Speerrot ervaringen in Nederland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 13 jun 2011 10:58

Weinig tot geen water geven als de palm nog leeft is er dus nog sapstroming en geef je veel water dan droogt het gat niet dus rot de palm verder.
Ook geen mest geven, de palm met rust laten maar niet de kluit helemaal laten uitdrogen.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor bommetje op 13 jun 2011 11:25

oke thanx.. zat te twijfelen of dit alleen bij wortelrot zo was.... :thumb_up:

nu maar duimen dus
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 13 jun 2011 11:32

ik duim met je mee!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor bjornobo op 26 jun 2011 00:17

Meerdere mensen schrijven dat ze niet willen inpakken om speerrot te voorkomen, maar alleen een plastic zak rond de kop is voldoende om deze droog de winter door te krijgen. Ik heb er goede ervaringen mee( mooi droog gebleven) en maar 10 minuten werk.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 26 jun 2011 10:39

Inpakken van een trachy is naar mijn mening gewoon niet nodig, vaak door het goede inpakken gaat de stam of kop broeien en daardoor krijg je schade.
Onze verhuisde trachy's waren redelijk verzwakt (veel wortel verloren en een vroege inval van de winter en daarna een heel droog en heet voorjaar) uiteindelijk heeft er 1 speerrot gekregen.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor Amar op 05 jul 2011 19:37

@bjornobo: heb je toevallig een foto van hoe je de palm had ingepakt? Is de speer hierbij alleen ingepakt en de rest niet? Dit jaar zullen de palmen bij kennissen van mij hun eerste winter in de tuin meemaken en ben zelf op zoek naar een gemakkelijke en effectieve methode zonder veel poespas. De palmen staan overigens in Noord-Brabant, mocht de locatie van belang zijn...
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor s.janssen op 05 jul 2011 19:45

Bij ons op de palmen kwekerij hebben we verschillende fortunei's (2 jaar) en die hebben allemaal speerrot gehad waar je de speer zo uit kon trekken. Normaal zouden deze weg gegooit worden maar we hebben ze voor de zekerheid weg gezet. De planten stonden droog en tot onze verbazing hebben we de palmen terug gevonden (niet meer naar omgekeken) en uit de palmen die allemaal speerrot hebben gehad kwamen nieuwe speren!

Ik stond met verbazing te kijken want bij een ander of een bedrijf zouden ze op de mesthoop gegooit worden. In alle palmen zijn de bladeren uitgetrokken en allemaal hebben ze een nieuw blad.

Dit hebben we ook bij volwassen butia's gehad, ook allemaal de speer uit getrokken. Droog weg gezet en kwamen nieuwe speer omhoog.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 05 jul 2011 20:30

Als je zeker weet dat je palmen lekker droog staan (dus binnen) is de kans op speerrot herstel ook veel groter, wij moesten wel gaan zagen, want toen we speerrot ontdekte was het heel nat weer en ook al hou je je kop droog het weer is dan gewoon te vochtig.

Wel super toch dat die palmen gewoon weer een nieuwe kans krijgen! TOP
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor Norbert op 11 feb 2020 23:07

Bij mij is vorig seizoen een grote Trachycarpus Fortunei gesneuveld nadat speerrot had toegeslagen. De speer er uit getrokken; zwart rottend! Daarna de stam afgezaagd in de hoop dat er een verse speer uit het gedroogde restant van de stam zou komen..... helaas. Wortel uitgegraven, met een schep in stukken gehakt en vervolgens is deze nu aan het composteren in het compostvat. In het voorjaar plant ik op deze vrijgekomen plaats in de tuin een andere palmboom.
Norbert
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 07 aug 2013 16:53
3 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten