Washingtonia Robusta - Winterhard?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 16:14

lapalmeraie schreef:Bedankt voor deze aanvulling Robbin!
Jij hebt inderdaad een prachtig exemplaar: een filibusta? (vanwege de draadjes aan het blad)
Pak je die net zo in als jouw Phoenix canariensis of...?

Vrgr
LP


Nope robusta. Zowel robusta, filifera als filibusta krijgen de dradeneigenschap.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor kristof p op 12 aug 2009 17:29

Exotic Life schreef:Cornwell is the place to be in Engeland als je exoten in volle grond wil laten overwinteren zonder bescherming. Cornwell heeft milde winters met nauwelijks vorst, echter daarin tegen hebben ze ook erg koele zomers. Temperaturen in de zomer veelal rond de 19-21 graden, maar echte warmte 25-30 graden of hoger krijgen ze daar nauwelijks.

Ook afgelopen winter was daar een stuk kouder, met een flinke vorstperiode. Ik heb foto's gezien van kwekerijen daar die enorme schade hadden door afgelopen winter. Ik ben zelf nog nooit in Cornwall geweest, maar wil daar echt eens heen.

Ontopic betreft de Washingtonia. Onbeschermd? Dan kun je inderdaad beter niet voor Washingtonia kiezen. De winter van 2006-2007 was erg zacht hier met slechts 7 nachten vorst waarvan het laagst -2.7C en slecht 3 nachten met -2 de rest was milder. In die mate mild, dat mijn Musa basjoo gewoon zijn blad behield. Het was daarbij ook droge vorst, en de onbeschermde Washingtonia overleefde dit ook zonder problemen. De winter van 2007-2008 was weer normaal, met enkele nachten lager als -3 en als laagst -6,1 en ook vochtige vorst en toen was het einde verhaal. Het exemplaar aan de muur heeft ook wel degelijk temperaturen van -5 a -6 gezien, zeker afgelopen winter. Ik denk afgelopen winter misschien wel richting de -7 a -8, in 1 nacht maar stond kurkdroog vanwege de bescherming.

Palmen die hier ook afgelopen winter zonder problemen en onbeschermd de winter doorkwamen zijn natuurlijk de Trachycarpus fortunei en wagnerianus maar ook de Chamaerops humilis en cerifera. Dit jaar heb ik eveneens een kleine princips in volle grond gezet, ben benieuwd hoe die zich gaat houden.

Robbin

Robbin


volledig met je eens Robbin. tijdens de zachte winters kunnen ze onbeschermd maar tijdens een normale winter is het andere koek. met bescherming kun je ze wel lang houden al word het beschermen ervan natuurlijk moeilijker en moeilijker. de Washingtonia van Marc (palmhunter) staat er al 20j en groeit erg hard met soms meer dan 25 bladeren in een jaar! Cornwall is inderdaad een prachtig stukje Engeland en ook het mildste stukje maar afgelopen winter hadden sommige plaatsen toch vorst tss de -8°C en de -11°C(meer in het binnenland). Zuid-Ierland is nog wat zachter dan Cornwall en kent zo goed als nooit vorst (ook afgelopen winter niet!). wil je echt exoten gaan groeien en niet te ver verhuizen dan is Bretagne en Presqu'ile de cotentin(normandië) de aangeraden plaats. niet alleen hebben ze daar ook nauwelijks vorst maar het aantal zonuren en zomerse temperaturen ligt daar hoger!
Gelukkig passeert de warme golfstroom hier ook :) . woon je niet in de kuststreek en je wilt niets beschermen dan vrees ik dat op de lange termijn enkel de T. fortunei (en mss de T. takil) winterhard zullen zijn maar dan zelfs nog met serieuse schade na een koude winter...

bij mij hebben totaal onbeschermd en zo goed als onbeschadigd volgende palmen de vorige toch wel erg koude winter doorstaan:
-T. fortunei
-T. wagnerianus
-T. manipur (zaailingen)
-T. latisectus (zaailing)
-T. princeps
-T. oreophilus (zaailing)
-Trithrinax schizophylla
-Brahea decumbens (zaailing)
-T. "sp nova"
-Sabal minor
-C. radicalis

gr
Kristof
Laatst bijgewerkt door kristof p op 12 aug 2009 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Exotic Life op 12 aug 2009 19:45

Haha we zijn het nogal eens, eens met elkaar alleen op bemesting/water wat op het cemunnos al meermaals aan bod is gekomen wil nog niet altijd lukken he. :D

Het is inderdaad zo dat ik ook denk dat zeker voor het oosten op de langer termijn alleen wat Trachycarpussen het overleven onbeschermd. Die omgeving maakt ten slotte ook het meeste en sneller kans op temperaturen onder de -10 graden.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor lapalmeraie op 12 aug 2009 21:48

Exotic Life schreef:Nope robusta. Zowel robusta, filifera als filibusta krijgen de dradeneigenschap.


Ik had altijd begrepen dat de robusta de draden op termijn juist verliest, vandaar :D

Conclusie: raden jullie een robusta in volle grond aan of is het risico té groot?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor zaagmans op 13 aug 2009 08:30

Ik durf niet meer. Palmpje dood -> ikke verdrietig :cry:

Even nog terugkomend over de UK. Hier heb je een youtube filmpje over palmen in de UK. Mooi om dat daar zo te zien, maar als ik dan eerlijk ben kies ik toch liever een zomer met mogelijke temperaturen van 30 graden en een winter ipv max 21 graden en zachte winters :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=bWjlxk_lkmg
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Davy op 13 aug 2009 21:06

Heb dat filmpje bekeken..Zeker dat het geen Zuid Europa was?
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor zaagmans op 14 aug 2009 23:01

@ Davy: Ik weet het niet zeker, maar naar de bouwstijl kijkend geloof ik best dat het in de UK is. Ze schrijven dat het torquay en tresco is. Misschien maar eens een reisje boeken? :D
zaagmans
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 25 jul 2009 12:20
1 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Pater-ik op 15 aug 2009 10:42

Hallo,
Ik heb dit op een ander forum gevonden en citeer "de vinassekali is een aanvulling die aan het eind van de zomer gegeven wordt om o.a. de winterhardheid te vergroten",dit is een extra meststof die vooral kalium bevat. Hier product omschrijving http://www.ecostyle.be/?CategoryID=242&ArticleID=843
Heeft hier iemand ervaring mee?
Grtjs Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor philip op 15 aug 2009 23:38

Hoi
Hier nog een beetje info over kalium(potas)
Kalium
Kalium is in tegenstelling tot stikstof en fosfaat, geen bouwstof, maar beïnvloedt de stevigheid van de plant. Kalium zit vooral als ion (K+) in het celvocht en houdt de celspanning in stand. Kalium vervult een vergelijkbare rol met natrium in het bloed van de mensen. Kalium bevindt zich in de bodem in de vorm van kalizouten en lossen relatief snel op in het bodemvocht.
Kalium is nodig voor:
de verbetering van vochtopname door de wortel en verlaagt de vochtafgifte door het blad, waardoor de water op- en afname in balans is. De plant wordt hierdoor minder droogte- en vorstgevoelig

een positieve invloed op de verhouding van opbrengst en kwaliteit, wat betreft smaak, geur, houdbaarheid en kleur bij vruchtdragende gewassen

de verbetering van de transporten in de plant, waardoor stoffen (koolhydraten), die in bladeren geproduceerd worden, snel naar andere delen van de plant vervoerd kunnen worden. Dit ten behoeve van opslag (knollen of vruchten) of vorming van overige plantendelen

verhoging van de weerstand tegen ziekten en plagen, waardoor planten minder vatbaar zijn voor aantastingen

Nadelen van overbemesting:
een overmaat aan kalium veroorzaakt niet directe problemen in de plant, maar wel indirect via andere bodemprocessen

een overmaat aan kalium kan de opname van andere stoffen, die op ongeveer dezelfde manier opgenomen worden, zoals magnesium, borium, kobalt, koper enz. verdringen. Een teveel aan kalium kan magnesiumgebrek veroorzaken.

een overmaat aan kalium veroorzaakt een daling van het drogestofgehalte in de plant.
Mvg Philip.
philip
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 04 aug 2009 22:01
Woonplaats: Menen (west-vlaanderen)
11 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta - Winterhard?

Berichtdoor Pater-ik op 16 aug 2009 07:42

Hey philip,
Hartelijk bedankt voor de informatie, zowel met de voor- en nadelen, heel nuttig.
Grtjs
Patrick
Avatar gebruiker
Pater-ik
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 05 maart 2009 11:27
Woonplaats: Liedekerke
23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten