lytocaryum weddellianum

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kai op 06 apr 2015 14:16

Leuk zo'n fotoshow! Ik doe ook mee!

Mijn oudste weddelianum:

20140524_100006.jpg
Gezaaid in 2006. Begin nu toch echt ergens op te lijken.
20140524_100006.jpg (122.73 KiB) 4146 keer bekeken


Lytocaryum insigne 1 jaar oud:

20150131_131734.jpg
3e blad nog steeds niet gespleten, hele andere groei dan weddelianum. Onderkant van het blad lijkt ook veel witter te zijn.
20150131_131734.jpg (132.27 KiB) 4146 keer bekeken
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Rob op 06 apr 2015 18:42

je bent te lang weg geweest Kai. We doen hier al jaren fotoshows!
Sommige ervan zijn lessen geleerd van het de eerste experimenten uit het Zeeuwse (Joey + Astrocarium) ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 06 apr 2015 19:02

@Kai - Een bijzonder fraai exemplaar met zo te zien geen bruine punten behalve 2 afgestorven bladeren. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor homer op 06 apr 2015 19:48

wow wat een joekel!!!
homer
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 04 feb 2013 16:40
Woonplaats: rotterdam
24 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kai op 06 apr 2015 20:17

Rob schreef:je bent te lang weg geweest Kai. We doen hier al jaren fotoshows!
Sommige ervan zijn lessen geleerd van het de eerste experimenten uit het Zeeuwse (Joey + Astrocarium) ;)


Ahaah Rob, laat me even een traantje wegpinken!
Gelukkig hebben we de foto's nog! Uhm, ik wel gelukkig. Alles staat nog op mijn harde schijf, maar ik kan er maar moeilijk naar kijken.

Enneh, deze Lytocaryum... Het is de bedoeling dat ik er ooit zaad van ga winnen... fingers crossed voor nog een paar jaartjes.
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Hitch op 29 nov 2015 18:27

Ik heb deze palm sinds het voorjaar ook staan maar ik wist toen helemaal niet wat het was en/of hoe hem te verzorgen. Hij stond in een belachelijk klein kuipje wat ik dan maar meteen gewisseld heb met één die 3 x > was. Hij heeft het hele jaar in mijn serre gestaan en heeft dus redelijke hitte moeten doorstaan maar ik vond dat hij maar weinig water opnam dus dat heb ik hem dan maar niet te veel gegeven om wortelrot te voorkomen. De palm is geen mm gegroeit sinds ik hem heb dus ik moet duidelijk iets verkeerds doen. Daar komt nog bij dat hij nu op 6°C (minimum) gehouden word. Misschien is dit te weinig? Wie kan me zeggen hoe ik het beste met deze palm om kan gaan en hoe doen jullie exemplaren het?

P.s. Binnen houden is geen optie voor me. Ik heb namelijk 3 Maine Coons en daar is één kater bij die niets liever doet dan mijn kuipen te gebruiken als wc om te wateren. Dit heeft me net mijn oude Phoenix roebelennii gekost met 1.8 m stam :evil:
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 29 nov 2015 18:45

Voor Lytocaryum weddellianum geldt hetzelfde verhaal als voor Archontophoenix cunninghamiana. Het is een zone 9B palm die 's zomers buiten mag spelen en 's winters graag bij 5°C verblijft. De grote kuip waarin deze nu staat bevalt de palm kennelijk niet. In mijn ervaring doen ze het prima in een bescheiden pot. Het zou kunnen dat jouw exemplaar niet is doorgeworteld en dat de kluit nog de oude potmaat aanhoudt. Controleer dat maar eens?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Hitch op 29 nov 2015 18:57

Zal ik morgen doen... Het kuipje waar die in zat was één en al wortel (meer dan er nog grond in zat) dus ik dacht dat ik er wel goed aan deed. Ik vind dat raar dat een palm daar last van zou kunnen ondervinden. Als je een palm uitplant in de volle grond word die daar toch ook altijd alleen maar blijer van?
Ik dacht eerder dat hij te warm stond in de serre, misschien ook wat te licht of dat ik wat verkeerd deed met het water geven.
Is 5° echt het minimum waar hij op gehouden moet worden? Uitplanten en vorstvrij houden is dus ook hier geen optie bij?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor draco op 29 nov 2015 22:10

Lytocaryum zal volgens gerapporteerde ervaring(en) ongeveer -4°C kunnen verdragen, evenveel als Howea. In theorie zou je deze palm dus misschien kunnen beschermen. Maar waarom zou het riskeren. Het is tenslotte een dwergsoort die weinig ruimte vraagt. Ook zonder er capriolen mee uit te halen is het al niet de makkelijkste soort om goed in conditie te houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: lytocaryum weddellianum

Berichtdoor Kai op 02 dec 2015 12:29

Hitch schreef:Ik heb deze palm sinds het voorjaar ook staan maar ik wist toen helemaal niet wat het was en/of hoe hem te verzorgen. Hij stond in een belachelijk klein kuipje wat ik dan maar meteen gewisseld heb met één die 3 x > was. Hij heeft het hele jaar in mijn serre gestaan en heeft dus redelijke hitte moeten doorstaan maar ik vond dat hij maar weinig water opnam dus dat heb ik hem dan maar niet te veel gegeven om wortelrot te voorkomen. De palm is geen mm gegroeit sinds ik hem heb dus ik moet duidelijk iets verkeerds doen. Daar komt nog bij dat hij nu op 6°C (minimum) gehouden word. Misschien is dit te weinig? Wie kan me zeggen hoe ik het beste met deze palm om kan gaan en hoe doen jullie exemplaren het?

P.s. Binnen houden is geen optie voor me. Ik heb namelijk 3 Maine Coons en daar is één kater bij die niets liever doet dan mijn kuipen te gebruiken als wc om te wateren. Dit heeft me net mijn oude Phoenix roebelennii gekost met 1.8 m stam :evil:


Als ik dit zo lees, denk ik dat je Lytocaryum wortelschade heeft opgelopen tijdens de verpotactie. Lyto's zijn vreselijk gevoelig voor wortelverstoring en worden liever nooit verpot dan wel. Herstel van de wortels kan, maar is moeilijk te bewerkstelligen. Na wortelschade beneden de 15 graden, betekend waarschijnlijk geen herstel en langzaam wegkwijnen.
Bottom line: na het (vreselijk voorzichtig) verpotten van een Lyto, heeft de plant een aantal maanden hersteltijd nodig bij een lekker temperatuurtje (geen 30 graden, maar ook zeker geen 5). Wanneer er weer groei wordt waargenomen, zijn de wortels weer hersteld en kan de plant weer meer aan qua lagere temperaturen.

Hopelijk lap je hem nog op en pist er geen halve leeuw overheen, succes!
Avatar gebruiker
Kai
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 11 mei 2014 21:07
Woonplaats: Amsterdam
17 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten