lytocaryum weddellianum

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 02 dec 2015 22:07

Als je een plant een op een met de kluit overzet in een grotere kuip, kan ik me nauwelijks voorstellen dat er wortels beschadigen. Dat het nochtans daarna soms mis gaat, wijt ik aan de verstoorde vochthuishouding. Dat kan tot gevolg hebben dat de plantenwortels 'weigeren' om de verse grond te 'betreden'. Als je na geruime tijd zo'n kwarrende plant uit de kuip licht, blijkt dan dat de oorspronkelijke vorm van de kluit intact is gebleven. Vermoedelijk is het verschil in vochtgehalte tussen de oude kluit en de verse grond hiervan de oorzaak ? Om dit effect te vermijden zou de wortelkluit eerst moeten worden losgemaakt voor plaatsing in een grotere pot. Met het oog op de vlezige breekbare wortels is dit voor palmen waarschijnlijk niet zonder risico op beschadiging en afsterving.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kai op 03 dec 2015 10:57

Het losmaken van de wortels bij een Lytocaryum raad ik toch echt ten sterkste af!
Wanneer de kluit uit de oude pot getrokken wordt, komt het regelmatig voor dat de wortels die reeds door de drainage gaten aan de onderzijde groeien afbreken of beschadigd raken. Dit is in veel gevallen al einde verhaal voor een tere Lyto. Echter heb ik ervaren dat met warmte en wat kalmerend kelp extract de wortelgroei na de shock weer op gang te brengen is.
Het is niet voor niets dat deze soort vroeger verkocht werd in poreuze kleien potjes zonder drainage gaten...
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Hitch op 03 dec 2015 12:07

Hij is zonder wortelbeschadiging overgezet. Kwam mooi uit het originele kuipje en heb hem zonder aan de kluit te komen gewoon overgezet met nieuwe aarde onder en rondom de originele kluitvorm.
Nog steeds geen beweging in de palm maar hij gaat ook niet achteruit. Hij blijft onverandert zoals hij is.
Eerst maar zien dat hij de winter goed doorkomt en dan hopen dat hij volgend jaar op gang komt.
Door alle voorgaande repliek heb ik terug zin gekregen om een Howea forsteriana aan te schaffen maar dan niet meer om binnen in de huiskamer te houden maar buiten in kuip.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kai op 03 dec 2015 14:10

Hitch schreef:Hij is zonder wortelbeschadiging overgezet. Kwam mooi uit het originele kuipje en heb hem zonder aan de kluit te komen gewoon overgezet met nieuwe aarde onder en rondom de originele kluitvorm.
Nog steeds geen beweging in de palm maar hij gaat ook niet achteruit. Hij blijft onverandert zoals hij is.
Eerst maar zien dat hij de winter goed doorkomt en dan hopen dat hij volgend jaar op gang komt.
Door alle voorgaande repliek heb ik terug zin gekregen om een Howea forsteriana aan te schaffen maar dan niet meer om binnen in de huiskamer te houden maar buiten in kuip.


Dan zal hij na verloop van tijd wel weer op gang komen denk ik.
Als ik twijfel of er wel of geen groei plaatsvindt, zet ik meestal even een klein stipje met een stift op de groeipunt. Als er groei is, zie je na een dag al dat het stipje is opgeschoven.
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Hitch op 03 dec 2015 17:09

Ik ga er van uit dat hij na het verpotten zijn energie in zijn wortelgestel heeft gestoken en aangezien het momenteel ook geen groeiseizoen is en hij koel staat verwacht ik ook geen groei meer te zullen opmerken tot de dagen terug gaan lengen en de t° in de serre overdag maar ook 's nachts hoger gaan liggen. We zullen wel zien.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 dec 2015 17:12

@ Hitch,
Heb je bij het water geven op de oude kluit gegoten?
Als die vol met wortels zit heeft de plant mogelijk geen noodzaak om verder te gaan zoeken.
Blijft ie in leven maar neemt geen voedingstoffen uit de verse grond op.
Mogelijk een idee om aan de rand van de pot te gieten bij het volgend groeiseizoen, zodat de wortels gaan zoeken naar water.(wel aan de binnenkant van de rand hoor :lol: )
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Hitch op 03 dec 2015 17:23

@ Jos,
Na het verpotten heb ik hem welgeteld 2 x water gegeven. Aangezien die in de serre staat (koel dus) durf ik amper water te geven omdat de grond gewoon erg vochtig blijft en ik ben bang voor wortelrot. Na het verpotten heb ik het geheel water gegeven totdat het onderaan uit de pot liep. Een 14 dagen terug vond ik de grond droog genoeg om een klein beetje water toe te voegen en daarnet heb ik eens gevoeld en de grond blijft dus gewoon vochtig.

Vandaag trouwens de daad bij het woord gevoegd en eens gaan kijken achter een Howea forsteriana maar wat ben ik verschoten van de huidige prijzen zeg. Indertijd (pakweg 5 jaar terug) kocht ik exemplaren van 1 m en zelfs meer voor een 15€ maar dat lijkt definitief verleden tijd nu. Zijn die dan plots zo schaars aangeboden of is de vraag daarnaar soms ineens enorm toegenomen? Vroeger waren de aanbieders blij dat ze er van af geraakten en was het eerder een marginale huiskamerpalm maar nu lijkt diezelfde palm plots een luxeproduct geworden. Indertijd stonden ze ook zowat in elk plantencentrum te koop bij de huiskamerplanten, bij de 4 centra waar ik ben gaan kijken was er slechts 1 die er enkele had staan. Erg klein en veel te duur.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 dec 2015 17:30

Als ie koel staat heeft ie ook haast geen water nodig nu.
Voor die Howea, zou ik een oproep via forum plaatsen in het daarvoor bestemde onderdeel gezocht :D
Misschien is er iemand die er een heeft en graag vanaf wil.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 03 dec 2015 17:31

Water geven via een schotel is ook een optie. Ik geef mijn succulenten, agaves e.d. op deze manier water en gooi het restant na een dag weg. Het water en waterdamp zoeken een weg door de aarde naar boven. Bij opgieten ben je niet zeker of de diepere meest actieve wortels bij palmen voldoende vocht krijgen. Tenzij het water onderuit loopt, maar dat strookt weer niet met de intentie om in de rustperiode de kluit droger te houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Jos Mannaart op 03 dec 2015 17:40

Ja, dat is ook een optie, capillaire werking? maar inderdaad als het groeiseizoen weer begint. Er is nu nauwelijks sapstroom.
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten