kuip de grond in gegroeit?
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 16 jan 2021 16:16

De grotere plantenkuipen hebben geen gaten in de bodem Corinne maar opzij aan de onderkant. Bovendien staat de 70 liter kuip op de bestrating. In de tuin geplaatst, zet ik er zonodig een grote tegel onder. Trachycarpus wortelt bovendien minder weelderig als bijvoorbeeld Chamaerops of Phoenix canariensis die zich in de kuip omhoog kunnen werken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Jiri.blom op 16 jan 2021 19:14

draco schreef:Trachycarpus als kuipplant groeit minder snel dan in de volle grond. Toch is het goed te doen. De afgebeelde wagnerianus met stam 140 cm staat al ruim 8 jaar in dezelfde kuip en is sindsdien 50 cm in hoogte gegroeid mede door een uitgekiende bemesting. Trachycarpus behoeft niet per se op de meest zonnige plek te staan. Deze palm groeit zelfs nog in diepe schaduw. De beoogde zonnige standplaats is wel ideaal voor een Chamaerops bijvoorbeeld.



Wat mooi, ik wil de plant in pot
In de grond doen, dus dan denk ik minder problemen met de vorst. Dat denk ik tenmiste.
Palmen zijn mooi maar het worden er veel.

5 musas, waarvan 2 soorten.
3 chineese waaier
2 Europese dwergpalm
2 Groene en rode lange bladeren op stam, geloof uit australie(naam even kwijt)
Diverse Cana, deels uit zaad uit zaad dozen opgekweekt.

Daabij kiwi planten, etc.

Erg leuk allemaal.
Jiri.blom
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 07 jan 2021 19:25
0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten