Washingtonia Robusta - Winterhard?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor zaagmans op 11 aug 2009 20:27

Beste mensen,

Ik heb 2 jaar geleden een washingtonia robusta gekocht. Helaas heeft hij de winter niet overleefd. Toch vind ik dit persoonlijk 1 van de mooiste palmen.

Nu is mijn vraag: Zijn er mensen die deze palm in de volle grond hebben en waarbij hij al meerdere winters heeft overleefd?

Gr

Stephan
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Pater-ik op 11 aug 2009 20:56

Hey Stephan,
De washingtonia robusta heeft een winterhardheid tot -10° dus kan deze in volle grond geplant worden, dat wordt dan bij lagere temperaturen inpakken.
Grtjs,
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor lapalmeraie op 11 aug 2009 21:19

Telepathie! :)
Toevallig heb ik juist vandaag een palmbeschrijving van de Washingtonia robusta op mijn blog gepubliceerd :lol:

-10°C lijkt me wat aan de optimistische kant hoor.
Zelfs de washingtonia filifera, die toch winterharder is, gaat maar tot zo'n -9°C.
Op het www kom je wel heel veel verschillende waarden tegen waarvan ik het gemiddelde heb genomen: -4°C.
In de volle grond is dus mogelijk, maar goed inpakken is zeker noodzakelijk.
Natuurlijk hebben een aantal factoren een directe invloed op de effectieve winterhardheid (vocht,wind,leeftijd vd plant,...), waardoor het opgegeven getal altijd maar een indicatie is.

Enkele forumleden hebben er eentje staan in de volle grond en kunnen je vast wel adviseren. ;)

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Christophe op 11 aug 2009 23:30

Ik heb er al in de volle grond zien staan. Echt reuze exemplaren, dus ze moeten er al een tijdje staan. Goed inpakken dus ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 11:13

-10 is veels te veel. Volgens de boeken zou een filifera -8 a -9 moeten aankunnen en een robusta hooguit -6. Echter kun je deze waarden met Washingtonia hier in Noordwest Europa met een korreltje zou nemen. Een robusta kan namelijk veel beter met vocht omgaan dan een filifera, daarbij groeit deze sneller en kan deze dus eerder herstellen van winterschade als een filifera. Daarom als je wilt experimenteren kies dan voor een robusta en zowiezo inpakken gedurende winter. Onbeschermd is in de meeste winters, dood.

Een filibusta, de kruising tussen de filifera en robusta zou beide goede eigenschappen moeten beschikken. Dus een hogere vorsttolerantie door de filifera en een snelle groei, dus goed herstelvermogen van de robusta wat deze misschien nog meer geschikter maakt dan een robusta. Helaas zijn hier de ervaringen van beperkt. Ik heb nu denk 3-4 jaar geexperimenteerd met Washingtonia, geobserveerd en geconcludeerd. Alle ervaringen en uitkomsten heb ik in feite in mijn geheugen gegrifd staan en/of op foto. In de vrije tijd ben ik bezig aan een Pdf bestand met hierin alle ervaringen verwerkt, om deze naderhand te gaan publiceren via mijn website. Helaas is de tijd wat weinig geweest de afgelopen 8 weken waardoor ik maar weinig eraan heb kunnen doen. Er staan nog 1 Washingtonia experiment op de planning, op dit moment heb ik jonge planten van de robusta, filifera en filibusta opgekweekt die als ze wat groter zijn de volle grond ingaan en er nog 1 keer een test mee wordt gedaan. Hierna ben ik van plan om mijn experimenten te gaan verleggen naar een ander genus, ik denk de Livistona. Kristof, ook lid van dit forum heeft relatief goede ervaringen en het zijn daarbij ook nog redelijk goedkope palmen wat zich dus goed leent voor experimenten.

Of ik nu nog een exemplaar in volle grond heb? Ja, dit heb ik en staat er sinds 2004 en groeit abnormaal hard. Sterker nog de afgelopen weken groeide deze gemiddeld 1 blad in anderhalve week! Tevens is de stam misschien wel 10 keer zo dik geworden sinds aanplant. Hier is een foto van de vorige zomer, afgelopen voor het eerst bladschade door de winter. Deed in het begin wat moeilijk, maar is de afgelopen winter al weer vergeten. De palm wordt uiteraard beschermd gedurende de winter, echter voordat hij wordt beschermd wordt er vaak wel een berg blad afgezaagd anders is deze niet te beschermen. Een goedkope maar erg dankbare palm, dat wel!

Afbeelding
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor zaagmans op 12 aug 2009 11:19

lapalmeraie schreef:Telepathie! :)
Toevallig heb ik juist vandaag een palmbeschrijving van de Washingtonia robusta op mijn blog gepubliceerd :lol:


Echt telepathie he! Voordat ik de antwoorden op mijn post ging opzoeken kwam ik eerst op de hoofdsite Palmvrienden.net terecht en toen dacht ik: huh? hoe kan dat? Heeft hij dat nou voor mij geschreven?

Maar even ontopic: Dan ga ik hem maar niet planten, want wat dat betreft ben ik echt een hork! :oops:

Ik wil dat mijn palmen gewoon kunnen overleven in de volle grond zonder bescherming :twisted:

By the way heb ik een collega van mij gesproken die in Cornwall in Engeland woont. In zijn tuin groeien gewoon palmen. Sowieso groeien ze daar in het wild vanwege de warme golfstroom. Misschien is het wel leuk om een artikel te schrijven over de warme golfstroom en de groei van palmen in engeland en gebieden waar je ze niet verwacht.

Maar hij neemt wat zaden voor me mee van palmen die in zijn tuin groeien zodra hij weer hiernaartoe komt. :D

@ Exotic life: echte een schitterende foto. Wat ik zo mooi vind aan de washingtonia zijn de grote bladeren en de mooie stam. Jammer dus dat ik hem moet inpakken :cry:
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 11:42

Cornwell is the place to be in Engeland als je exoten in volle grond wil laten overwinteren zonder bescherming. Cornwell heeft milde winters met nauwelijks vorst, echter daarin tegen hebben ze ook erg koele zomers. Temperaturen in de zomer veelal rond de 19-21 graden, maar echte warmte 25-30 graden of hoger krijgen ze daar nauwelijks.

Ook afgelopen winter was daar een stuk kouder, met een flinke vorstperiode. Ik heb foto's gezien van kwekerijen daar die enorme schade hadden door afgelopen winter. Ik ben zelf nog nooit in Cornwall geweest, maar wil daar echt eens heen.

Ontopic betreft de Washingtonia. Onbeschermd? Dan kun je inderdaad beter niet voor Washingtonia kiezen. De winter van 2006-2007 was erg zacht hier met slechts 7 nachten vorst waarvan het laagst -2.7C en slecht 3 nachten met -2 de rest was milder. In die mate mild, dat mijn Musa basjoo gewoon zijn blad behield. Het was daarbij ook droge vorst, en de onbeschermde Washingtonia overleefde dit ook zonder problemen. De winter van 2007-2008 was weer normaal, met enkele nachten lager als -3 en als laagst -6,1 en ook vochtige vorst en toen was het einde verhaal. Het exemplaar aan de muur heeft ook wel degelijk temperaturen van -5 a -6 gezien, zeker afgelopen winter. Ik denk afgelopen winter misschien wel richting de -7 a -8, in 1 nacht maar stond kurkdroog vanwege de bescherming.

Palmen die hier ook afgelopen winter zonder problemen en onbeschermd de winter doorkwamen zijn natuurlijk de Trachycarpus fortunei en wagnerianus maar ook de Chamaerops humilis en cerifera. Dit jaar heb ik eveneens een kleine princips in volle grond gezet, ben benieuwd hoe die zich gaat houden.

Robbin

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2009 12:55

Bedankt voor deze aanvulling Robbin!
Jij hebt inderdaad een prachtig exemplaar: een filibusta? (vanwege de draadjes aan het blad)
Pak je die net zo in als jouw Phoenix canariensis of...?

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Pater-ik op 12 aug 2009 13:42

Hallo,
Inderdaad ik heb mij gemist met de Washingtonia filifera.
Sorry guys het was niet de bedoeling verkeerde informatie te geven :oops:
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2009 13:54

Geen probleem hoor :D
Het is allang fijn dat je meedenkt ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten