Cocos Nucifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Cocos Nucifera

Berichtdoor Nosferatu op 02 apr 2011 08:01

Hey,

Heeft er iemand van jullie ervaring met de Cocos nucifera in pot of in een serre?

Grtz,
Nosferatu
 
Berichten: 498
Geregistreerd: 18 maart 2011 22:03
Woonplaats: Lede
15 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor erna op 02 apr 2011 08:21

Hallo,

Het is een leuke plant, maar helaas niet geschikt om lang te leven. Ikzelf beschouw hem eerder als een 'eenjarige', want ze geraken zelden de winter door. Al dacht ik dat er op dit forum iemand was die hem enkele jaren heeft overgehouden.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor Klaas-Jan op 03 apr 2011 00:22

Deze palm, eerder een zaailing, wordt vaak verkocht in tuincentra waarna mensen weer terug gaan omdat hun palm het heeft opgegeven. Soms krijgen ze een nieuwe mee maar die eindigt vroeg of laat ook weer in de container. Dit is omdat men in de meeste tuincentra vaak geen kennis heeft van exoten.
Het is meestal de veel te droge lucht in een woning waar deze palm niet tegen kan.
Een hele hoge grote kas waar de palm in kan is misschien een optie? ;)
Avatar gebruiker
Klaas-Jan
 
Berichten: 415
Geregistreerd: 16 maart 2011 21:33
Woonplaats: Nieuw-Weerdinge (Drenthe)
34 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor orinoco op 03 apr 2011 01:01

De voornaamste reden dat de Cocos nucifera (en sommige andere palmen) geen lang leven beschoren is,is het feit dat deze soort eerst een lange soort van "penwortel" ontwikkelt. Deze kan vele meters lang worden. Kan deze wortel zich onvoldoende ontwikkelen,leidt dit tot de ondergang van de plant.Natuurlijk hebben licht en luchtvochtigheid ook een belangrijke rol bij tropische palmen,maar zijn in dit geval dus niet de belangrijkste factoren.
Ik geloof ook niet dat ik ooit een (jonge) kokospalm in pot heb gezien in de tropen...

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor francois eijkhout op 03 apr 2011 11:38

Dan heb je niet goed gekeken Ben :lol: :lol: vr Groet Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor orinoco op 03 apr 2011 11:53

Voorbeeld ? :?

Misschien lukt dit hoogstens tijdelijk (b.v. voor verkoop).
En dan nog bij jonge planten.Soms zijn er eerder bladeren dan wortels...

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 14:02

Interessante opmerking Ben. Zover had ik nog nooit gedacht! :)

In de zomermaanden is dit een prima plant voor buiten. Maar zoals Erna al aangaf eerder als éénjarige. De temperaturen zijn dan goed net als de luchtvochtigheid die bij ons ongeveer gelijk is als in de tropen.

In de winter wordt het problematischer.
Dan is er met de korte dagen te weinig licht, is de lucht binnen te droog etc.

Op m'n site staat trouwens een beschrijving van een lezer die een Cocos nucifera zelf heeft laten kiemen. Dat is natuurlijk wel een leuk experiment ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor orinoco op 04 apr 2011 14:27

Over Cocos nucifera in pot was er nog niet zo lang geleden een lange thread op een Amerikaans forum...Naarmate dit topic vorderde,des te sterker de verhalen werden!
Zelfs iemand die hem al 11 (!) jaar als kamerplant zou hebben. Onnodig te zeggen dat al snel opmerkingen volgden over hoe hoog het plafond van zijn huis wel niet was :lol:
Daarna ontaardde de hele discussie in allerlei onzin als "bonsai kokospalmen" waar het na het plaatsen van foto's bleek te gaan om van die kitsch neppalmpjes van hout of zelfs plastic. Over 1 april grappen gesproken :lol: (en was niet eens zo bedoeld).

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor lapalmeraie op 04 apr 2011 14:35

Hopen dat hij die niet altijd water en mest gegeven heeft :lol:

Ik ben eigenlijk benieuwd of de Cocos nucifera van Paradisio vorige winter (2009-2010) overleeft heeft? Vorig seizoen ben ik er niet meer geweest.
Maar voor zijn eerste jaar zag hij er toen al redelijk gehavend uit en dat was nog zonder Belgische winter achter de kiezen... ik vrees ervoor.

Op deze foto in zijn winterverblijf in een privé serre
Afbeelding

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Cocos Nucifera

Berichtdoor orinoco op 04 apr 2011 14:55

Zowel in de tropen als alhier in botanische collecties kan ik mij een Cocos nucifera in pot niet herinneren...In Kew,Burger's Bush en Diergaarde Blijdorp heb ik ze in kassen gezien maar altijd in een volle grond situatie.Een andere palm waar het niet erg mee wilde lukken om in pot te kweken is de Lodoicea maldivica. In de Hortus Botanicus van Leiden is dit uiteindelijk gelukt door hem in een diepe houten krat te zaaien. Ik zal eens kijken of ik hier nog een foto van terug kan vinden.

Groet,Ben
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron