Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Axel Amsterdam op 16 okt 2011 09:58

Cpo,

de afgezaagde trachy is echt dood hoor. Ik houd het voor onmogelijk dat hij nog gaat groeien nu hij in oktober nog niet bewogen heeft. Hier in amsterdam zijn trachies al vele jaren winterhard en ik verwacht dat dit in Maarssen ook bijna zo zal zijn. Dit geldt echter niet voor recent getransplanteerde palmen, die zijn gewoon de eerste jaar zwakker. Ik ken hier grote trachies die vorig jaar zijn geplant. Een daarvan is dood gegaan afgelopen winter, de ander heeft het wel gered. In de achtertuin en aan de overkant van dezelfde straat staan oudere trachies die niet eens een bruin blad hebben opgelopen in dezelfde winter.

In de afgelopen weken heb ik berichten gelezen van jubaea's en butia's die opnieuw zijn uitgelopen na zware schade afgelopen winter, ik denk dus dat jouw palm dood is als hij nu nog niet groeit.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 16 okt 2011 10:24

Hoi,

Wij geloven ook niet meer dat ie gaat groeien, aangezien hij onder het groeipunt is afgezaagt, maar dood?? nee dat is ie niet of nog niet, zijn enige blad is nog steeds groen en hij heeft heel veel nieuwe wortels aangemaak. Maar goed dood of niet, we laten hem staat er groeit nu een clematis armandii tegenaan, en de vlaamse gaai stopt zijn stam helemaal vol met hazelnoten, dus hij heeft nog een mooi funtie, lol
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Alain op 16 okt 2011 14:16

hey
ik had een kleine trachy ,2 jaar geleden kon ik na de winter de speer er uit trekken en de rest van de bladeren waren ook allemaal kapot van de koude ,een klein stuk van de palm bleef groen daarom liet ik hem maar in de grond zitten ,hij stond toch niet in de weg.
dit jaar (dus na 2 jaar) heeft hij voor het eerst 3 nieuwe bladeren aangemaakt en hij staat er perfect bij , dus ik zou de hoop niet te vlug opgeven om terug een mooie palm te krijgen ;)

greets alain
Alain
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 16 sep 2010 13:20
Woonplaats: Aalst
21 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 okt 2011 15:54

Knappe overlever dan Alain :thumb_up: Heb je die dan ook tijdens de winters gewoon aan zijn lot overgelaten ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 17 okt 2011 08:45

Wouw alain dat is gaaf, ik heb altijd stille hoop dat ie nog gaat groeien, maar ach zo niet is het een mooie harige paal voor de clematis en een voorraadkast voor de vlaamse gaaien, haha :D
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Alain op 17 okt 2011 18:28

Waterboyke schreef:Knappe overlever dan Alain :thumb_up: Heb je die dan ook tijdens de winters gewoon aan zijn lot overgelaten ?

tja ik heb er niet veel aandacht meer aan geschonken ,aangezien ik dacht dat hij toch de pijp aan maarten had gegeven :tong:
Alain
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 16 sep 2010 13:20
Woonplaats: Aalst
21 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor Alain op 17 okt 2011 18:46

1299948396NDSC00500.JPG
deze foto was na de winter ,dat zag er niet zo goed uit he !
1299948396NDSC00500.JPG (130.56 KiB) 3829 keer bekeken

1317582265Ninfo_tuin_011.JPG
hopelijk gaat het deze winter beter
1317582265Ninfo_tuin_011.JPG (97.59 KiB) 3829 keer bekeken

cpo schreef:Wouw alain dat is gaaf, ik heb altijd stille hoop dat ie nog gaat groeien, maar ach zo niet is het een mooie harige paal voor de clematis en een voorraadkast voor de vlaamse gaaien, haha :D

de hoop zeker niet opgeven ,ik had deze winter 2 brahea's buiten laten overwinteren ,en ook alle twee de speer kunnen uittrekken en ook alle bladeren stuk ,ik heb bij alle twee een stuk stam afgezaagd omdat er ook niet veel leven meer inzat ,en ze hebben alle 2 toch een blad of 3 4 aangemaakt (zie foto )
Alain
 
Berichten: 425
Geregistreerd: 16 sep 2010 13:20
Woonplaats: Aalst
21 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 18 okt 2011 09:27

Wij geven nooit de hoop op, aangezien hier ook 2 kleine net aangeplante chamaeropsen in september pas weer teken van leven gaven en 1 groter exemplaar van 10 jaar oud, zijn hoofdstam net zo'n groot gat als de foto hierboven, geeft ook weer teken van leven, dus de wonderen zijn de wereld niet uit! Daarbij heeft onze grote trachy met 1 blad heel veel wortels aangemaakt, die zien er goed uit dus je weet maar nooit, oke het zou echt een wonder zijn als er iets gaat gebeuren, maar we zien wel, hij staat niet in de weg.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor cpo op 16 mei 2012 15:20

Even een update. De grote gezaagde trachy heeft nu ook zijn enige blad laten hangen en is met afgelopen winter volledig bruin geworden, dus dat laatste blad hebben we nu ook gesnoeit. Van de 4 grote trachy's heeft de kleinste (toch nog dik 4 meter stam) speerrot! Balen! Alle losse speren eruit gehaald, de laatste bladeren gensnoeit en nu staat ie met een pot op zijn kop. Zo hebben we nu 2 grote krabpalen in de tuin staan. De dikke trachy gaat goed, is aan de groei en vandaag gezien dat ie gaat bloeien!

De andere grote heeft het heel heel zwaar gehad afgelopen winter, zijn kleine kruin ziet er niet mooi uit, maar het is een volhouder! hij staat vol in de wind, ik schat zijn stam bijna 6 meter en hij is weer aan de groei!

Op de foto zie je op de achtergrond nog een trachy waar we afgelopen week speerrot bij hebben ontdekt. :(
Bijlagen
09-05 trachycarpus fortunei.jpg
de langste en slankste trachy die we hebben met een kleine kruin, gelukkig weer volop aan de groei!
09-05 trachycarpus fortunei.jpg (186.93 KiB) 3731 keer bekeken
09-05 sylhouette 2.jpg
09-05 sylhouette 2.jpg (100.63 KiB) 3731 keer bekeken
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Spectaculaire verhuizing van trachycarpus fortunei

Berichtdoor p e t e r op 16 mei 2012 23:31

De silhouet foto is heel mooi. Ik duim dat ze erdoor komen. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron