Speerrot ervaringen in Nederland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 06 jun 2011 14:11

Speerrot is iets waar we allemaal mee te maken hebben gehad of nog een keer moeten ervaren. Van onze vrienden uit Belgie hoor ik behandelingen over Bordeauxe pap (inmiddels ook niet meer in de handel in Belgie) en cuprex, maar in Nederland is dat niet te verkrijgen. Ik heb door afgelopen winter voor het eerst te maken gehad met speerrot (terwijl ik al 10 jaar palmen heb)
Ik heb een paar kleine trachycarpussen en chamaeropsen gehad met speerrot. En ik heb diverse behandelingen gedaan en die wil ik graag delen op dit forum.

2 trachycarpus fortunei afgezaagt, 1 behandeld met schimmels microsulfo (in pure vorm), droog gehouden, maar deze is nog verder weggerot (de speer was enorm diep ingerot) bij de andere trachy zien we nog niets gebeuren, verder geen behandeling toegepast, dit is een grote trachy van 10 jaar oud.

1 trachycarpus de speer uitgetrokken, product schimmels van Bayer exact vloeibaar toegepast, geen resultaat. Later behandeld met microsulfo (in pure vorm dus niet aangemaakt) geen resultaat.

2 chamaeropsen behandeld met exact vloeibaar, geen resultaat, later behandeld met microsulfo (wederom in pure poedervorm), niet afgedekt verder, maar door de weinige regen stonden ze toch redelijk droog en alle 3 de speren van beide planten komen nu terug.

Nog een trachy is alleen behandeld met microsulfo en ook daar is nog geen leven te bekennen, het gat waar de speer heeft gezeten voelt vochtig aan.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor The Flying Dutchman op 06 jun 2011 16:26

Ben er 2 verloren deze winter, ik koop ze niet meer. Vorige winters ook al een aantal
naar de palmen hemel. Inpakken doe ik niet, dus dan houd het op.

Ron
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor Marc_S op 06 jun 2011 16:40

Beste CPO,

Het gebruik van anti schimmelmiddelen heeft mijns inziens helemaal geen zin.
Als je de boel droog hpudt werkt het volgens mij beter dan dat ik allerhand anti schimmelmiddelen gebruik.
Ik heb dit jaar 3 groter palmen met spreerrot gehad waarvan 2 stuks trachycarpus fortunei var. wagnerianus en toen ik de speer getrokken had heb ik gezorgd dat alles wat er nog verder uit kon er uit getrikken inclusief enkele bladeren.
Daarna er gewoon een plastic zakje met wat wasknijpers erover gespannen zodat er geen water inkwam.
Verder heeft de palm bijna geen water meer gehad zodat de wond kon drogen.
Op het moment dat je veelwater blijft geven zxal de palm veel water opstuwen waardoor de wond niet droogt en de schimmel verder kan woekeren.

Een kleinere Trachycarpus fortunei var.nanital had nog maar een blad over en stond in een pot ingegraven en deze heeft twee maanden binnengestaan en begint ni uit te lopen.

Verder heb ik ongeveer 30 stuks fortunei x nanital van 4 jaar oud weggegeooid die zonder bescherming de hle winter hadden buitengestaan.
Deze hadden speerrot maar de ander 60 stuks hadden nieets en zijn goede palmen om in mijn tuin aan te planten.

Survival of the fittest.

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 06 jun 2011 17:15

Zeker de survival of the fittest en of schimmelwerende middelen nou wel of niet werken, tja daar ben ik eerlijk gezegt nog niet over uit. Mijn ervaring is vooral als de speer enorm diep is ingerot is het gewoon einde oefening.
Zonde Ron, ik pak ook niets in, wil in de winter ook een leuke tuin, maar geef de moed niet op zou ik zeggen....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor bommetje op 06 jun 2011 17:43

ach ja.. t blijft rottig :oops:

Heb een phoenix, trachy en Chamareops met speerrot. trachy is inmiddels overleden, de andere 2 heb ik droog gezet en wat talkpoeder in het gat gestrooit. Chamareops vertoont weer groei en volgens mij zie ik bij de phoenix ook weer een puntje omgoog komen!

talkpoeder heb ik gedaan omdat dit (hopelijk) het gat uitdroogt en verdere rotting voorkomt..
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 06 jun 2011 17:48

talkpoeder en t poeder wat ik heb gebruikt is voor hetzelfde doel, het gat droog houden, maar door het droge weer van de laatste dagen is daardoor weer een trachy uitgedroogt, en zo blijven we bezig he? Emmer eraf gehaald en vandaag is ie dus weer zeiknat geregent, ach tja het houdt ons van de straat zeg maar......
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor TropiRo op 11 jun 2011 22:18

Het belangrijkste bij speerrot is om de schimmels te bestrijden en de boel daarna droog te houden, ik gebruik daarbij Cuprex of waterstofperoxide ( 30%).
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor orinoco op 11 jun 2011 22:23

TropiRo schreef:waterstofperoxide ( 30%).


Krijgen ze misschien ook nog een mooie geblondeerde kruin van :lol:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor cpo op 12 jun 2011 09:02

Bij ons was de boel nu een beetje te droog, de stam was aan het scheuren van de droogte, aangezien we toch geen hoop meer hebben op de grote afgezaagd palm hebben we hem nu zonder bescherming staan.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot ervaringen in Nederland

Berichtdoor bommetje op 12 jun 2011 13:40

mijn phoenix staat nu op een slaapkamer voor een groot raam. Helaas is dit de enige kamer waar hij kan staan zonder in de weg te staan. Waarom helaas.. deze kamer is op het westen en krijgt dus alleen in de late middaguren zon. (vanaf 3 uur ofzo)

Moet ik de palm wel nat houden net als wanneer hij geen speerrot had of juist wat droger? en mest is dat wat? (palmbooster)

Hiju staat er nu een maand, maar weinig teken van herstel in t gat. Bladeren lijken nog goed (hij laat alleen de 2 ondersten bruin worden)

Van binnen naar buiten slepen en weer naar binnen is niet te doen ivm het gewicht. (groote)
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten